15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2108 |

Hallo, ik zit even met het volgende… We zijn een luxe villa aan het maken. Dan komt de projectie van de beveiliging aan bod, inclusief branddetectie. Nou kan je voor een woonhuis "gewoon" rookmelders toepassen, en eventueel de inbouwers van Bosch, maar die vind ik esthetisch nog steeds niet mooi. Nou kwam het idee om aspiratie toe te passen. Ik heb info gevraagd bij de accountmanager van onder meer aritech, en kreeg te horen dat het geen probleem was. Nou is het allemaal zover, en nou begint iedereen terug te krabbelen. Dit varieert van: Die unit kan maar een punt afzuigen (terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat het een 5-tal punten betreft) tot : het gaat nooit werken zo.
    Lekker gevoel krijg je daarvan….
    Ik heb al richtprijzen genoemd, dus heel veel wil ik hier eigenlijk niet meer van afwijken. De laatste conclusie is dat ik een FHSD720 toe kan passen, de aanzuigleiding wordt in 2 delen verdeeld.
    Er wordt dus in 5 verschillende ruimtes (woonkamer, keuken, zitkamer, salon, gang) afgezogen. Heeft iemand hier in deze situatie ervaring mee? Toevallig ook nog met deze apparatuur? Gaat het werken? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

Alvast bedankt voor antwoord..
    Groet,
    Harm.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Aspiratie is prima mogelijk in een woonhuis………………of je de keuken ook mee moet nemen in je systeem kun je je afvragen.
    Je zuigt vette lucht naar binnen, wat tot gevolg heeft dat je systeem van binnen vervuilt en het gaatje zou zelfs dicht kunnen gaan zitten.

Je loopt ook het risico dat je snel een melding hebt, dan moet je ongevoeliger zetten, wat weer nadelig is voor de rest van het huis.

Mijn mening: Prima, maar niet in de keuken.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

In tegenstelling tot mijn voorganger zou ik de keuken wel meenemen en gewoon wat verder van de kookplaat gaan zitten.
    Volgens mij hoeft er in een normale keuken (van een woonhuis) geen vette lucht meer te hangen………..

Verder is het toepassen van aspiratie een prima oplossing.
    De 25 mm buis mooi instorten in de dek en met korte samples afzuigen.
    Let wel op dat je de juiste detector gebruikt, die ook daadwerkelijk deze lengte buis aan kan.

leon rijsdijk
    Bijdrager
    Post count: 48

Helaas ook ik zou de keuken niet doen ivm het verstoppen van de gaatjes en valse alarmen wat betreft de detector moet je inderdaad opleten op de lengte pijp echter deze zal je toch moeten berekenen incl gaatjes met bv pipe cad je heb systemen waarbij je 4 verschillende pijpen op een unit kan aanbrengen.
    Wel kan je vuil scheiders of vochtvangers plaatsen let wel afhankelijk van het systeem en of de gaatjes zij gesouvereind kan je deze wel horen als het stil is.

tantaman
    Bijdrager

Denk er svp wel aan dat we te maken hebben met een nieuw te bouwen luxe woonhuis waar (en dat is een aanname) in de keuken toch echt wel een afzuigkap geplaats zal worden.
    Verder neem ik aan dat de keuken ook van enige afmeting zal zijn zodat het mogelijk moet zijn om ver genoeg van het kookgedeelte te gaan zitten.

leon rijsdijk
    Bijdrager

Als voorbeeld kijk eens naar de rozetten in je keuken hoeveel vuil en vet hierop zit ookal is er een afzuigkap geplaatst daarbij kom dat je toch je 2535 moet handhaven dus 5,8 of 6,7 uit de hoek bovendien zal de binnenkant van je pijp ook enrm vervuilen door het vet wat de airflow niet ten goede komt.

harm custers
    Bijdrager
    Post count: 2

Ojee… ook hier dus verdeeldheid over de meningen. Wat bedoel je met 5,8 of 6,7? Ik heb in een grijs verleden een keer de installatiedeskundige opleiding gehad, maar dit zit even niet meer vers in mn geheugen…

Met mijn boerenverstand ga ik een eind van de kookplaat afzitten, deze conclusie had ik zelf ook al. Niet handig om boven je frietpan af te gaan zuigen. Ik ben blij dat mensen zeggen dat het in een woonhuis kan! De eerste keer zal me wel weer geld kosten, maar ja, leren kost over het algemeen geld.

Ik dank jullie voor jullie reacties.

Groet,

leon rijsdijk
    Bijdrager

Aanzuigpunten moet je projecteren alszijnde een rook melder dus afhankelijk van de grote van de ruimte en eventueel hoogte zal de d-factor 5,8 meter moeten zijn rsp 6,7 meter (meest voorkomende maten) maar dat kan je beter laten projecteren door een projecteringsdeskundige.
    Laat de unit gewoon door een ervaren monteur/ in bedrijf steller in bedrijf stellen deze weet hoe hij deze unit het best kan inregelen en afstellen let op dat er wel een filter toegepast word in de unit om te voorkomen dat de laser te ernstig vervuild raakt de stratos/senator bv heeft een goed filter pakket standaard in de unit zitten.
    Je zou nog een schakeling knnen verzinnen waarbij bv als de afzuigkap aangaat of inductie plaat de unit op een lagere detektie graad gaat of in isolate bv maar dit zijn wel schakelingen die overlegt moeten worden indien de installatie geeist wordt.

Succes

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Wat een verhalen.
    Ik zie het zo: gewoon aspiratie toepassen, ook in de keuken. Natuurlijk zal de buisleiding vervuilen, maar dit is in een woning verwaarloosbaar. Daarnaast wordt toch jaarlijks onderhoud uitgevoerd naar ik mag aannnemen.
    De aanzuigbuis is 25 of 27 mm (afhankelijk van het fabrikaat). De hoeveelheid lucht die hier doorheen kan is vele malen groter dan noodzakelijk is voor de 5 genoemde detectiepunten. Vetaanslag in de buis lijkt me ook ver gezocht, bij mij thuis in de keuken hangen ook geen druppen aan het plafond……. Ook een koppeling met afzuigkap of kookplaat gaat wel erg ver.

J. Nieuwland

tantaman
    Bijdrager

Ook ik sluit me daar volledig bij aan en was ondertussen dan ook maar gestopt met reageren. Ook mijn keuken heeft gelukkig geen vetophoping aan het plafond.

Wel denk ik dat het raadzaam is de 25/27 mm buis in te storten en te werken met korte sample punten. Ik zou ze dermate kort maken dat het altijd mogelijk is om dat stukje even schoon te prikken.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Heeft er iemand wel eens een filter van een afzuigkap bekeken?

j. nieuwland
    Bijdrager

Heeft er iemand wel eens een filter van een afzuigkap bekeken?

Als je deze vraag stelt in relatie tot de aspiratie zou ik zeggen.. als het filter van de afzuigkap vervuild is dan vervang je het filter. Als het filter van de ASD vervuild is dan…..juist, vervang je het filter. Ik zie hier geen enkel probleem in.

J. Nieuwland

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Precies, daarvoor zijn de filters. Inderdaad, maar om nu te beweren dat er geen vuil en vet in systemen met luchtafzuiging komt lijkt me wat ongenuanceerd.

leon rijsdijk
    Bijdrager

De vetigheid in combinatie met vuil in de buis zal niet voor een blokkade zorgen echter wel voor een andere airflow waardoor de unit in storing kan komen, de hele situatie is niet onmogelijk maar vraagt wel wat speciale aandacht stel regelmatig van deze units in bedrijf zodoende.

j. nieuwland
    Bijdrager

De hoeveelheid vuil/stof/aanslag die in een jaar wordt "binnengezogen" zal de airflow nauwelijks beinvloeden. Na het jaarlijkse onderhoudsbeurtje (waarbij je natuurlijk naast het vervangen van het filter ook de detector reinigt evenals het leidingnet) blijft de "nominale staat" gehandhaafd.
    Dit is denk ik ook het laatste wat ik hierover ga schrijven in dit topic.

J. Nieuwland

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.