7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2193 |

Ik heb 2 projecten gedaan waarbij in het ene project afgeschermde kabel moest worden toegepast en het andere project niet.

Kan er iemand mij uitleggen wanneer je afgeschermde kabel dient toe te passen en wanneer niet. Staat dit ook ergens in de norm omschreven?

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Of je wel of geen afgeschermde kabel toe moet passen zal afhangen van het fabrikaat van de brandmeldinstallatie. Ook kan het uitmaken wat voor echniek er toegepast wordt. Bij ringlustechniek wordt er data over gedragen, en zal er sneller afgeschermde kabel geëist worden dan wanneer er conventionele techniek (met een eindweerstand) toegepast wordt.

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

Elk electrisch apparaat in Europa moet oa konform EN 61000-3-X worden getest.
    Eén van de testen is de Radiated Emissie test (uitstraling van stoorsignaal).
    Om hier aan te kunnen voldoen moet je altijd afgeschemde kabel toepassen.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Ik ga mee met de opmerking van Mippie, want het is totaal afhankelijk van het merk.

Het gaat ten eerste niet om de uitstraling, maar om de interferentie waar de data op de transmissieweg last van zou kunnen hebben. Het ene merk heeft er meer last van dan het andere.

Ten tweede, kabel is geen apparaat, dus lees waar de NEN 61000 echt over gaat. Over apparaten waar een kabel aan zit, niet over de kabel.

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

Ik hoop dat je begrijpt dat elk apparaat getest wordt inclusief de kabel die erbij hoort.
    Bij b.v. een brandmeldcentrale is dit inclusief de 230V kabel en de kabels naar de brandmelders.
    Bij een brandmelder is dit inclusief de kabel die er bij hoort om deze te laten functioneren.

Het is abosluut een misverstand dat het alleen gaat over een waarde van ontvangen stoorsignalen.
    Het bestand zijn tegen stoorinvoeden is bij de meeste leveranciers geen probleem en geen reden afgeschermde kabel toe te passen. Dit is technisch op te lossen door een goed ontwerp van je circuits.
    Het uitzenden van stoorsignalen is lastiger omdat de eisen hiervoor enorm streng zijn.

Leest het eens na in de EN 61000 reeks.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Beste Jac,

Zullen we samen even de 61000 lezen?

rob van kessel
    Bijdrager
    Post count: 8

Beste Jac en Richard,

Het in een intressante discussie geworden. Graag zou ik van jullie samen één antwoord krijgen. Dan weet ik wat ik moet gaan toepassen en jullie ook in de toekomst.

Kun je deze vraag niet neerleggen bij de norm?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.