Brandpreventieforum Forums Bouw Afstand bedieningsknop tot de vluchtdeur

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #49350 |

Mijn vraag is: wat is de maximale afstand tussen de vluchtdeur (naar buiten) en de ontgrendelingsknop (in geval van paniek)? Uiteraad gaat de deur open wanneer het brandalarm af gaat maar bij paniek moet de deur handmatig ontgrendeld worden. Natuurlijk zijn opties om een paniekbalk aan te brengen maar in deze situatie is een drukknop aangebracht. In mijn visie is deze nu te ver van de deur. Ik kan niet in 1 beweging de knop induwen en tegelijk of “in de loop” de deur openen. In het bouwbesluit kan ik het niet vinden…….

Alvast dank voor de reacties.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Is nog geen wettelijke verplichting voor. De NEN-EN 13633 en NEN-EN 13637 zeggen er wel iets over, maar zijn nog niet vigerend.
    Alle elektrische deurvergrendelingen moeten functioneren volgens het zogenaamde ruststroomprincipe. Dit betekent dat bij spanningsonderbreking de vergrendeling ontgrendelt. Het toepassen van een voorziening aan deuren mag de noodzakelijke rook- en brandwerendheid van de deur niet nadelig beïnvloeden.
    Volgens die normen moet bij elke vergrendelde deur binnen 500 mm van de deurkruk een bedienknop aanwezig zijn om deze deur te kunnen ontgrendelen. De bedienknop kan zijn uitgevoerd overeenkomstig een handmelder, maar de kleur van deze bedienknop dient groen te zijn. Er dient altijd van te worden uitgegaan dat slechts één handeling nodig is om de bedienknop te bedienen. Op of in de nabijheid van de bedienknop moet door een pictogram worden aangegeven welke handeling moet worden verricht, bijvoorbeeld “glas inslaan”. Ook moet een tekst omtrent het doel van de bedienknop worden aangebracht te weten “deur ontgrendeling”.

De term ‘onmiddelijke te openen’ houdt trouwens niet in dat je niet meerdere handelingen mag gebruiken voor het ontsluiten en openen van de deur. Maar over het algemeen wordt gehanteerd dat er één handeling voor het ontrgendelen nodig is, en dat je daarna de deur met een volgende handeling kunt openen.
    In gevallen waar dit een risico met zich meebrengt zijn panic-bars vereist. Daarbij is de ontsluiting en het openen in één handeling gecombineerd.

1 user thanked author for this post.
    m
    Marcodenhaag
    Bijdrager

Met dank voor de snelle reactie.

Marcodenhaag
    Bijdrager

Ik begrijp van de NEN dat NEN-EN 13633 ingetrokken is. Ik kan niet vinden of er iets voor in de plaats is gekomen. Kan ik ergens die 500mm vinden?

De NEN-EN 13637 heb ik aangevraagd dus als het daar in staat kan ik het binnenkort vinden……

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  Marcodenhaag.
    Marcodenhaag
    Bijdrager

Gevonden. Dank.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Er staat ook het een en ander over in het NVBR boek Brandbeveiligingsinstalalties

X never ever marks the spot

1 user thanked author for this post.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.