Brandpreventieforum Forums Bouw Artikel 2.106 lid 3

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 534
    #1082 |

In artikel 2.106 lid 3 is er sprake van "". Wat denken jullie, welke besloten ruimte wordt er bedoeld met ""?

Volgens mij twee opties:
    – een willekeurige besloten ruimte die binnen of buiten een ander brandcompartiment is gelegen (maar waarom staat er dan DE), of;
    – "
    ", zoals dit in lid 1 staat weergegeven (volgens mij volgt (bijna) niemand deze interpretatie?).

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Er is nog een mogelijkheid: lid drie verwijst naar lid 1, dus zou het me logisch lijken wanneer er in lid 3 ‘elke ruimte die in lid 1 wordt omschreven’ wordt bedoeld.

Gevolg van die redenatie zou zijn dat er tussen een BRVVR en een brandcompartiment opeens ook nog maar 30 min. aanwezig zou hoeven te zijn…

Leuke vraag! nooit over nagedacht… :shock:

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Met besloten ruimte worden de twee besloten ruimten uit lid 1 bedoeld.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Leuke vraag! nooit over nagedacht… :shock:

Ik ook niet… tot ik vanochtend een vraag kreeg over een rapport dat ik heb geschreven :D

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Lid 3 is een afwijking van lid 1. "een besloten ruimte" is dus terug e herleiden naar lid 1. Bij een laag gebouw bedraagt de inwendige WBDBO-eis (op eigen perceel) dus 30 minuten in plaats van de basiseis van 60 minuten.

Wat is nu het punt vraag ik mij af?

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Goede vraag.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

In artikel 2.106 lid 3 is er sprake van "". Wat denken jullie, welke besloten ruimte wordt er bedoeld met ""?

DE besloten ruimte die je op dat moment aan het bekijken (toetsen) bent. :bwt:

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Het punt is denk ik dat ik ‘op gevoel’ een BRVVR altijd 60 minuten WBDBO zou laten houden… en dat dus blijkbaar verkeerd doe.

Leermomentje

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

BRVVR krijg je pas bij een trap hoger dan 8 meter… De grens voor lid 3 ligt op 5 meter. :wink:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

gevoelspreventist! :paashaas:

Bij lage gebouwtjes (we praten hier over tweelaagse gebouwen) kennen vaak helemaal geen Brand- en rookvrije vluchtroute, dus kan me niet voorstellen dat je deze "fout" vaak maakt (is trouwens een "fout" naar de veilige kant toe)

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Het punt is denk ik dat ik ‘op gevoel’ een BRVVR altijd 60 minuten weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag zou laten houden… en dat dus blijkbaar verkeerd doe.

Leermomentje

Hoezo verkeerd. In de zin van het Bouwbesluit doe je het niet verkeerd, je gaat immers boven de minimum-eisen zitten. :adviseur: Hulde.

(Anderzijds zou ik je er wel mee om de oren slaan als je ten onrechte mijn bouwaanvraag er op af zou keuren :twisted: Hoezo schijnheilig haha :P )

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.