Brandpreventieforum Forums Bouw badruimte als begrenzing wbdbo?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 117
    #816 |

Misschien een gekke vraag, maar in hoeverre zou een natte cel c.q. badruimte kunnen volstaan als brandwerende scheiding tussen een subbrandcompartiment en een aangrenzende verkeersruimte.

De natte cel bevat immers geen vuurlast. Wel is hier een luchtbehandelingskanaal aanwezig in de natte cel, die zorgt voor afvoer van lucht, die vanuit de badruimte naar de verkeersruimte leidt.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Helemaal niet zo’n vreemde vraag hoor. Het bouwbesluit geeft de mogelijkheid om zulke ruimtes juist om de reden die je noemt buiten het BC en sub-BC te laten. Je brandscheiding loopt dan eigenlijk om je badruimte heen…

Je vindt dit terug in art. 2.104 en 2.116, allebei lid 1. Ruimtes liggen per definitie in een BC of sub-BC, behalve de daar genoemde uitzonderingen. In sommige van die gevallen houdt dit in dat er voor die ruimte een apart BC moet worden gerealiseerd (voor een stookruimte bijvoorbeeld), in andere gevallen zijn er geen extra eisen, en valt de ruimte dus buiten het BC of sub-BC zonder dat je extra voorzieningen hoeft te treffen.

Dit houdt dus NIET in dat de sub-BC-grens komt te vervallen! De wanden van je badkamer worden die grens, en krijgen daarom de eisen opgelegd.

De eisen voor leidingschachten welke ALLEEN voor deze boven elkaar liggende sanitaire groepen zijn bestemd zijn ook lichter i.v.m. brandvoortplanting, weet alleen niet meer uit mijn hoofd in welk artikel dat ook weer staat… :wink:

Let wel altijd op knooppunten van compartimentsgrenzen, dat deze blijven voldoen aan alle gestelde eisen.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Als ze niet in een BC of subBC liggen… waar liggen ze dan in? Volgens mij blijft dan allen een trappenhuis > 8 meter over… :roll:

Moderator

Als ze niet in een BC of subBC liggen… waar liggen ze dan in? Volgens mij blijft dan allen een trappenhuis > 8 meter over… :roll:

Of ze liggen nergens in, en zijn ‘niets’ behalve een badruimte. Een ‘onbenoemd compartiment’ wellicht?! :D Ik zou het eerder als ‘bufferruimte’ zien, als het dan toch een naam moet hebben.

Je ziet het wel meer, bijvoorbeeld bij buitenruimtes, of bij toepassing van art. 2.104 lid 8 voor overige functie. Alle leden van 5 t/m 8 geven uitsluitingen, zodat je ruimtes of zelfs hele gebouwen kunt krijgen die niet in een BC liggen, en waaraan je dus op grond van afd. 2.13 geen eisen kunt stellen.

palmpie
    Bijdrager

Maar als een badkamer ligt tussen twee brandcompartimenten moet er tussen die twee compartimenten een WBDBO zitten Dus feitelijk hoort de badkamer tot één van de twee brandcompartimenten…. :wink:

Het zelfde geld voor de kanalen. Als je geen brandwerendheid op de kanalen legt klopt de WBDBO niet tussen twee woningen. Volgens mij stond het in de NEN6088 ooit iets over kanalen voor bovenliggende sanitaire ruimte maar dit is niet meer in het huidige BB terug te vinden dussssss…… gewoon kleppen of knelmanchetten :wink:

Moderator

Maar als een badkamer ligt tussen twee brandcompartimenten moet er tussen die twee compartimenten een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag zitten Dus feitelijk hoort de badkamer tot één van de twee brandcompartimenten….

Waarom? :twisted:

Twee compartimenten kunnen gerust een bepaalde afstand onderling hebben. Er bestaat zoals je zegt een eis voor WBDBO tussen die twee BC, dus de wanden van de badkamer zullen een eis voor brandwerendheid moeten krijgen. De badkamer hoeft niet bij een van de BC te horen, maar ligt in de ‘spouw’ tussen beide BC. Wanneer je het heel ‘gemodelleerd’ wilt bekijken is de badkamer met haar wanden de scheidingsconstructie tussen de twee BC, en het traject wat volgens de NEN wordt bepaald loopt dwars door die badkamer heen…

enneh…. art. 2.83? :wink:

palmpie
    Bijdrager

Maar als een badkamer ligt tussen twee brandcompartimenten moet er tussen die twee compartimenten een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag zitten Dus feitelijk hoort de badkamer tot één van de twee brandcompartimenten….

Twee compartimenten kunnen gerust een bepaalde afstand onderling hebben. Er bestaat zoals je zegt een eis voor weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag tussen die twee BC, dus de wanden van de badkamer zullen een eis voor brandwerendheid moeten krijgen. De badkamer hoeft niet bij een van de BC te horen, maar ligt in de ‘spouw’ tussen beide BC. Wanneer je het heel ‘gemodelleerd’ wilt bekijken is de badkamer met haar wanden de scheidingsconstructie tussen de twee BC, en het traject wat volgens de NEN wordt bepaald loopt dwars door die badkamer heen…

Dus een dranger op de deur van de badkamer…. Yeah right… en die blijft natuurlijk altijd erop zitten…. :twisted: Maar theoretisch heb je gelijk… Ipv van 1x een brandscheiding moet je er nu twee maken…. :lol: :lol:

2.83 =

Deze afdeling zegt niets over de WBDBO tussen twee BC’s. Het artikel is volgens mij bedoelt dat een brand in een schacht zich niet gemakkelijk kan ontwikkelen omdat je daar als brandweer zeer moeilijk bij komt… :wink:

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Twee compartimenten kunnen gerust een bepaalde afstand onderling hebben. Er bestaat zoals je zegt een eis voor weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag tussen die twee BC, dus de wanden van de badkamer zullen een eis voor brandwerendheid moeten krijgen. De badkamer hoeft niet bij een van de BC te horen, maar ligt in de ‘spouw’ tussen beide BC. Wanneer je het heel ‘gemodelleerd’ wilt bekijken is de badkamer met haar wanden de scheidingsconstructie tussen de twee BC, en het traject wat volgens de NEN wordt bepaald loopt dwars door die badkamer heen…

Het is idd een errug theoretische oplossing :roll: … ik zou me het alleen voor kunnen stellen als de badkamer in een trappenhuis ligt.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Het is idd een errug theoretische oplossing … ik zou me het alleen voor kunnen stellen als de badkamer in een trappenhuis ligt.

En wat heeft een willekeurig trappenhuis hier mee te maken???

Simple als wat: toilet/bad hoeft niet in BC, er kan dmv krijtstreep dus een grens van het BC worden aangegeven ter plaatse van de scheidingswand/deur van BC naar toilet/badruimte (los van brandwerendheid etc). Tussen BC’s geldt wel een WBDBO-eis. Dus: het traject vanaf de krijtstreep tot de krijtstreep een verdieping erboven/eronder moet een WBDBO verzorgen van 30/60 minuten. Hoe? teveel mogelijkheden om op te noemen.

Have fun.

jan hus
    Bijdrager

Het is idd een errug theoretische oplossing … ik zou me het alleen voor kunnen stellen als de badkamer in een trappenhuis ligt.

En wat heeft een willekeurig trappenhuis hier mee te maken???

Simple als wat: toilet/bad hoeft niet in BC, er kan dmv krijtstreep dus een grens van het BC worden aangegeven ter plaatse van de scheidingswand/deur van BC naar toilet/badruimte (los van brandwerendheid etc). Tussen BC’s geldt wel een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis. Dus: het traject vanaf de krijtstreep tot de krijtstreep een verdieping erboven/eronder moet een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag verzorgen van 30/60 minuten. Hoe? teveel mogelijkheden om op te noemen.

Have fun.

En dat lijkt mij nogal duidelijk: Ik bedoel niet een ‘willekeurig’ trappenhuis, maar een trappenhuis wat een brand- en rookvrije vluchtroute is.

Het is een theoretische oplossing, omdat wanneer je ‘krijtstreept’, zoals jij stelt, de brandwerende voorzieningen of ter plaatse van de deur moet leggen (zelfsluitende deur – zie je het voor je?) of ter plaatse van de wanden van de sanitaire ruimte (wat betekent dat het idee van krijtstrepen niet zo veel zin heeft). Wat doe je in het laatste geval bijvoorbeeld met je ventilatie? Zoveel mogelijkheden zijn er niet…

Moderator

@ dhr. Vreeman

Waarom ‘krijtstrepen’? Het gaat hier over een daadwerkelijk aanwezige indeling… De grens van het BC loopt dus over de badkamerwand.

@jh

Het lijkt hetzelfde principe, maar er is 1 wezenlijk verschil. Het BRVVR-trappenhuis wordt buiten het compartiment gelaten, maar krijgt daarna (zie bijv. 2.106) alsnog een hele serie eisen opgelegd. Er is bij een BRVVR-trappenhuis dus een directe eis.

Een badkamer-groep wordt ook buiten het BC gelaten, maar krijgt geen verdere eisen opgelegd. De enige eis is dus die van BC naar BC, over de badkamergroep heen. Je kunt je afvragen of het nut zou hebben om deurdrangers toe te passen, vooral wanneer de toegangen van de badkamer zover uit elkaar liggen dat branddoorslag (of in dit geval eigenlijk overslag) niet geacht wordt plaats te vinden.

Naast de noodzaak, jullie zeggen allemaal dat ze de drangers van toilet- en badruimten af willen hebben, maar die zijn juist wel handig om damp en geur binnen te houden… Bij grotere badruimten denk ik dat ze wel blijven zitten. Bij kleine badruimtes kun je je afvragen of de deur een gevaar vormt. Bij wie van jullie staat de deur van de badkamer constant open?

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Een badkamer-groep wordt ook buiten het BC gelaten, maar krijgt geen verdere eisen opgelegd. De enige eis is dus die van BC naar BC, over de badkamergroep heen. Je kunt je afvragen of het nut zou hebben om deurdrangers toe te passen, vooral wanneer de toegangen van de badkamer zover uit elkaar liggen dat branddoorslag (of in dit geval eigenlijk overslag) niet geacht wordt plaats te vinden.

En hoe ver zou die afstand dan zijn? Dat lijkt me vrij lastig te bepalen. Bij een theoretisch erg lange c.q. diepe badkamer is branddoorslag/overslag niet aannemelijk, denk ik.

Maar even geredeneerd als zijn er geen brandscheidingen met voorzieningen aanwezig, hoe is de ophoping van gassen en rook mogelijk in de badruimte als er in de aangrenzende ruimte brand is. Het lijkt me dat deze zich kunnen verspreiden via de luchtkanalen in de badruimte, zeker als er immers geen zelfsluitende deuren aanwezig zijn. Dus een badruimte dient in dit geval altijd aan één kant een scheiding te bevatten, incl. de brandwerende voorzieningen.

Moderator

In welk kader wil je de scheiding daar hebben, voor het RC of het BC? Daarin moet je wel duidelijk zijn.

Verder heb je het over het verspreiden van rook door de kanalen, maar daar is ook wel iets op te verzinnen qua techniek, je hoeft dan niet perse je deuren zelfsluitend te maken.

jan hus
    Bijdrager

In welk kader wil je de scheiding daar hebben, voor het RC of het BC? Daarin moet je wel duidelijk zijn.

Verder heb je het over het verspreiden van rook door de kanalen, maar daar is ook wel iets op te verzinnen qua techniek, je hoeft dan niet perse je deuren zelfsluitend te maken.

Volgens mij zijn de installaties meestal het enige probleem in een sanitaire ruimte. Gevelopeningen heb je vaak niet, de wanden hebben van zichzelf wel een bepaalde brandwerendheid. Als je dus voor je installaties alsnog voorzieningen moet treffen om alleen een zelfsluitende deur te voorkomen heeft het buiten je BC leggen van je sanitaire ruimte volgens mij niet zo veel zin meer. Toch? :?

Moderator

:)
    Waar ik heen wil met mijn redenatie is dat wanneer de ruimte niet in een BC ligt, ze ook niet in een RC kan liggen. De werendheden voor rookdoorslag worden tussen RC’s bepaald… Hoe wil je een eis gaan stellen voor een ruimte die al niet in een BC ligt?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.