3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2532 |

Hallo,

Wij laten momenteel een 2-onder-1-kap-woning bouwen. Onze woning is 7 meter breed en 14 meter diep. Op de eerste verdieping zijn 4 kamers, vervolgens worden er op de tweede verdieping ook 4 kamers gemaakt.

De garage die aan de woning zit wordt als kantoor en bijkeuken gebruikt. Op de garage laten we een kap plaatsen wat als speelkamer voor de kinderen dient.

Nu hebben we 5 rookmelders. Keuken, bijkeuken, hal, overloop 1ste verdieping, overloop 2de verdieping.

So far so good.

Nu kregen we door ‘omdat de vluchtwegen langer zijn er volgens het bouwbesluit’ ook in alle vertrekken een rookmelder geplaatst moet worden. Dat betekend nog eens 11 rookmelders extra

5 rookmelders lijkt me heel realistisch, maar straks een huis met 16 rookmelders is wellicht een beetje ‘too much’ (afgezien van de extra kosten hiervan).

Kan iemand mij aangeven wat de criteria zijn voor rookmelders in nieuwbouw woningen?

Alvast hartelijk dank voor uw de moeite als u wilt reageren.

Degene die mij aantoont dat dit niet nodig is in mijn situatie, met het gevolg ik deze 11 extra rookmelders niet hoef te plaatsen, ontvangt een bedrag van 100 euro op zijn rekening.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Een paar vragen:
    1. Is er bouwvergunning verleend, of worden de rookmelders geëist nadat de bouwvergunning reeds is verstrekt (bijv in een voorwaarde van de bouwvergunning)? Als er bouwvergunning is verleend zonder dat deze extra rookmelders zijn vereist hoef je ze niet toe te passen.
    2. Op welk moment is de aanvraag van de bouwvergunning ingediend? Dat is relevant om te bepalen welke versie van het Bouwbesluit van toepassing is; per 1 april hebben we een nieuwe versie met langere toelaatbare loopafstand binnen de woning. Als ze obv Bouwbesluit 2003 worden geëist kun je mogelijk met een beroep op Bouwbesluit 2012 hier onderuit komen (zie bij vraag 3).
    3. Hoeveel meter bedraagt de loopafstand binnen de woning, vanaf het verste punt in een slaapkamer op de verdieping tot aan de woningtoegangsdeur? De in de slaapkamer gemeten afstand moet met een factor 1,5 vermenigvuldigd worden. Als deze loopafstand minder dan 30 meter bedraagt hoef je alleen rookmelders in de verkeersruimten toe te passen.

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

In beginsel dienen rookmelders aangebracht te worden in alle ruimtes waardoor men moet vluchten, gerekend vanaf de toegang van een verblijfsruimte.
    Daarnaast moeten rookmelders aangebracht worden conform de eisen uit de NEN 2555.
    De overheid kan mijns inziens nooit eisen dat je alle ruimtes gaat detecteren omdat een loopafstand te lang zou worden.
    Ik vermoed dat je woning gebouwd wordt op basis van het Bouwbesluit 2003. Hierin was bepaald dat de maximale loopafstand gerekend vanaf de toegang van een verblijfsruimte tot je buiten bent 15 meter mocht bedragen. (artikel 2.146 lid 6)
    Voldoe je niet aan deze afstandseis MAG je als gelijkwaardige oplossing elke ruimte voorzien van een rookmelder. Als je daarvoor kiest mag je de afstand van 15 meter oprekken naar 25 meter. Nogmaals, je mag dit doen. Je hoeft het dus niet te doen maar dan moet je wel op een andere manier aantonen dat je voldoet aan de prestatie eis. Je mag dan bv ook een extra buitendeur maken ergens, of gaan compartimenteren.
    Conclusie: Je hoeft niet alle ruimtes te voorzien van rookmelders. Mijn rekeningnummer geef ik wel in een privebericht :lol:

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.