Brandpreventieforum Forums Gebruik aantal personen bestaande bouw

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 86
    #2817 |

Goedendag
    Een bestaand restaurant met twee bouwlagen (begane grond en verdieping) heeft twee trappen. (eentje aan de achterzijde en eentje aan de voorzijde) Trapbreedte’s ca 80-90 cm. Aan de achterzijde is een vluchtroute en via de voorzijde kan men het gebouw verlaten.
    De capaciteit van de deuren kan ik berekenen, echter hoe bereken ik de capaciteit van de trappen bij bestaande bouw??
    Wat is aan te houden als rechtens verkregen niveau?

gr

Arno

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Hoezo rechtens verkregen niveau? werk je met het verbouwartikel dan? :) En dan nog, wanneer je om wat voor reden ook geen RVN duidelijk kunt vaststellen, kun je bestaande bouw als minimaal uitgangspunt nemen.

Wanneer je naar bestaande bouw kijkt zie je dat er bij min.regeling eisen gegeven KUNNEN worden. Nu staan er wel wat uitgangspunten in de Regeling, maar die zijn vooral van toepassing op ontheffing van art. 2.108, het nieuwbouwartikel voor capaciteit.

Je kunt dus eigenlijk stellen dat je geen concreet minimaal niveau hebt om aan vast te houden. Tegelijk zegt je stuurartikel 2.111 wel dat je dusdanige vluchtroutes moet hebben dat bij brand een veilige plaats kan worden bereikt. Maar hoe ga je daaraan dan voldoen wanneer je geen prestatie-eis hebt?

Lijkt mij een gevalletje van eigen bepaling, en dan misschien zelfs op grond van art. 1b Woningwet omdat het Bouwbesluit geen eis geeft. Ik kan me wel goed voorstellen dat je als uitgangspunt de criteria voor nieuwbouw neemt, omdat mensen in een bestaand gebouw zich niet heel veel anders gedragen dan in een nieuwbouw, maar het gebouw wel relatief minder voorzieningen heeft om het vluchten makkelijk te maken.

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Tsja, zover was ik ook al Joachim. Kortom, het blijft lastig. Artikel 1b Ww lijkt me ook wat vergezocht in dit geval. Het gaat nu niet om een gevalletje handhaving maar om de vraag hoeveel personen toelaatbaar zijn.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Hoeveel zouden erin mogen wanneer je het met de nieuwbouweis toetst?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Tsja, zover was ik ook al Joachim. Kortom, het blijft lastig. Artikel 1b Ww lijkt me ook wat vergezocht in dit geval. Het gaat nu niet om een gevalletje handhaving maar om de vraag hoeveel personen toelaatbaar zijn.

Jullie bedoelen art 1a neem ik aan? Lijkt me ook wat vergezocht en juridisch nogal dubieus, omdat het Bouwbesluit voorziet in eisen voor vluchtveiligheid. Gewoon gezond verstand gebruiken, of anders inderdaad de nieuwbouweisen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.