Brandpreventieforum Forums Bouw Automatische buitendeuren bij brand

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2763 |

Beste forumleden,
    Ik ben momenteel bezig met certificering van mijn bedrijfspand.
    Nu wordt er een eis gesteld dat mijn buitendeuren bij brand automatisch worden geopend om lucht toe te voeren.
    Ik ben nu op zoek naar mogelijkheden om dit te bewerkstelligen maar electronische deurdrangers gaan mij zo’n € 18.000,- kosten (11 deuren).
    Wellicht weet er iemand een goedkopere oplossing welke geschikt is voor certificering.
    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Waarom zit er een RWA (rook warmte afvoer) installatie in je gebouw?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Ik denk dat het een inpandige snuffelmarkt is voor zo’n 350 kramen :BRAND:

vincent van zuilekom
    Bijdrager
    Post count: 2

@ Louis, u heeft onderzoek gedaan!
    Het is inderdaad een publiekelijk gebouw met een vergunning tot 1300 mensen.
    Omdat een sprinklersysteem geen optie was is er destijds gekozen voor een RWA systeem.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Hoe bedoelt u ‘is er destijds voor gekozen’? Is die RWA ooit onderdeel geweest van een vergunningsaanvraag? Zo ja, dan had de preventist door moeten vragen op de uitvoering van de RWA. Alleen het plaatsen van een luikje is niet voldoende namelijk, het maatregelpakket waar het hierover gaat stelt eisen aan de brandvoortplantingssnelheid van het gebouw en interieur/opslag, aan de sturing van de aan- en afvoeropeningen, en aan de doormelding naar de brandweer. Dus zou u op dit moment eigenlijk al een gebouw moeten hebben waarbij er bij branddetectie automatisch voldoende luiken open gaan, en automatisch een aantal deuren worden opengestuurd om voldoende koude lucht binnen te brengen om de circulatie op gang te houden. Hoeveel oppervlakte aan luik en deur dat moet zijn, dat moet worden berekend. Het is niet voldoende om zomaar alle deuren open te zetten.
    Het doel van de hele installatie is om de brand klein te houden (vanwege de beperkte uitbreidingssnelheid), en beheersbaar (vanwege de directe doormelding en de betere afvoer van rook en daardoor ontvluchtbaarheid en zichtbaarheid)

Wanneer u zich dat soort zaken nu nog moet gaan afvragen gaat er iets mis… hetzij bij de vergunningaanvraag of bij de uitvoering. Ik vraag me zelfs af of een RWA installatie bij dit soort gebruik KAN, omdat er denk ik geen manier is om de uitbreidingssnelheid van een brand op een rommelmarkt voldoende te beperken.

Ik mag hopen dat de adviseur die hier RWA heeft voorgeschreven u dit heeft uitgelegd.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Beste Vincent,

Als het gaat om goedkoop dan doe je toch gewoon de deuren open.

Graag gedaan,

Marcel.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Beste Vincent,

Graag gedaan,

Marcel.

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de tent de hele dag open staat :shock:

X never ever marks the spot

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Een paar doorzichte plastic lamellen dan, of een heater boven de deur om de kou buiten te houden. En zijn legio oplossingen die goedkoop en certificeer zijn. Ook ventilatoren om mechanisch lucht aan te zuigen zou ook kunnen.

Vincent succes!

Bijdrager

Een paar doorzichte plastic lamellen dan, of een heater boven de deur om de kou buiten te houden. En zijn legio oplossingen die goedkoop en certificeer zijn. Ook ventilatoren om mechanisch lucht aan te zuigen zou ook kunnen.

Vincent succes!

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de regels voor Rookbeheersing, maar ik denk dat die lamellen de uitgangspunten voor de installatie behoorlijk negatief beïnvloeden, dus voorzichtigheid lijkt mij geboden in dezen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Beste Vincent,
    Graag gedaan,
    Marcel.

Wat een onzin weer… het gebouw moet op alle momenten ‘beheersbaar’ zijn, ook wanneer er geen mensen aanwezig zijn.
    Die beheersbaarheid krijg je door een samenspel van alle nodige voorzieningen, niet door in het wilde weg deuren te gaan openzetten.

Daarnaast weten we niet genoeg van de situatie (behalve Louis misschien dan) om iets zinnigs te kunnen zeggen over nut en noodzaak van de brandveiligheidsvoorzieningen in dat gebouw.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

:oops: ik weet niet meer dan dat google mij vertelde over het pand

’t Is al weer een tijdje geleden. Zeventien jaar om precies te zijn. Een felle, uitslaande brand legde in de vroege ochtend van 2 september 1995 de Vrije Markt in Wamel compleet in de as.
    http://www.tweestromenlandinbeeldengelu … amel-1995/

Bijdrager

Hmmm, lijkt me lastig om zoiets beheersbaar te houden door middel van een RWA instllatie. Houd er overigens ook rekening mee dat de brandmeldinstallatie (die gebruikt wordt om de rookbeheersingsinstallatie aan te sturen) ook van een inspectiecertificaat moet worden voorzien.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.