Brandpreventieforum Forums Bouw Afspraken brandweer vs gemeente

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 9
    #49543 |

In hoeverre is de Brandweer een zelfstandig en onpartijdig orgaan t.o.v. Het bevoegde gezag?Mag brandweer afspraken maken over een inspectieniveau bij een controle, bijv. Nieuwbouw, in plaats van de werkelijke situatie? In mijn visie dient de onafhankelijkheid gewaarborgd te zijn.

vandaag sprak ik een brandweer medewerker die een Inspectie heeft uitgevoerd op basis van nieuwbouw met tekeningen uit 1995, en laatst verleende vergunning uit 1996… Vonden ze een goed idee en de juristen moesten maar anders besluiten….

ik hoor graag reacties!

Met vriendelijke groet,

Ing. I. de Hoogen, fse

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Klinkt herkenbaar… :)

De brandweer is in de meeste gevallen niet ‘de handhaver’, maar het adviesorgaan voor het bevoegd gezag. In die zin hebben ze nul rechtstreekse invloed op de overtreder, maar hun advies zal wel bijna 1 op 1 worden overgenomen in een handhavingszaak. Probleempje daarbij is vaak ook wel dat je in eerste instantie alleen een ‘bezoek’ krijgt met ‘constateringen’, en dat het pas officieel naar handhaving gaat wanneer je die niet snel oplost. Met die druk in de rug kiezen mensen vaak eieren voor hun geld.
    Nu hebben sommige brandweerlieden ook de ‘praktische’ insteek, en trekken ze zich niet heel veel aan van juridische uitgangspunten. Zaken zoals ‘Rechtens verkregen niveau’, en toetsing op de uitgangspunten van destijds in plaats van op nieuwbouw, dat snappen ze niet zo goed. Van een uitspraak als ‘dat moet een jurist maar bepalen’ krijg ik dan ook een beetje kriebels in mijn nek, omdat het aangeeft dat ze zich niet interesseren voor de regel, maar hun eigen veiligheidsgevoel willen doordrukken.

Je kunt er met ze zelf in overleg over proberen te gaan, maar als ze die mening al zijn toegedaan is dat meestal een doodlopend eind. Wat ik in dat soort gevallen nog wel eens wil proberen is rechtstreeks contact te zoeken met de afdelingsmanager handhaving van die gemeente, en vragen of zij het brandweeradvies (wat uiteindelijk uit hun naam wordt gedaan!) samen met de ‘overtreder’ te herbeoordelen met een jurist erbij. En tegelijk even een beetje porren dat het eigenlijk niet kan dat adviezen van die kwaliteit ongezien doorgaan.

m
    Bijdrager
    Post count: 24

Uit ervaring kan ik zeggen dat het vaststellen van het rechtens verkregen niveau nogal arbeidsintensief en subjectief is en zelden met 100% zekerheid vast te stellen. Meestal lijkt men daarom maar te toetsen op bestaande bouw maar wellicht was dat in dit geval duidelijk niet aan de orde (bijvoorbeeld vanwege een recente ingrijpende verbouwing of bij illegale verbouw).

De inspecteur heeft dan advies gegeven en vervolgens mag iemand anders gaan uitzoeken of dat kan worden afgedwongen.  Voldoe je aan de laatst afgegeven vergunning, de bepalingen voor bestaande bouw én is geen sprake van een onveilige situatie (vangnetartikelen…) dan valt er niets af te dwingen lijkt mij.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Uit ervaring kan ik zeggen dat het vaststellen van het rechtens verkregen niveau nogal arbeidsintensief en subjectief is en zelden met 100% zekerheid vast te stellen.

Het is vaak een grijs gebied, maar voor een gebouw uit 1995 een toets op de moderne regels uitvoeren is het andere eind van het spectrum. In wezen moet je bij zo’n gebouw twee vragen stellen: 1. Voldeed het destijds aan de norm? 2. Voldoet het nu aan bestaande bouw? Als het antwoord op die twee vragen ‘ja’ is heb je geen reden tot handhaven.

De inspecteur heeft dan advies gegeven en vervolgens mag iemand anders gaan uitzoeken of dat kan worden afgedwongen.

Dat is erg krom, omdat die inspecteur als geen ander hoort te weten hoe de regels in elkaar zitten. Hij is degene die iemand erop aanspreekt. Eigenlijk hoort hij de jurist uit te leggen wat het praktische niveau van het gebouw is.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.