Brandpreventieforum Forums Gebruik Appartementencomplex Vluchtroutes [Urgent]

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 13
    #2358 |

Hallo allemaal,

Ik ben 4e jaars bouwkundestudent en ben bezig met een ontwerp waar ik helemaal vastloop op de ontsluiting en brandveiligheid.
    Wij hebben een appartementencomplex ontworpen van 5 bouwlagen hoog. (18 meter)
    Het zijn een soort van 2 torens met op elke verdieping 4 woningen. De ontsluiting gaat via een doodlopende gang van +/- 10 meter naar een (veiligheids?)trappenhuis met een wokkeltrap (2 vluchtroutes).
    Ik denk dat dit allemaal volgens het bb en gebruiksbesluit wettelijk wel kan of zit ik nu mis? Want je mag 10/15 mtr doodlopende gang hebben? Moet ik nog aan aanvullende eisen voldoen?
    Er is nog al wat discussie of het nu allemaal wel kan/mag.
    Ik hoop dat iemand mij uitleg kan geven (liefst in begrijpelijk taal:P) over hoe ik deze ontsluiting volledig brandveilig kan krijgen. Het wordt uiteindelijk gepresenteerd aan een opdrachtgever (aannemer) en aan de docenten van mijn hogeschool.
    Alvast bedankt!
    Ontwerp-Model4.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Heb je het bouwbesluit er al op nageslagen dan?
    Wat is volgens jouw een veiligheidstrappenhuis?
    En waar loop je dan op vast? Op welke artikelen?

jonathan van den heuvel
    Bijdrager

Ik heb een poging gedaan, maar ik kom er niet door heen. Ik heb geen idee welke artikelen ik nodig heb.
    Het gaat mij er om dat ik met artikelen of bepalingen mijn ontwerp wil ondersteunen en dan specifiek op de ontsluiting en het trappenhuis op brandveiligheid. Ik ben wat dat betreft totaal een leek op dit gebied.
    Mijn vraag is verder dan ook, kan dit ontwerp met die doodlopende gang vanuit dat opzicht? Of moet je extra dingen doen om het te laten voldoen aan de eisen van brandveiligheid.