Brandpreventieforum Forums Bouw badruimte als begrenzing wbdbo?

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 273

:)
    Waar ik heen wil met mijn redenatie is dat wanneer de ruimte niet in een BC ligt, ze ook niet in een RC kan liggen. De werendheden voor rookdoorslag worden tussen RC’s bepaald… Hoe wil je een eis gaan stellen voor een ruimte die al niet in een BC ligt?

Sinds wanneer moet een ruimte die niet in een BC ligt in een RC liggen? De rookwerendheid geldt tussen RC’s, dus vergelijkbaar met BC’s. Oftewel, waar komt jouw eis vandaan?

Mijn eerdere reactie ivm het krijtstrepen heeft vooral zin als je BC te groot is. Met name bij onderwijsgebouwen, bijeenkomstgebouwen zijn er vaak grote toiletgroep met een nihil risico op het ontstaan van brand. Door deze gebieden van het BC af te krijtstrepen, blijf je soms onder de 1.000 m2.

Zoals jh meldde, zit ’t hem vooral in de installaties. Meestal moet je dus gewoon de ventilatiekanalen voorzien van kleppen en rioolpijpen voorzien van manchetten. Praktisch zie je feitelijk de scheiding tussen toilet/badruimtes als scheiding van het brandcompartiment, omdat je de invloed van badruimte op de WBDBO niet goed kunt inschatten en alle maatregelen dus in de fysieke scheiding moet oplossen.

Tot zover mijn visie hieromtrent. Ik hoor graag goede tegenargumenten op deze aanpak :?:

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Mijn eerdere reactie ivm het krijtstrepen heeft vooral zin als je BC te groot is. Met name bij onderwijsgebouwen, bijeenkomstgebouwen zijn er vaak grote toiletgroep met een nihil risico op het ontstaan van brand. Door deze gebieden van het BC af te krijtstrepen, blijf je soms onder de 1.000 m2.

Daar kun je de regel idd goed toepassen; éénlagige gebouwen, geïsoleerde toiletgroepen – het voordeel in m2 en niet zozeer in de brandscheidingen. Had ik nog niet zo snel aan gedacht.

:kerstman:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Is dit ook de bedoeling geweest van dit artikel…. :?: :?: :?:

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Is dit ook de bedoeling geweest van dit artikel…. :?: :?: :?:

Nee, volgens mij is het bedoeld om gemeenschappelijke sanitaire ruimten in een trappenhuis o.i.d. te kunnen leggen…

Maar dat maakt hier niet uit – het is wel mogelijk… en ook niet echt bezwaarlijk, je hebt in een gebouw geen honderden m2 sanitaire ruimten, toch?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

:roll: :roll: :roll: :twisted:

http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/zaa … 864745.ece

Brandstichting op schooltoilet

Gepubliceerd op 18 december 2007, 16:42
    Laatst bijgewerkt op 18 december 2007, 16:43
    zaandam –

Op een toilet in het Pascal College in Zaandam is vanmiddag brand gesticht. De brand in de Pascalstraat bleef beperkt tot het toilet, maar door de flinke rookontwikkeling werd de hele school ontruimd.

Rond twee uur werd alarm geslagen. De brand ontstond in de stortbak op het herentoilet. De brandweer heeft het vuur snel geblust en de rook met ventilatoren uit het schoolgebouw gezogen. Na een half uur werden de lessen weer hervat.

De school heeft bij de politie aangifte gedaan van brandstichting. De afdeling forensische opsporing van de politie is een onderzoek gestart. De dader is nog niet bekend.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Volgens mij moeten we iets doen aan het blussen met water, want dat lijkt me heeel gevaarlijk: als je brand kunt stichten in de stortbak van een toilet moet dat ook in een sprinklerbasin of met leidingwater lukken….. :lol: :lol:

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.