Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand afstand verbindingen beheersbaarheid van brand

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #1753 |

hallo

Ik heb een gebouw waar ik bvb wil gaan toepassen, maatregelpakket nr. 1.

Nu mag je maar 2 enkelvoudige verbindingen naar naastliggende compartimenten hebben. Nu staat me iets bij dat deze een onderlinge afstand van max. 50 meter mogen hebben, maar dat kan ik niet vinden in de beheersbaarheid van brand handleiding. Weet iemand of dit geldt en zo ja waar het staat? (in welk deel). Zo nee, is dit wellicht een eis die in het vorige concept (1995) nog gold maar nu is vervallen (in 2007)?

Graag jullie reacties,

Ron

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

van max. 50 meter mogen hebben, maar dat kan ik niet vinden in de beheersbaarheid van brand handleiding. Weet iemand of dit geldt en zo ja waar het staat

Nee staat niet meer in de 2007 versie.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Die 50 mtr. was volgensmij gesteld om te zorgen dat je met 1 spuit de twee punten gelijktijdig kon controleren. Nu dat eruit is gehaald is het zaak extra aandacht te besteden aan de bluswatervoorzieningen, op basis van wat er in je bouwverordening of bestemmingsplan staat.

Bij dit soort afstanden heb je het toch vaak ook over een blusleiding om het water op de juiste plek te brengen.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

ja klopt, het had te maken met het feit dat je vanuit 1 ts met 2 stralen bij 2 verbindingen branduitbreiding zou kunnen voorkomen.

Vaak is het aanbrengen van een (droge) blusleiding inderdaad een goede oplossing. Je zou dan kunnen denken aan een vulpunt aan de voorzijde van het gebouw en aftappunten bij elke brandweeringang (vaak ook de nooduitgangen van het gebouw). zodat je met een aanvalskorf een snelle inzet kan doen zonder dat je met de ts rond het gebouw moet gaan rijden. Als rondrijden überhaupt al mogelijk is.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

zodat je met een aanvalskorf een snelle inzet kan doen zonder dat je met de ts rond het gebouw moet gaan rijden.

Wat is een "aanvalskorf"

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

http://images.google.nl/images?q=aanval … =nl&tab=wi

50 m was voor een adequate bevelvoering. Ik kan me niet herinneren dat dit principe de laatste jaren is gewijzigd.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

50 m was voor een adequate bevelvoering.

Waarbij het principe was dat de bevelvoerder naar de andere blusploeg kon lopen. Nu is er c2000 en is dat niet meer nodig;)

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Nu is er c2000 en is dat niet meer nodig;)

Ok, off topic. maar C2000, zijn dat ook gymschoenen dan?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

@kruislijst:

Dank voor de afbeelding en daarmee de verklaring.
    Googlen had ik zelf ook kunnen bedenken.

J. Nieuwland

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.