Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig alternatief voor groene handmelder

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2439 |

Tijdens een controle van één van onze locaties heeft de brandweer aangegeven dat wij op diverse plaatsen in het gebouw groene handmelders moeten aanbrengen. Gezien de cliëntengroep is dit vragen om problemen (groepszorgwoning; 24-uurs zorg; bmi met doormelding > RAC; verstandelijk gehandicapten; besloten wonen met (intensieve) begeleiding en verzorging, alsook gedragsregulering). Ik zoek naarstig naar mogelijke alternatieven, wellicht kan één van u mij adviseren?

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Lijkt me logisch dat deze inrichting gesloten blijft en je naar een andere oplossing zoekt.

Misschien dat je aan de brandweer voor kunt stellen dat er op de deur(en) een kleefmagneet en vertraging komt van 30 sec/1 min. bij indrukken groene ontgrendelingsmelder, en eventueel direct bij handbrandmelder en een door de brandmeldcentrale aangestuurde ontruiming. Bij dat laatste moet je natuurlijk niet teveel loze meldingen hebben.

Binnen de minuut (30 sec. of misschien nog sneller) moet het de interne organisatie lukken bij de betreffend deur aanwezig te zijn om te zien of het een echte vluchtsituatie betreft of een ‘ontsnappingspoging’.

En zo valt er nog wel wat te bedenken.

tineke visser
    Bijdrager

dankjewel, maar het echte probleem is het fysieke kastje aan de wand, dat direct na montage gesloopt wordt.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

@AB: er staat besloten, niet gesloten. Dat maakt nogal verschil

@Tineke Visser: In het gebouw is een BMI aanwezig. Onderdeel daarbij zijn handbrandmelders (bij de brandslanghaspels), zijn deze ook in jullie gebouw aanwezig? Zijn ze bereikbaar en indien ja, worden deze ook "gesloopt"?

Bij één van onze opdrachtgevers (psychiatrische en psychogeriatrische gesloten afdelingen) is de groene handmelder in de 24-uurs bezette verzorgingspost geplaatst. (wakker, dus geen slaapwacht!).

J. Nieuwland

tineke visser
    Bijdrager

@ J. Nieuwland > handbrandmelders bevinden zich in afgesloten kasten van brandslanghaspels, die zijn aangesloten op bmi en ontkoppelen in geval van calamiteit. Een groene handmelder in de verzorgingspost is al een mooi alternatief, maar lost nog niet op alles op. Ik zoek naar een oplossing waar de brandweer blij mee is, maar die ook als ‘deuropener’ kan fungeren voor bezoekers die bijvoorbeeld in een bedreigde situatie geraken (aanval/escalatie cliënt) en via een nooduitgang willen ontvluchten.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 332

Een anekdote wil ik u niet onthouden over dit item
    Een zeer gedreven preventist presteerde het bij een gevangenis dezelfde opmerking te maken. Netjes werd, door de minister zelf, de Commandant verzocht voortaan een andere te sturen met wat meer inbeeldingsvermogen en realiteitszin.

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Als het een situatie betreft waarbij er sprake is van verblijf onder dwang dan dient hier de gebruiksfunctie "celfunctie" aan gekoppeld te worden. Door deze actie vervalt direct de eis de een deur ten alle tijden geopend moet kunnen worden. De brandweer zal hier dan ook anders naar gaan kijken.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

@olaf; waar staat dat?

en wat is niet vrijwillig? TBS/veroordeling/BOPZ?

olaf van alst
    Bijdrager

@ kruisjeslijst.

De toelichting (Bouwbesluit) van een celfunctie luid het verblijven onder dwang. Simpel vertaald als ik niet het gebouw, de afdeling, de kamer mag / kan verlaten is er dus sprake van verblijven onder dwang.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

heb je ook een artikelnummer?

olaf van alst
    Bijdrager

Artikel 1.1 met bijbehorende toelichting.

tineke visser
    Bijdrager

@ Paul Wendt > inbeeldingsvermogen en realiteitszin is inderdaad belangrijk, vooral bij bedoelde clientengroepen.

Na het lezen van de reactiesbegrijp ik dat er niet echt een eenduidige (of technische) oplossing is en dat ik het beste in samenspraak met de brandweer kan zoeken naar een passende oplossing. Dat ga ik doen. Allen veel dank!

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Ik heb de vraagstelling meerdere malen gelezen.
    Wat ik lees is dat het hier gaat om een wooneenheid voor zwaar verstandelijk gehandicapten die enige vorm van huiselijk wonen wordt geboden. Dat wordt ook duidelijk via de uitspraak – geboden 24u zorg met intensieve begeleiding, gedragsregulering etc.

Er is dus geen sprake van een "normale’ wooneenheid voor verstandelijk gehandicapten. De eis van de brandweer is dan ook niet op zijn plaats. Zoals in een ander voorbeeld al werd aangedragen, "een preventist met wat mee inlevingsvermogen" zou niet gek zijn. Als deze dan ook nog constructief kan meedenken is dat een bonus maar onder de huidige wetgeving niet haalbaar.

Trouwens, de Brandweer kan volgens mij tegenwoordig niets meer opleggen. Men mag constateren en rapporteren. Meer niet. Laat ze maar bewijzen dat ze mogen eisen. Dat is voorbehouden aan B&W. Aangezien de Brandweer niet meer bij de gemeente hoort maar onderdeel is van de veiligheidsregio hebben we hier te maken met een gewenningsprobleem. Veel gemeentes hebben niet voor niets de afdelingen preventie weggehaald bij de brandweer en toegevoegd aan andere afdelingen binnen de gemeentes voor de samenvoeging richting veiligheidsregio.
    Daar zijn nog diverse klaagzangen van te vinden op dit forum.

Om terug te komen op de primaire stelling.
    De vraag om een mogelijkheid te kunnen bieden van ontvluchting is zonder meer redelijk maar zal binnen zeer strakke afspraken moeten worden vastgelegd. Simpelweg groene handmelders eisen is te dom voor woorden in dit geval. Dit is een probleem dat zowel technisch als organisatorisch zal moeten worden opgelost.
    Eerlijk gezegd denk ik niet dat we hier zitten te wachten op meerdere Burgernet berichten per week omdat het een bewoner weer is gelukt om buiten te komen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.