Brandpreventieforum Forums Bouw Achtergrond 1000 m2

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 313
    #49549 |

People,
    Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat de 1000 m2-eis gebaseerd was op wat nog beheersbaar is voor 1 TAS. Anderen stellen echter dat het min of meer een natte vinger keuze is geweest. Ik kan het niet meer achterhalen. Weet iemand dit?

It burns us, preciousssss !!!

m
    Bijdrager
    Post count: 24

Goede vraag.

In principe zou de brandstof ‘op’ moeten zijn voordat de brandscheidingen het begeven. Voor orde van grote van een binnenaanval moet je volgens mij denken aan maximaal ca. 8 MW/ 25 m2 brand. Theoretisch maximum van een lage drukstraal is in de orde van grote van 9 MW. Een 1.000 m2 compartimentsbrand blussen gaat niet lukken, tenzij je de dijken door mag steken.

Lijkt er dus op dat het uit ‘ervaring’ is vastgesteld, hoewel het nog iets te maken zou kunnen hebben met te verwachten inzetdiepte.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 332

De oppervlakte van 1000 m2 kent zijn oorsprong vanuit de visie dat men in rook ongeveer gemiddeld 30 seconden zonder tussentijds adem te halen met een gemiddelde snelheid van 1 m/s kan vluchten naar een andere ruimte.

wim van de mheen
    Bijdrager
    Post count: 1

Inderdaad Paul, vanuit het bouwbesluit 1000m2 en 2500m2 bij een hal (1 hoge ruimte). In het bouwbesluit staat ook artikel 1.3, gelijkwaardige oplossing voor beheersbaarheid van een brand, een langere vluchtweg en dergelijke in een brandcompartiment (BC) groter dan het maximale vanuit de resterende artikelen.

Na het zoeken wat nu een TAS is (brandweer jargon) (TAS=1000 liter per minuut en twee handstralen), zo leer je ook weer eens wat 😀 , kwam ik dit tegen.

https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20140919-workshop-beheersbaarheid-van-brand.pdf

Waarschijnlijk zit hier het antwoordt in voor Koolifant.

Een BC mag afbranden. De grote gaat om de lengte van de vluchtroute naar een veilig gebied.

Het voorkomen van slachtoffers door rook.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

Niet helemaal. De grootte van het BC gaat over het beheersbaar houden van een brand voor de brandweer. Hoe reeel de uitgangspunten daarvoor zijn binnen het model, daar kun je over discussieren, maar het gaat allemaal over de verwachtte snelheid van uitbreiding en inzet van de brandweer. En iedereen heeft recht op zijn eigen brandje, dus inderdaad gebaseerd op afbrandscenario van dat ene compartiment. Als je anderen er maar niet mee lastig valt.

Wanneer je kijkt in gelijkwaardigheidsbepalingen zoals ‘beheersbaarheid van brand’ of tegenwoordig de NEN6060, kun je goed terugvinden wat de initiële uitgangspunten waren voor de bepaling van de maximale grootte.

Het veilig vluchten wordt daarna op andere manieren geregeld, eventueel door het plaatsen van extra rookscheidingen daar waar de afstanden te groot worden. Tegenwoordig noemen we die ‘vlakken’ die je daarmee maakt sub-brandcompartimenten, maar de oude term ‘rookcompartiment’ dekte de lading wat beter en gaf meer duidelijkheid over de bedoeling ervan.

Moderator

De oppervlakte van 1000 m2 kent zijn oorsprong vanuit de visie dat men in rook ongeveer gemiddeld 30 seconden zonder tussentijds adem te halen met een gemiddelde snelheid van 1 m/s kan vluchten naar een andere ruimte.

nop, de vluchtafstand bepaalt je indeling in sub-brandcompartimenten(ofwel rookcompartimenten). De primaire brandcompartimentering gaat alleen maar over beheersbaarheid en brandvoortplanting. Ook niet eens over rookverspreiding.

Moderator

People,
    Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat de 1000 m2-eis gebaseerd was op wat nog beheersbaar is voor 1 TAS. Anderen stellen echter dat het min of meer een natte vinger keuze is geweest. Ik kan het niet meer achterhalen. Weet iemand dit?

Zie de brandbeveiligingsconcepten van rondom 1990, daarop is bijna de hele regelgeving gebaseerd. Misschien wordt het ook weer herhaald in de Modellen Beheersbaarheid van Brand. Ik god dat je het vooral terug gaat vinden bij het bepalen van de toeslagfactor WBDBO van de uitwendige scheiding. Die is namelijk afhankelijk van de lengte van de gevel en de openingen daarin, en dat bepaalt weer hoeveel inzet je als brandweer moet leveren, waar je je gaat opstellen, etc.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.