Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie alarmering via Private GSM of IP-DECT of PZI?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 4
    #1841 |

Als ICT-er ben ik geinteresseerd in nieuwe techniek, i.c.m. alarmering. Op het terrein van onze organisatie worden 24 panden gebouwd, waarbij de alarmering geschied via luid alarm (slow-whoops) en meldpanelen. Daarnaast willen wij ook het alarm doorgeven via Private GSM.
    We hebben een VoIP-telefooncentrale, met daarop aangesloten een Nerve-Center van New Bridges. Via deze Nerve Center willen wij Private GSM’s aansturen op het terrein. Deze private GSM’s hebben een white simkaart en reageren op Pico-cellen op het terrein, aangesloten op een installatie van Radio Access.
    Is dit toegestaan of moeten wij toch nog zorgen voor een PZI-installatie? Of zou de alarmering ook mogen via IP-DECT?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Je hebt tocl al slow whoop? Als deze alarmering een ‘gadget’ is, bepaal je zelf de voorwaarden. Is stil alarm een eis, dan zul je dit met het bevoegd gezag kort moeten sluiten.

tempadmin
    Sleutelbeheerder

Er is inderdaad slow whoop en meldpanelen. maar we willen op het terrein ook andere medewerkers waarschuwen (T.D.-ers, B.H.V.-ers), vooral overdag. ’s Nachts zijn er nachtwachten, waarvan één nachtwacht achter de monitor zit, met in de onmiddelijke nabijheid een meldpaneel voor brandmelding. De slow whoops op de woongroepen komen ook door via het nachtzorgsysteem en worden gemeld op de monitor van de nachtwacht. De nachtwacht achter de monitor staat in verbinding met de lopende wachten via portofonie.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Als het extra is mag het altijd !
    Dus als je volledig voldoet aan het PvE en de normen en je voegt deze optie er aan toe, lijkt mij geen probleem.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De conclusie dat je deze installatie(s) zomaar mag koppelen met de brandmeldinstallatie(s) onderschrijf ik niet direct.
    Indien de koppeling wordt uitgevoerd met bijv. een ESPA koppeling en het dus ALLEEN een output betreft naar de randapparatuur zou het wellicht niet bezwaarlijk zijn. De extra installatie mag echter geen negatieve invloed kunnen uitoefenen op de gecertificeerde brandmeldinstallatie. En dan doel ik met name ook op de prestatie-eis voor systeembeschikbaarheid.
    Gezien de omschrijving ga ik er vanuit dat de brandmeldinstallatie(s) jaarlijks door een type A geaccrediteerde inspectieinstelling wordt bezocht. Het lijkt me raadzaam om van hun een schriftelijke verklaring van geen bezwaar te vragen als addendum op het Programma van Eisen.

J. Nieuwland

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

De conclusie dat je deze installatie(s) zomaar mag koppelen met de brandmeldinstallatie(s) onderschrijf ik niet direct.
    Indien de koppeling wordt uitgevoerd met bijv. een ESPA koppeling en het dus ALLEEN een output betreft naar de randapparatuur zou het wellicht niet bezwaarlijk zijn. De extra installatie mag echter geen negatieve invloed kunnen uitoefenen op de gecertificeerde brandmeldinstallatie. En dan doel ik met name ook op de prestatie-eis voor systeembeschikbaarheid

Je moet het idd als uitgaande sturing beschrijven in je PvE. Een afwijking (zowel iets minder als iets meer gedaan) geeft problemen bij het certificeren.

Een input zou het ook nooit kunnen worden. Je gaat niet voldoen aan de eisen die daaraan gesteld worden o.a. iets met EN 54-x normen. Maar volgens mij is er ook geen sprake van een input richting BMI systeem.

Als het gebeurd via een ESPA koppeling of gewoon via contacten geeft dit in de praktijk geen problemen. Dit soort koppelingen worden bijvoorbeeld ook gebruikt richting GBS systemen.

tempadmin
    Sleutelbeheerder

GBS = GebouwBeheerSystemen????
    even voor de zekerheid.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

GBS = GebouwBeheerSystemen????
    even voor de zekerheid.

correct

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Indien de koppeling wordt uitgevoerd met bijv. een ESPA koppeling en het dus ALLEEN een output betreft naar de randapparatuur zou het wellicht niet bezwaarlijk zijn. De extra installatie mag echter geen negatieve invloed kunnen uitoefenen op de gecertificeerde brandmeldinstallatie. En dan doel ik met name ook op de prestatie-eis voor systeembeschikbaarheid

Je moet het idd als uitgaande sturing beschrijven in je Programma van Eisen. Een afwijking (zowel iets minder als iets meer gedaan) geeft problemen bij het certificeren.

Een input zou het ook nooit kunnen worden. Je gaat niet voldoen aan de eisen die daaraan gesteld worden o.a. iets met EN 54-x normen. Maar volgens mij is er ook geen sprake van een input richting brandmeldinstallatie systeem.

Als het gebeurd via een ESPA koppeling of gewoon via contacten geeft dit in de praktijk geen problemen. Dit soort koppelingen worden bijvoorbeeld ook gebruikt richting GBS systemen.

Ik heb vooral ook gedacht aan storingscontacten als input op de bmc, de volgende zijn wel degelijk gebruikelijk: – storing ESPA (seriele dataverbinding) / storing voeding DECT/PZI/GSM. Het gebruik van een dergelijke installatie geeft ook een bepaalde verwachting van die installatie. Moet het dus ook doen wanneer dat nodig is. Moet je niet geconfronteerd worden met een vastgelopen ESPA/DECT computer of lege accu’s na spanningsuitval.

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ja, maar omdat de PZI niet geëist wordt, zal er bij het niet functioneren van de DECT centrale gewoon een luid alarm afgaan.

Ik onderschrijf hierbij wel het risico op gewoonte.
    De slow whoop gaat af, maar de (niet geëiste) telefoon zwijgt, dus "er is geen brand".

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Ik heb vooral ook gedacht aan storingscontacten als input op de bmc, de volgende zijn wel degelijk gebruikelijk: – storing ESPA (seriele dataverbinding) / storing voeding DECT/PZI/GSM. Het gebruik van een dergelijke installatie geeft ook een bepaalde verwachting van die installatie. Moet het dus ook doen wanneer dat nodig is. Moet je niet geconfronteerd worden met een vastgelopen ESPA/DECT computer of lege accu’s na spanningsuitval.

J. Nieuwland

De genoemde inputs zijn gebruikelijk als er een stil alarm geëist is. Als het als "extraatje" is, hoeft het naar mijn mening niet.

"

Ja, maar omdat de PZI niet geëist wordt, zal er bij het niet functioneren van de DECT centrale gewoon een luid alarm afgaan.

Ik onderschrijf hierbij wel het risico op gewoonte.
    De slow whoop gaat af, maar de (niet geëiste) telefoon zwijgt, dus "er is geen brand".

Dit is inderdaad een risico. Dit gebeurt zelfs al als de deuren niet dicht vallen. Eigenlijk is elke niet – standaard situatie verwarrend voor een gebruiker, en gaat hij er van uit dat er niets aan de hand is omdat de situatie niet is zoals hij normaal is.

Al met al blijft het lastig. Stel het goed af met de eisende partij en de keurende instantie en laat het op een of andere manier vastleggen, het zei in het PvE danwel in een Nota van Aanvulling. Al was het maar om gezeur in de toekomst te voorkomen.

ernie de wilde
    Bijdrager
    Post count: 1

Hr Coolen,

Was benieuwd of er al een keuze is gemaakt, alarmering via Private GSM of Ip-Dect wel of niet gecombineerd met PZI.
    Zo ja, wat de doorslag heeft gegeven in de keuze.

Gr Ernie

tempadmin
    Sleutelbeheerder

Ernie,

zoals de keuze er nu uit ziet, wordt het Private GSM voor de communicatie tussen diverse gebruikers. De eerste melding van (loos) alarm komt wel via het "ouderwetse" PZI, omdat een andere vorm van communicatie nog niet geaccepteerd wordt.
    Wel hebben we de verandering aangebracht dat van 07.00 tot 22.30 uur luid alarm wordt gemaakt via slow whoops en van 22.30 tot 07.00 uur stil alarm via het meldpaneel en PZI.
    Wij zijn van mening dat Private GSM de toekomst heeft, vooral als straks de grote providers ook nog een roaming tussen Private GSM en Public GSM gaan ondersteunen. En de ontwikkeling van stevige GSM’s (Sonim XP3) met portofonie ingebouwd, geeft onze organisatie één soort techniek met één device voor alle toepassingen.
    Dan hoeven wij onze begeleiders niet uit te rusten met allerlei apparatuur.

Groet

Jan

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.