Brandpreventieforum Forums Bouw artikel 2.106

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #1647 |

Beste mensen,

Even een vraag m.b.t. de WBDBO eis voor wat betreft woningen.
    Uitgangspunt bij artikel 2.106 lid 1 is een WBDBO van 60 minuten.
    Op basis van lid 2 is 30 minuten reductie mogelijk indien de permanente vuurbelasting < 500 MJ/m2 bedraagt (met uitzondering van VH trappenhuis).
    Tevens is op basis van lid 3, 30 minuten reductie mogelijk indien wordt voldaan aan de genoemde ‘uitzonderingen’.

Als nu wordt voldaan aan het 2e lid, moet ik dan toch nog doorlezen en dient er dus ook aan het 3e lid te worden voldaan, of moet ik dit nu lezen als 2 afzonderlijke eisen/voorschriften ?
    Aangezien zowel lid 2 als lid 3 elk afzonderlijk verwijzen naar het 1e lid zou ik zeggen dat als aan lid 2 wordt voldaan, lid 3 niet meer van toepassing is. Dit houdt dan in dat als ik een steenachtig woongebouw (permanente vuurbelasting < 500 MJ/m2) heb van bijv. 16 meter hoog, de WBDBO 30 minuten mag bedragen ?

Graag jullie mening.

M.vr.gr.
    Roel

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Aan 1 van beide leden moet voldaan worden, dus 30 minuten reductie is mogelijk als wordt voldaan aan lid 2, of als wordt voldaan aan lid 3.
    Als aan beide leden voldaan moet wordt staat er in het Bouwbesluit heel duidelijk "en" bij. Aangezien dit niet het geval hoeft dat dus ook niet. Ook is het vanuit de achterliggende gedachte tussen beide leden te verklaren. Vandaar of, dus niet en.

Succes :wink:

roel laghuwitz
    Bijdrager
    Post count: 12

Jarnold, bedankt voor je reactie…duidelijk !

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Houd je er wel even rekening mee dat er vanaf artikel 2115 (‘Verdere beperking van…) in de basis weer een WBDBO van 60 minuten wordt geëist? Het gaat hier immers om een woongebouw. Uiteraard heb je daar ook weer reductiemogelijkheden, maar die gaan in dit geval niet op aangezien de bovenste verdiepingsvloer hoger dan 7 meter ligt (Of je moet wel een heeeeeeeel hoog plafond hebben).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.