Brandpreventieforum Forums Bouw artikel 2.104 lid 2 en een hoeksituatie

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2898 |

Hallo,

Ik krijg met enige regelmaat de vraag over de posities van de woningentreedeuren in een woongebouw.
    Uiteraard is er sprake van artikel 2.104 lid 2 maar het komt nog wel eens voor dat hier twee deuren in een hoekopstelling worden getekend. Hoe valt dit te rijmen binnen de regelgeving?

Voorbeeld: woongebouw van 6 lagen, voorzien van een wokkeltrap. 5 Woningen per bouwlaag waarbij de entreedeuren keurig tegenover elkaar liggen en overal een tweede vluchtweg gegarandeerd wordt met uitzondering van één woning. De entreedeur hiervan ligt in een hoek van 90 graden naast een andere woningentree.

Artikel 2.106 lid 1 geeft aan dat artikel 2.104 lid 2 mag vervallen mits er twee vluchtwegen aanwezig zijn. Bij drie van de vijf woningen is dat zonder meer het geval maar hoe gaat het met de twee woningen in de hoek? Ik kan hier niets van terug vinden in de regelgeving en het internet geeft ook geen uitsluitsel anders dan het toepassen van vrijloopdrangers en per verdieping gekoppelde rookmelders.

Ik hoor graag wat de algemene consensus is hier aangaande dit probleem.

Bij voorbaat dank.

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

"Ik hoor graag wat de algemene consensus is hier aangaande dit probleem."

Over deze wijze van ontsluiten van woongebouwen is geen algemene consensus. Het toepassen van vrijloopdrangers is een gelijkwaardigheid, welke regelmatig wordt toegepast, maar ook altijd discussie oplevert met de toetsende instantie.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.