Brandpreventieforum Forums Gebruik adequaat functioneren art. 2.5.1

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 117
    #1642 |

Voor een automatische brandblusinstallatie (sprinkler) wordt in het Gebruiksbesluit aangegeven dat deze "adequaat" moet functioneren.

Wat betekent "adequaat" :?:

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

In de nota van toelichting van het gebruiksbesluit, art. 2.5.1. (pag 73) worden daar de nodige handreikingen voor aangegeven, bijvoorbeeld certificering en daarmee onderhoud en beheer.[attachment=0]adequaat.jpg[/attachment]

J. Nieuwland
    adequaat.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    bakero
    Bijdrager

In de toelichting staat helaas niets over een certificaat of certificering:

bakero
    Bijdrager

En het (al verwachte) antwoord van VROM is:

Daarmee hoeft er dus niet een certificaat onder te liggen…?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Als B&W (of hun adviseurs) deskundigen zouden zijn op het gebied van sprinklers niet.

Omdat niet iedereen voldoende kennis van zaken heeft van sprinkler/bmi/oai/rwa, is er certificering uitgevonden, uhm:
    of: door de certificering is er veel kennis verdwenen bij de toetsende instanties

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Het certificaat is geen directe eis inderdaad. Maar of een installatie adequaat werkt weet je als eisende instantie alleen als deze is gecontroleerd door een formeel onafhankelijke instantie. En dan kom je toch bij een van de onafhankelijke inspectiebureau’s. Het inspectiebureau geeft door het uitgeven van een certificaat aan of de installatie voldoet.
    Naar mijn mening kun je dus indirect toch vragen om een certificaat.

bakero
    Bijdrager

OK, maar nu heel even specifiek:

Betreffend pand / sprinklerinstallatie wordt halfjaarlijks gecontroleerd door R2B. Deze geeft een nee-conclusie.

De reden voor deze nee-conclusie is dat er slechts één punt niet akkoord is. De rest van de sprinkler is correct en goed. Alleen hangt er een hwa-buis voor een sprinklerkop. WAT NU?

Wel of niet adequaat?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Betreffend pand / sprinklerinstallatie wordt halfjaarlijks gecontroleerd door R2B. Deze geeft een nee-conclusie.

De reden voor deze nee-conclusie is dat er slechts één punt niet akkoord is. De rest van de sprinkler is correct en goed. Alleen hangt er een hwa-buis voor een sprinklerkop. WAT NU?

Wel of niet adequaat?

Vanuit normtechnisch oogpunt: niet adequaat
    Praktisch: kan het goed gaan bij brand maar kan ook fout gaan, dat kan en wil niemand op papier zetten.

Ik weet niet wat voor installatie het is. Als je bijvoorbeeld ESFR hebt kan het niet afdoende werken van 1 kop flinke gevolgen hebben.

j. nieuwland
    Bijdrager

OK, maar nu heel even specifiek:

Wel of niet adequaat?

Vrij simpel lijkt me (en dan heb ik het niet over kosten) de hwa verplaatsen (lijkt me de financieel meest aantrekkelijke optie) of de sprinklerkop verplaatsen. Probleem opgelost.

J. Nieuwland

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Vrij simpel lijkt me (en dan heb ik het niet over kosten) de hwa verplaatsen (lijkt me de financieel meest aantrekkelijke optie) of de sprinklerkop verplaatsen. Probleem opgelost.

Doe HWA maar ergens anders, met verplaatsen kopje los je vaak niets op of creeer je een ander probleem.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Zonder het plan te kennen kan je volgens mij geen uitspraak doen wat wel of niet handig is.

HWA boer zal zeggen dat je de sprinkler maar moet verhangen.

bakero
    Bijdrager

HWA-boer wil dit wel doen voor €10.000,- :shock:

Wordt in deze tijden een beetje lastig voor het bedrijf… en het lijkt me niet dat er hierdoor nu ineens een onbeheersbare situatie zal ontstaan.

j. nieuwland
    Bijdrager

HWA-boer wil dit wel doen voor €10.000,- :shock:

Wordt in deze tijden een beetje lastig voor het bedrijf… en het lijkt me niet dat er hierdoor nu ineens een onbeheersbare situatie zal ontstaan.

Voor zo’n bedrag kan ik me voorstellen dat hij dat wil doen. Maar – ik ken de situatie ter plaatse natuurlijk niet- ik kan me niet voorstellen dat dit zoveel geld moet kosten. Lijkt met een kwestie van PVC lijm, buis, wat bochten en sokken en wat montagemateriaal. Of loopt de HWA horizontaal langs een sprinklerleiding met meerdere sprinklers?
    Vraag een ander HWA-boer een prijs, weet je ook gelijk of genoemd bedrag niet extreem is.

J. Nieuwland

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.