Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig Aantal/soorten blusmiddelen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1518 |

Ik heb een vraag t.a.v. het aantal en het soort blusmiddelen dat we minimaal geplaatst dienen te hebben in het bedrijfsverzamelpand waarin wij gevestigd zijn.

De situatie is als volgt:
    – 7 verdiepingen
    – Elke verdieping een centrale hal die zich splitst in 3 "vleugels".
    – Op elke verdieping op de hal hangt een blusser AFFF schuimblusser of CO2
    – In elke "vleugel" hangt een brandslanghaspel

Het betreft in alle gevallen een kantoorsituatie, geen verhoogd risico. Ik lees de ene keer dat er per 150 m2 een blusmiddel aanwezig dient te zijn en dat er dat dan minimaal 2 moeten zijn. Op andere sites lees ik weer dat die verhouding anders ligt en dat 1 blusmiddel voldoende is. Wat is waar..?

Daarnaast is mijn conclusie dat de AFFF schuimblusser geen goede keus is want stel dat we een brandje hebben in een patchkast, dan kun je die met een AFFF schuimblusser met gebonden straal niet blussen omdat dit geleidend is. Ik zie nergens de verplichting terug dat er dan bijv. een sproeischuimblusser of CO2 blusser aanwezig dient te zijn.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven? Alvast bedankt! Gr Marloes Damstra

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Je kan de NEN 4001 als best practice bechouwen

paulbhv
    Bijdrager
    Post count: 10

Co 2 blusser adviseer ik of scuimblussers

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

In principe zal je aan de eisen voldoen met een projectie van alleen de brandslanghaspels. Dat is je basis. Daarnaast is het inderdaad verstandig om aanvullend wat losse draagbare blusmiddelen te gebruiken. Wanneer je met een blusser in welke klasse dan ook niet onder spanning staande apparatuur kunt blussen dan staat dat verplicht in het etiket. "Niet geschikt voor onder spanning staande apparatuur". Dat je met de Afff blusser niet uit de voeten kan lijkt mij heel erg stug. Ook met deze blussers kan je onder spanning staande apparatuur gerust blussen. Je moet alleen niet in de plas gaan staan die er onder komt te liggen. CO2 is beter voor onder spanning staande apparatuur. Deze blussers zijn echter in de aanschaf een stuk duurder. Je kan hier echter geen brand mee blussen in de brandklasse A. Dat zijn alle gloedbranden. Staat er dus een prullenbak in de brand dan heb je dus zo goed als niets aan een CO2 blusser. De brand zal opnieuw ontsteken.

Op dit moment is de NEN 4001 geen norm welke door een wet ondersteund wordt. Bij controle zal je dus met alleen je brandslanghaspels al voldoende hebben. Wanneer je dus bij deze haspels 1 extra blusser hebt hangen van ten minste 6 liter, ik zou voor schuim gaan in welke vorm dan ook, dan ben je al goed op weg. In jullie computerruimte, die jullie met zo’n kantoor vast hebben, zou ik alleen een CO2 blusser van 5 kg ophangen. Mochten jullie een bedrijfsrestaurant hebben dan hang je er naast een schuimblusser van 6 liter ook een blusdeken bij van 120 bij 120 cm.

Wanneer jullie zo’n pand hebben dan zal er ook zonder meer een droge blusleiding zijn. Hou er rekening mee dat deze ook jaarlijks gecontroleerd en eens in de vijf jaar hydrostatisch beproefd moet worden.

Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.