Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Afstand tussen opslag en rookmelder

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2433 |

Ik was zojuist bij een pand waar er in een ruimte flink wat opslag lag en dat was opgestapeld tot een bepaalde ruimte tot de rookmelder. Wie is er bekend mee hoeveel ruimte er tussen een rookmelder en opslag dient te zijn en waar is dit terug te vinden?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

30 cm. NEN2535 art. 7.12.7.6.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Ja, of conform de nieuwe NEN 2535 25cm

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Peventiemedewerker bij de brandweer/gemeente :F:

j. nieuwland
    Bijdrager

Peventiemedewerker bij de brandweer/gemeente :F:

….????….Wat bedoel je?

J. Nieuwland

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Ik ben niet snel geïrriteerd, en vindt de domste vraag een vraag die je niet stelt. Maar als een preventiemedewerker gaat vragen wat de afstand tussen delen van de inventaris en de rookmelder behoort te zijn…….. :F:

richard visser
    Bijdrager

@ Mippie,

Tja, niet iedere preventist is ID,OD en PD. Maar eh, wij zijn er hier toch om elkaar te helpen en scherp te houden, samen naar oplossingen te zoeken.
    Als die man dat nou niet weet, dan is ie hier toch op de juiste plaats om het antwoord te vinden.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

@ Mippie,

Waarom zou een preventiecontroleur dat moeten weten?
    We hebben toch hele goede en erkende branddetectiebedrijven, die op basis van een norm projecteren en werken. Die zich niet door marktwerking laten sturen/leiden, en altijd kwalitatief goed werk afleveren, waardoor je als controleur er toch vanuit kan/mag gaan dat het goed is?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een erkend branddetectiebedrijf, bij een BMI met volledige bewaking de melders in de gangen op 20 cm van de wand plaatst, Dmaten niet correct aanhoudt (zonder onderbouwende rookproef dan natuurlijk) etc.

Yeah, right!!

richard visser
    Bijdrager

Als er een certficaat of rapport van oplevering wordt afgegeven door het branddetectiebedrijf met de preventist er van uit kunnen gaan dat de installatie in orde is.

j. nieuwland
    Bijdrager

@ Mippie,

Waarom zou een preventiecontroleur dat moeten weten?
    We hebben toch hele goede en erkende branddetectiebedrijven, die op basis van een norm projecteren en werken. Die zich niet door marktwerking laten sturen/leiden, en altijd kwalitatief goed werk afleveren, waardoor je als controleur er toch vanuit kan/mag gaan dat het goed is?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een erkend branddetectiebedrijf, bij een BMI met volledige bewaking de melders in de gangen op 20 cm van de wand plaatst, Dmaten niet correct aanhoudt (zonder onderbouwende rookproef dan natuurlijk) etc.

Yeah, right!!

…au…

leon rijsdijk
    Bijdrager
    Post count: 48

Soms heb je een voorbeeld functie waarin je toch een bepaald niveau mag verwachten.

Dit betekend niet dat je niks mag of kan vragen, maar verdiep je wel eerst in de materie antwoord is makkelijk te vinden.

Overigens ken ik diverse veiligheidsregio’s/preventie medewerkers die er wel goed mee om gaan en ook open staan tot trainingen en opleidingen zoals PD.

Daarnaast wanneer in bedrijfstelling plaats vindt is het gebouw/ruimte e.d. nog leeg dus daar ga je met je controle, om maar te zwijgen wat er voor niet gemelde bouwkundige zaken tussentijds de onderhoudsbeurten door gebeurt.
    Kortom het is en blijft een gezamelijke verantwoording om voor de veiligheid te zorgen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Of vraag het even na bij je collega’s. als moderator kan ik zien vanaf welk IP-adres een post komt, en wie nog meer van dat adres gebruik maken… volgens mij had Ninke het antwoord sneller in huis kunnen vinden dan hier. :)

erik van aalst
    Bijdrager
    Post count: 11

J. Nieuwland

Dat is nu eens leuk, de NEN2535 uit 1996 erbij pakken……
    :(

Erik

j. nieuwland
    Bijdrager

J. Nieuwland

Dat is nu eens leuk, de NEN2535 uit 1996 erbij pakken……
    :(

Erik

??? en wat is daar leuk aan of mis mee???

Of had ik moeten schrijven 50 cm in het horizontale vlak en 25 cm in het verticale vlak. NEN2535:2009, C1:2010!

En daar komt bij dat de vraag is gesteld in relatie tot een bestaande brandmeldinstallatie. De kans dat de 1996 versie vigerend is (geweest) lijkt me groter dan de 2009 versie.

J. Nieuwland

johan de boer
    Bijdrager
    Post count: 48

Interessanter is de vraag waarom de verticale afstand per 2009 is gewijzigd van 0,30 mtr.
    naar 0,25 mtr..

Is deze reductie van bijna 17% een omissie of naar aanleiding van gehouden brandproeven?
    Als er geen wetenschappelijk onderbouwing voor is dan mag geconcludeerd worden dat de NEN2535:2009 een verlaging is van de (brand)veiligheid voor wat betreft dit item.

In dat geval is de verwijzing naar de NEN2535:1996 m.i. volkomen terecht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.