Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Automatische melder versus ventilatie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 325
    #2121 |

Hoever met een melder bij ventilatie vandaan zitten…Nou ja, dat weet ik ook wel.
    Maar hier de case:

Stel je hebt een plafond ventilator zoals je ze koopt bij (bijvoorbeeld) de Gamma. Zo’n buis met drie wieken er aan.
    Hoe ga je hier mee om, naar mijn mening beinvloeden ze het opstijgen van rook, maar de NEN heeft er geen concrete oplossing voor.
    De NEN 2535 (1996) zegt in punt 7.12.7.7 iets over uitblaasopeningen, maar niets over propellors aan het plafond.

Ik houd uit voorzichtigheid graag toch 1,5 meter aan, maar wat is juist?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Nee de 1.5 meter is niet zondermeer juist,

Gezien de aanwezigheid van een draaiende ventilator en de hiebij behorende turbulente luchtstromen is geen sprake meer van een standaard ruimte of een standaard ventilati uitblaas. De enige mogelijkheid is een proefbrandje doen.

richard visser
    Bijdrager

Nee de 1.5 meter is niet zondermeer juist,

Gezien de aanwezigheid van een draaiende ventilator en de hiebij behorende turbulente luchtstromen is geen sprake meer van een standaard ruimte of een standaard ventilati uitblaas. De enige mogelijkheid is een proefbrandje doen.

Case: Bejaardenhuis met 10 dezelfde situatie……..prefbrand is geen optie

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Bejaardenhuis met 10 dezelfde situatie……..prefbrand is geen optie

10 x dezelfde situatie, dus 1x proefbrandje. Je hebt niet veel keus anders dan een proefbrand houden. Staat er geen kamer leeg? of is er een andere functie in het gebouw met de zelfde ruimte eigenschappen?

De norm stelt dat ventilatie niet voor niet een aandachtspunt is, voor een aantal standaard situaties hebben ze dit onderzocht (uit/in blaasopeningen). Voor deze speciale situatie echter niet. Zeker voor deze functie wil je dat je branddetectie systeem gewoon goed werkt en de inkomst tijd niet veel wordt vertraagd door een ventilator.

Heb je zelf een beter voorstel?

richard visser
    Bijdrager

Beter voorstel…..Ventilatie verwijderen, een proefbrand is geen optie.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 324

Beste Richard,

"Ik heb er zelf thuis ook één" om maar met de deur in huis te vallen. Ogenschijnlijk geen oplossingen voorhanden maar normtechnisch zijn ze er wel degelijk. Sowieso een kanttekening, de mijne kan twee kanten opdraaien en er zit ook nog een lamp in. Hij blaast naar beneden of zuigt de lucht omhoog. Voor beide gevallen geldt: beoordeel de ventilatierichting en plaats op de beste plek die voor beide situaties maatgevend is een HSSD-systeem (hooggevoelige rookdetectie) in de ventilatierichting. Daarnaast altijd nog een optische puntmelder voor de perioden dat de ventilator uitstaat.
    ASD-systemen worden al steeds vaker toegepast maar zijn helaas nog niet alledaags. Daarnaast is de beveiligngsgraad vele malen hoger. HSSD-systemen zijn 1000x gevoeliger dan traditionele puntmelders. Als het echt om veiligheid gaat ……..

Paul Wendt
    FireSense Benelux BV

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Een ASD voor een woonkamer in een bejaardenhuis lijkt met wat ver gaan. Ik heb ooit een proefbrand uitgevoerd in een keukenshowroon waar 15 ventilatoren vlak bij elkaar zijn geplaatst. (zie foto) De proefbrand uitgevoerd met de ventilatoren aan. Detectiegevoeligheid bleek wat omhoog geschroeft te moeten worden, tevens een extra meldertje geplaatst (tov melderdichtheid NEN2535). Proefbrand is vervolgens geslaagd.
    De woonkamer van een bejaardenwooneenheid is beperkt qua afmetingen en ik verwacht geen problemen met een standaard rookmelder in deze ruimte. Proefbrand zal ongetwijfeld slagen. Voorwaarde is wel dat je afstand tot de ventilator bewaart en dat de melder niet in de luchtstroom is geplaatst.

J. Nieuwland
    RIMG0011.JPG

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.