Brandpreventieforum Forums Bouw Afstand tussen dakopening en opgaande gevels

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #1556 |

In de NEN 6068 wordt een formule voorgeschreven waarin de minimale afstand tussen een dakopening en de opgaande gevel kan worden berekend met een minimum van 10m. Ik ben benieuwd wat hier de onderbouwing van is en of er rapportages beschikbaar zijn waarin dit wordt behandeld. Graag jullie reactie.

MvG Kevin

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Waarschijnlijk een versimpelde rekenmethode van het model uit de PGS-2, het ‘yellow book’. Is vrij beschikbaar op internet, maar wel in het engels. Hoop dat je nog iets van natuurkunde hebt onthouden… :)

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Kleine correctie: 10 meter is het maximum

De nieuwe NPR 6091 is nog ontwerp, maar bevat redelijk uitgebreide tabellen waaruit je in uiteenlopende situaties kunt aflezen wat de ‘veilige’ afstand is.

kevin truijens
    Bijdrager
    Post count: 6

Kleine correctie: 10 meter is het maximum

Sorry je hebt gelijk, maar waar ik benieuwd naar ben zijn de formules of denkwijze achter de formule uit de NEN 6068. In de NPR staan inderdaad tabellen waarbij voor verschillende situaties de veilige afstand kan worden afgelezen, maar niet de motivatie erachter. Ik ga ervan uit dat wanneer de norm in 1991 in de NEN 6068 is gekomen er wel degelijk een oonderbouwing is geweest van deze formule. Dit kon ik echter ook niet in de NEN 6068:1991 terugvinden.

In de genoemde PGS 2 wordt de formule ook deels genoemd bij de bepaling van "dimensions of the pool fire". hierbij wordt de formule 4xA/S gebruikt om de diameter van een "confined pool fire" te bepalen waarbij de A voor oppervlak staat en de S voor omtrek. In de NEN 6068 wordt daar nog 2 meter bij opgeteld als veiligheid?

Mijn kennis van het engelse vakjargon is helaas niet zo goed dat ik kan uitleggen wat een "pool fire" is, maar heeft het wat te maken met het bepalen van de vlamuitslag uit een opening?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Een pool fire is een plas brandende vloeistof.

Probeer er niet te lang over na te denken, veel dingen in normen zijn een resultaat van concenus en aannamens/inschattingen. Als we dit doen zou het wel veilig zijn enzo.

Als het goed is zijn de tabbellen in de NPR gewoon een uitwerking van de formules zoals genoemd in de NEN 6068.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

pool fire is zwembad brand, in het zwembad wordt altijd geplast, dus is de nederlandse vertaling plasbrand.

De bepalingsmethode voor brandoverslag in de NEN 6068 is gebaseerd op onderzoek van o.a. Law.
    De bepalingsmethode voor de opgaande gevel is hier echter niet op gebaseerd. Dit is een inschatting van de opstellers van de norm geweest.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Helaas heef het NEN ook verzuimd om de normherschrijvers opdracht te geven voor het onderbouwen of aanpassen van de bepalingsmethode voor opgaande gevels. Hier zijn best goede ideeen over, maar ja…. :(

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.