Brandpreventieforum Forums Gebruik Appartementencomplex Vluchtroutes [Urgent]

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 13
    #2358 |

Hallo allemaal,

Ik ben 4e jaars bouwkundestudent en ben bezig met een ontwerp waar ik helemaal vastloop op de ontsluiting en brandveiligheid.
    Wij hebben een appartementencomplex ontworpen van 5 bouwlagen hoog. (18 meter)
    Het zijn een soort van 2 torens met op elke verdieping 4 woningen. De ontsluiting gaat via een doodlopende gang van +/- 10 meter naar een (veiligheids?)trappenhuis met een wokkeltrap (2 vluchtroutes).
    Ik denk dat dit allemaal volgens het bb en gebruiksbesluit wettelijk wel kan of zit ik nu mis? Want je mag 10/15 mtr doodlopende gang hebben? Moet ik nog aan aanvullende eisen voldoen?
    Er is nog al wat discussie of het nu allemaal wel kan/mag.
    Ik hoop dat iemand mij uitleg kan geven (liefst in begrijpelijk taal:P) over hoe ik deze ontsluiting volledig brandveilig kan krijgen. Het wordt uiteindelijk gepresenteerd aan een opdrachtgever (aannemer) en aan de docenten van mijn hogeschool.
    Alvast bedankt!
    Ontwerp-Model4.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Heb je het bouwbesluit er al op nageslagen dan?
    Wat is volgens jouw een veiligheidstrappenhuis?
    En waar loop je dan op vast? Op welke artikelen?

jonathan van den heuvel
    Bijdrager

Ik heb een poging gedaan, maar ik kom er niet door heen. Ik heb geen idee welke artikelen ik nodig heb.
    Het gaat mij er om dat ik met artikelen of bepalingen mijn ontwerp wil ondersteunen en dan specifiek op de ontsluiting en het trappenhuis op brandveiligheid. Ik ben wat dat betreft totaal een leek op dit gebied.
    Mijn vraag is verder dan ook, kan dit ontwerp met die doodlopende gang vanuit dat opzicht? Of moet je extra dingen doen om het te laten voldoen aan de eisen van brandveiligheid.
    Een veiligheidstrappenhuis is een verkeersruimte waarin een trap is gelegen waarover een vluchtweg voert. In ons geval dus een wokkeltrap zodat we 2 vluchtwegen hebben.

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Een veiligheidstrappenhuis is een trappenhuis waardoor een brand en rookvrije vluchtroute voert en dat in de vluchtrichting uitsluitend kan worden bereikt vanuit een niet besloten ruimte. Dus alleen via de buitenlucht te breiken.

verder lijkt mij de cluster woningen, 4 stuks, op één gang niet juist maar de echte artikelen schieten mij niet te binnen.
    Zal wel iets met portiekflats te maken hebben.

jonathan van den heuvel
    Bijdrager

Ik denk dat ons project daar wel aan voldoet dan.
    Jou 2e opmerking is dus inderdaad mijn probleem. De doodlopende gang met de 4 woningen daar aan vast de ontsluiting en de brandveiligheid daarvan. Ik ben dus opzoek naar stukken die dat probleem aankaarten en het eventueel voor mij oplossen

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

check artikel 2.157 eens

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Wat je nu probeert te doen is je onwerp naar de regel toepraten, je hebt niet de regels gecheckt voordat je begon met ontwerpen. Verkeerde volgorde… Wanneer je de regels niet (op hoofdlijnen) kent, hoe verwacht je dan een ontwerp te kunnen maken? Maar zoals gezegd, de regels staan om en nabij art. 2.157 van het bouwbesluit. let daarbij vooral op lid 1, 3 en 4, je zou wel eens tot de conclusie kunnen komen dat je niet voldoet.

Waarom zou je trouwens een wokkeltrappenhuis toepassen wanneer je situatie ook een veiligheidstrappenhuis toestaat? het grote voordeel van zo’n ding is dat het ook een samenvallende vluchtroute toestaat, en je dus maar 1 trap hoeft te hebben…

Moderator

Je moet overigens niet alleen naar art. 2.157 kijken, maar dat kun je pas onderscheiden wanneer je weet welk onderdeel je waaraan moet toetsen. Het zou helpen wanneer je op je tekening eerst eens aangaf waar je sub-BC, RC en BC grenzen lopen. Daarna kun je kijken welke eisen er gelden aan vluchten binnen het sub-BC, binnen het RC, en wat voor status je trappenhuis krijgt.
    Mocht je trouwens toch die wokkel willen toepassen, is het ook belangrijk om te onderzoeken of de 2 vluchtroutens CONSEQUENT 30 minuten van elkaar gescheiden blijven, tot ze buiten het gebouw zijn. Vaak wordt de fout gemaakt de 2 wokkels in dezelfde hal uit te laten komen, of de twee deuren zonder tussenliggende muurdam buiten te laten uitkomen.

jonathan van den heuvel
    Bijdrager

De wokkeltrap willen we idd toepassen en op de begane grond komt er een tussenliggende muurdan met 2 deuren die het trappenhuis indeelt in 2 compartimenten zodat er altijd 2 gescheiden vluchtwegen blijven.
    De woningen zijn BC, de verkeersruimte tussen trappenhuis en woningen is ook een BC en als laatste is het trappenhuis zelf ook een BC . Vandaar uit dus de 2 vluchtroutes door de wokkeltrap. De verkeersruimte heeft een doorlopende gang van 10 meter naar het trappenhuis. Is dat duidelijk?
    We hebben het bouwbesluit er wel op gecheckt en volgens mij kan het ook wel volgens art. 2.157 etc.
    Maar voor mijn gevoel rommelt er ook wat aan de ontsluiting mbt de brandveiligheid maar ik weet gewoon niet wat!
    Dat is mijn probleem

Moderator

Wat er in ieder geval al misgaat is dat je de woningen als BC ziet in plaats van een sub-BC. Ze krijgen hierdoor een soort ‘dubbele status’, waarbij de strengste eis geldt. dat wil zeggen dat je nog steeds 2 vluchtwegen moet hebben (2.157), maar tegelijk ook elke woningdeur 60 minuten brandwerend moet maken en zelfsluitend (art. 2.106 en verder).

In een normale situatie zouden de woningen sub-BC’s zijn, en zou elke groep van 4 woningen of zelfs elke verdieping een BC zijn en tegelijk ook een RC (die twee grenzen vallen dus samen). Afhankelijk van de grootte van je RC mag je volstaan met 1 route daaruit, of moet je er meerdere hebben (hoewel de eis voor vluchten uit sub-BC’s al aangeeft dat je in deze situatie 2 routes moet hebben die niet mogen samenvallen omdat ze aan meer dan 1 ander sub-BC grenzen).

kort gezegd, je zult vanuit de woning twee kanten op moeten, anders heb je een probleempje.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Ik hoop dat iemand mij uitleg kan geven (liefst in begrijpelijk taal:P) over hoe ik deze ontsluiting volledig brandveilig kan krijgen. Het wordt uiteindelijk gepresenteerd aan een opdrachtgever (aannemer) en aan de docenten van mijn hogeschool.

Wat is ons vak toch mooi!

Of een opdrachtgever en de docenten van zijn hoge school dit allemaal zullen begrijpen zou ik weleens willen weten. Is er iemand die gewoon kan schrijven waarom het plan niet helemaal goed is zonder verwijzingen naar artikelen, sub-BC’s, RC etc. etc. Dus in begrijpelijke taal.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Hij had deze vraag niet hoeven stellen als die Hogeschool ook eerst eens een goede les had gegeven over het Bouwbesluit.
    Wij zitten nu het probleem van een "architect" achteraf op te lossen, terijl dat probleem door een architect met de goede kennis van het bouwbesluit geen probleem had hoeven worden. :F:

jonathan van den heuvel
    Bijdrager

De gemiddelde docent zal hier inderdaad ook heel veel moeite mee hebben. Het hangt van artikeltjes etc aan elkaar.
    Maar waar zit nu het grootste pijnpunt in het ontwerp?
    Hoe ik het zelf zag was dat je van uit de woningen 2 kanten op moet kunnen vluchten. Vandaar dus de wokkeltrap die dit mogelijk maakt. Wij hebben wel een doodlopende gang ontworpen voor de ontsluiting van de woningen aan de kopse kanten. Volgens bouwbesluit mag je zulk soort gangetjes maken t/m 10 meter. Als je zorgt dat er in de verkeersruimte ruimtebewaking is, voldoet het ontwerp dan? Lijkt ons ontwerp niet op een portiekontsluiting? En zo nee waarom niet?
    En als dat niet zo is wat moet er dan veranderd worden om het ontwerp wel goed te laten functioneren.
    Ik hoop dat jullie mijn (misschien domme) vragen kunnen beantwoorden.

jonathan van den heuvel
    Bijdrager

Hij had deze vraag niet hoeven stellen als die Hogeschool ook eerst eens een goede les had gegeven over het Bouwbesluit.
    Wij zitten nu het probleem van een "architect" achteraf op te lossen, terijl dat probleem door een architect met de goede kennis van het bouwbesluit geen probleem had hoeven worden. :F:

Het bouwbesluit wordt vaak door studenten gezien als noodzakelijk kwaad en is zo ingewikkeld dat dat niet zomaar in een studie is in te passen in een half jaartje. Daarnaast is het een wirwar van regeltjes en artikeltjes waar je ook als bouwkundige moeilijk uitkomt. Maar je hebt gelijk dat de kennis ons docenten en studenten niet altijd even hoog is. Het is echt een vak opzich. Maar verder graag ontopic, want ik ben er nog niet uit :P

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

De gemiddelde docent zal hier inderdaad ook heel veel moeite mee hebben. Het hangt van artikeltjes etc aan elkaar.
    Maar waar zit nu het grootste pijnpunt in het ontwerp?
    Hoe ik het zelf zag was dat je van uit de woningen 2 kanten op moet kunnen vluchten. Vandaar dus de wokkeltrap die dit mogelijk maakt. Wij hebben wel een doodlopende gang ontworpen voor de ontsluiting van de woningen aan de kopse kanten. Volgens bouwbesluit mag je zulk soort gangetjes maken t/m 10 meter. Als je zorgt dat er in de verkeersruimte ruimtebewaking is, voldoet het ontwerp dan? Lijkt ons ontwerp niet op een portiekontsluiting? En zo nee waarom niet?
    En als dat niet zo is wat moet er dan veranderd worden om het ontwerp wel goed te laten functioneren.
    Ik hoop dat jullie mijn (misschien domme) vragen kunnen beantwoorden.

De 10 meter doodlopende gang heb je denk ik in het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (gebruiksbesluit) gevonden. Klopt dit? Jou probleem is dat je bij een woning nooit verplicht langs een toegangsdeur van een andere woning moet hoeven te vluchten (m.u.v. de portiekflat en 2 deuren recht tegenover elkaar). Als je dus maar een kant op kan vanaf de toegangsdeur van een woning in het gebouw dan moet je niet langs een toegangsdeur van een andere woning hoeven te vluchten. Als je 2 kanten op kunt dan is het geen probleem.

Wat je kunt doen om je ontwerp te checken is het volgende. Stel je voor dat er brand is in 1 woning en dat de vlammen uit de voordeur slaan. Kun je ondanks deze brand dan vanuit alle andere woningen nog vluchten zonder dat je last hebt van de vlammen? Als je dit doet en voor elke woning uit probeert (dus iedere keer een andere woning pakken waar de brand is) dan weet je of je vluchtweg voldoet tot aan het trappenhuis. Waar het dus op neer komt is dat je je woning veilig moet kunnen ontvluchten ondanks het feit dat er in 1 woning brand zou zijn.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk in normale taal verteld heb (alhoewel ik tijdens het typen al merkte dat het toch een lang verhaal ging worden :)). Ik ben het met een aantal anderen van het forum eens dat iemand die op zijn opleiding kennis opdoet om later gebouwen te kunnen ontwerpen toch op zijn minst iets gehad moet hebben over het bouwbesluit en dan met name de opbouw en achtergrond er van. Als je dit weet dan is het gewoon Nederlands tekst verklaren :bwt: .

succes ermee

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.