Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig aanvalsplannen

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 51
    #308 |

vraag:

kunnen aanvalsplannen wettelijk worden geeist
    en bereikbaarheidkaarten dan. Naar mijn weten niet, wie zegt wel en waarom en waar staat dat????

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Naar mijn weten niet

Daar sluit ik me bij aan.

Het is een hulpmiddeltje voor de brandweer.
    Niet voor het bedrijf, die hebben voldoende aan een bedrijfsnoodplan om te zorgen dat het personeel buiten komt.

Dat wij ons nou zonodig voor willen bereiden, daar hebben we toch zelf voor gekozen.
    We kunnen ook gewoon vragen; waar moeten we naar binnen?, waar zit de meterkast?, waar liggen gevaarlijke stoffen? etc.
    Dat rijtje kent iedere bevelvoerder toch :P

cu,
    Loe

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Het staat niet letterlijk omschreven, maar je zou het denk ik kunnen zien als een beginselplicht. vergelijk het met ‘bouw- en woningtoezicht’ wat de gemeente uit moet oefenen. Er staat niet omschreven hoe dat moet gebeuren, maar wel welk doel het dient. De gemeente moet hier op een adequate manier invulling aan geven.

Wat dan adequaat is, tja, dat moeten rechters bepalen (in het ergste geval).

Vanuit de brandweerwet art. 1 heeft de gemeentelijke brandweer als taak:

a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

b. het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand.

Wanneer organisaties zoals het NVBR, het Nibra/NIFV etc. allemaal vinden dat het opstellen van aanvalsplannen een goede invulling geeft aan die verantwoordelijkheid, moet je je daar als brandweer niet al te erg tegen verzetten lijkt mij. Je kunt natuurlijk qua eigen beleid altijd nog spelen met de gebouwensoorten waarvoor je het noodzakelijk vindt…

deepsleep
    Bijdrager
    Post count: 31

Aanvalsplannen kunnen WEL worden geeist: Wet BRZO

marcel van doorn
    Bijdrager
    Post count: 2

een aantal jaren geleden hebben we de arbeidsinspectie op bezoek gehad, ook toen kwam de vraag van de inspectie of we aanvalsplannen / bereikbaarheidskaarten hadden. En inderdaad we hadden een aantal bereikbaarheidskaarten. Onze vraag was toen, is dit verplicht. Het antwoord wat we kregen was: alle middelen die het voor de brandweer (repressieve dienst) veiliger maakt om hun werkzaamheden te doen moet je aanreiken. Voor ons was dit een goed argument naar het bestuur toe om hiervoor middelen te krijgen om ze te maken en te onderhouden.

Marcel

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Aanvalsplannen kunnen WEL worden geeist: Wet BRZO

je hebt gelijk, maar nu noem je wel een bijzondere categorie bedrijven waarvoor misschien zelfs nog wel rampbestrijdingsplannen ook voor noodzakelijk zijn. :)

maar ‘brzo’ is niet de categorie waar de vraagschrijver op doelde denk ik :?

cu,
    Loe 8)

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

alle middelen die het voor de brandweer (repressieve dienst) veiliger maakt om hun werkzaamheden te doen moet je aanreiken. Voor ons was dit een goed argument naar het bestuur toe om hiervoor middelen te krijgen om ze te maken en te onderhouden.

Dit wel heel kort door de bocht. Een sprinklerinstallatie, en nog veel meer zaken maakt het makkelijker voor de brandweer om hun werk te doen, maar om hier nu allemaal op advies van de arbeidsinspectie in te gaan voorzien?

Bereikbaarheidskaart is iets voor de brandweer zelf. Men kan/mag/moet wel van alle partijen medewerking verwachten. Als bedrijf kan je niet vertellen hoe de brandweer aan gaat rijden (bereikbaarheidskaart) of in gaat zetten (aanvalsplan) toch? Wel kan je in overleg de bedrijfs specifieke zaken voorleggen en op laten nemen.

Heb wel eens in het kader van gelijkwaardigheid of milieuvergunning voorzet moeten doen voor bereikbaarheid. Maar behalve BRZO of artikel 13 plicht staat het nergens in de regelgeving vastgelegd.

marcel van doorn
    Bijdrager
    Post count: 2

Sprinkler en andere zaken die jij volgens mij bedoelt komen uit regelgeving. De bereikbaarheidskaart geeft de brandweer info over het object zelf. De vraag van distefano was of ze geeist kunnen worden vanuit regelgeving. Ik wou hem alleen maar helpen om een argument te geven om ze te maken. Mag aannemen dat de vraag zo ook bedoelt was???
    Anders hoor ik het graag.

Al wat er preventief (bouwkundig en installaties) in het bouwwerk worden aangebracht moet ook begrepen worden door de repressieve dienst. De repressieve dienst krijgt hiermee te maken bij een melding. Als ze niet weten wat ze in een gebouw kunnen aantreffen aan installaties wordt het moeilijk om een keuze te maken voor de inzet wanneer ze gealarmeerd zijn. Op een bereikbaarheidskaart kun je dit weergeven. Ook moet je de repressieve dienst hierover informeren. Of te wel van preventie naar repressie.

Marcel

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Aanvalsplannen en bereikbaarheidskaarten zijn, voor zover zij niet zijn geeist vanuit BRZO, een verantwoordelijkheid van de brandweer zelf. Deze zijn inderdaad bedoeld om een repressieve inzet van de brandweer veiliger te maken, en zijn dus een middel voor de brandweer om als goed werkgever aan de ARBO-eisen te voldoen. Maar dan moeten ze zelf wel de nodige actie ondernemen om de gegevens uit vergunningsaanvragen te destileren en actief een relatie met het bedrijf te onderhouden om de gegevens zo actueel mogelijk te houden.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

even het onderwerp naar boven halen.

Een aantal gemeentes in mijn omgeving zeggen dat het hebben van een up-to-date aanvalsplan waar alles op staat over het bedrijf een verantwoordelijkheid van het bedrijf zelf is. Zij maken enkel een bereikbaarheidskaart om ervoor te zorgen dat de repressieve dienst voor het gebouw kan komen en weet waar de hoofdingang ligt. De rest van de informatie moet het bedrijf zelf maar klaar hebben liggen.

Zijn er wettelijke gronden om een bedrijf een aanvalsplan te laten maken?
    Hoe gaan jullie om met bereikbaarheidskaarten (hoeveel informatie zet je erop en wanneer maak je een bereikbaarheidskaart)?

edgar overmeen
    Bijdrager
    Post count: 3

Uitgebreide informatie over operationele voorbereiding / planvorming.
    http://www.brandweerondersteuning.nl/br … rbereiding
    De moeite waard om eens door te kijken.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

reclame?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

We laten het voor deze keer maar toe, omdat de link ook enigszins informatief is, ik neem aan dat Edgar in de toekomst ook berichten gaat plaatsen zonder links naar zijn eigen bedrijf.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.