Brandpreventieforum Forums Gebruik aantal zitplaatsen op rij bij tribune

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 23
    #1869 |

Hallo,
    In een zaal waar voorstellingen worden gegeven wordt een uitschuifbare tribune geplaatst. Het gebouw moet voldoen aan de gebruikseisen uit het gebruiksbesluit. Deze zegt wat over opstellingsplannen en aantal stoelen op rij. Daar voldoet deze tribune niet aan…
    De leverancier van de tribune komt nu met de NEN-EN 13200 (toeschouwersaccomodaties). Deze is wat ruimer in de mogelijkheden.

Vraag: wat moet ik aanhouden? gebruiksbesluit of NEN-EN? en waar wordt deze NEN-EN aangestuurd en genoemd in wetgeving?

alvast bedankt voor de reaktie(s)

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Vraag: wat moet ik aanhouden? gebruiksbesluit of NEN-EN? en waar wordt deze NEN-EN aangestuurd en genoemd in wetgeving?

– in het Gebruiksbesluit is de eis gesteld.
    – de NEN-EN is een private norm en negerns aangestuurd in de regelgeving.

Echter het gebruiksbesluit heeft wel de mogelijkheid tot gelijkwaardigheid. Als alternatief op de eisen zoals gesteld in het gebruiksbesluit kan je wel de NEN-EN hanteren. Moet alleen wel duidelijk zijn dat dit een gelijkwaardig alternatief is.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Daar voldoet deze tribune niet aan…

Aan welk lid dan precies niet? de ruimte tussen de banken, de hoeveelheid stoeltjes per rij of de aansluiting met het gangpad? En wat voor mogelijkheid biedt de NEN daarin dan?

u2fireman
    Bijdrager

Daar voldoet deze tribune niet aan…

Aan welk lid dan precies niet? de ruimte tussen de banken, de hoeveelheid stoeltjes per rij of de aansluiting met het gangpad? En wat voor mogelijkheid biedt de NEN daarin dan?

Aan het aantal stoelen op rij voldoet het niet. Max 8 op rij indien maar 1 gangpad. (doodlopend eind). bij deze tribune gaat het om 14 stoelen.

Moderator

En wat staat er dan in die NEN-EN? En als dat heel veel meer is, wat zou je reden zijn om het als ‘gelijkwaardig’ te beschouwen?

u2fireman
    Bijdrager

En wat staat er dan in die NEN-EN? En als dat heel veel meer is, wat zou je reden zijn om het als ‘gelijkwaardig’ te beschouwen?

Die Nen-EN zegt dat er maximaal 14 stoelen mogen op rij (als het doodlopend eind is).

Moderator

en is dat dan de 13200:5 (uitschuifbare tribunes) of de 13200:6 (demontabele tribunes)?

NEN-EN wil zeggen dat die eis is gemaakt met een europese richtlijn als onderlegger. Wanneer je een andere AMvB kunt vinden waarin die NEN-EN wel wordt aangestuurd, zou je die op grond van art. 120 Ww juncto art. 44 lid 1 sub b kunnen gebruiken als harde toetsingsgrond in plaats van een gelijkwaardigheid.

u2fireman
    Bijdrager

het is de 13200:5

begrijp ik goed dat hij dus eigenlijk niet toepasbaar is?

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

De toelichting van het Gebruiksbesluit zegt het volgende:

Zoals Kruisje al aangeeft biedt het Gebruiksbesluit inderdaad de mogelijkheid gelijkwaardigheid aan te tonen.
    Zonder nadere onderbouwing is de betreffende norm m.i. niet gelijkwaardig aan de eis uit het Gebruiksbesluit. Misschien kun je iets met een ontruimingssimulatie? Je moet dan op voorhand wel duidelijkheid hebben over wat de brandweer acceptabel vindt qua ontruimingstijd. Wellicht heb je ook nog iets aan de nadere toelichting en uitgangspunten van de betreffende norm zelf?

Lastig is deze case in ieder geval wel. Veel succes.

Moderator

begrijp ik goed dat hij dus eigenlijk niet toepasbaar is?

Yep. De gemeente moet voor de toepassing ervan expliciet en gemotiveerd goedkeuring geven, en ik denk niet dat je dat er doorheen krijgt zonder goede motivatie (bijv. een ontruimingssimulatie).

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

In een ruimte die erg laag is en mensen direct last krijgen van brandproducten (rook, hitte), is het argument uit de toelichting natuurlijk volledig valide. Je kunt natuurlijk bedenken dat er situaties zijn waarin de urgentie of ‘vluchtdrang’
    minder groot is (hoge sporthal bijvoorbeeld) en ook 14 stoelen in alle redelijkheid toegestaan zou kunnen worden. Ik heb wel eens mooie simulaties gezien waarin inzichtelijk werd gemaakt over welke opstoppingen je eigenlijk praat.

Zomaar toestaan is te kort door de bocht, maar ik zie zeker mogelijkheden!

Moderator

Tja, dat zou je zeggen, maar wanneer je daarna weer filmpjes ziet van niet-besloten stadions die in de brand gaan zie je toch ook weer dat ‘paniek’ niet op die manier meetbaar te maken is. Mensen in paniek zijn niet meer rationeel.

u2fireman
    Bijdrager

Deze zaal is vrij klein 25*10 en de tribune is voor 250 personen. Dus wordt volle bak. Er zijn nu al vaak "klachten" dat mensen zich vrij opgesloten voelen. De hoogte van de zaal is ook niet om over naar huis te schrijven.

Zelf ben ik dus voorstander om het gebruiksbesluit te volgens, temeer omdat de NEN-EN niet wordt aangestuurd door enige wetgeving (tenminste bij mij niet bekend)

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Tja, dat zou je zeggen, maar wanneer je daarna weer filmpjes ziet van niet-besloten stadions die in de brand gaan zie je toch ook weer dat ‘paniek’ niet op die manier meetbaar te maken is. Mensen in paniek zijn niet meer rationeel.

tja…. Als je naar de film van Bradfort kijkt of het Heizeldrama heb je zondermeer gelijk. Echter: daar waren ook andere factoren van essentiele invloed. Als ik kijk naar de brand bij het euroborg, zijn er ook mensen die over de stoeltjes vluchten, waarom? omdat ze te lang zijn blijven zitten enzo. Direct in de omgeving van de brand is dit logisch: je wilt zo snel mogelijk weg van de bron. Op enige afstand heb je geen haast, tot het moment dat je in de gaten krijgt dat de rook snel omlaag zakt of de hitte begint te voelen. Als het goed is, is iedereen weg voordat mensen zodanig gestressed raken dat ze rare fratsen gaan uithalen. In feite zal er onder normale brandomstandigheden daarom geen sprake van paniek (term die de media teveel misbruikt) zijn maar van vluchtdrang, wat geordend en sociaal gaat.

Succes met uw overwegingen.

Moderator

@vreeman,

wat is jouw verklaring er dan voor dat mensen bij de aanslagen op het WTC naar beneden sprongen uit de toren TEGENOVER de torens waarop de aanslag was gepleegd? en vanaf de verdiepingen ONDER de brand? Die mensen waren niet direct bereigd, er waren in die torens voldoende bruikbare vluchtwegen aanwezig, en ze hadden het overzicht…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.