5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 45
    #2001 |

Ik kon deze vraag nergens kwijt voor mijn gevoel dus ze ik hem hier even neer. Als ie ergens anders thuis hoort mag ie daar heen verplaatst worden maar laat dat dan wel ff weten zodat ik de reacties kan lezen.

Ik eis in panden, mits aangestuurd door het bouwbesluit, noodverlichting. Ik zet daar dan bij dat de noodverlichting moet voldoen aan NEN-EN 1838 dus bijvoorbeeld bij blusmiddelen noodverlichting én aan de buitenzijde van het pand boven de nooduitgangen.

Nu wordt ik door een brandpreventie adviesbureau er op aangesproken dat ik NEN-EN 1838 niet kan eisen. Deze wordt namelijk niet aangestuurd door het bouwbesluit en in het gebruiksbesluit wordt alleen over deze NEN gesproken ivm zichtbaarheid?

Hoe zit dit en hoe kan ik nu toch noodverlichting aan de buitenzijde eisen?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Helaas voor jou heeft het adviesbureau gelijk.

Voor de gevallen waar een uitgang op een erg donkere plaats uitkomt, of waar je bijvoorbeeld een trap over moet zou je noodverlichting buiten kunnen adviseren in het kader van de algemene zorgplicht vanuit de ARBO-wet.

Verder wil ik opmerken dat een brandweerman niets te eisen heeft, alleen de woningwet en de bijbehorende lagere wetgeving stelt eisen.

brand prevent
    Bijdrager
    Post count: 45

Okee bedankt voor je reactie. Maar waarom staat dat alles dan zo mooi omschreven in de NEN-EN 1838 maar wordt het niet aangestuurd?

Dat weet ik maar iedereen zegt dat gewoon.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

NEN-EN Normen worden door de (Europese) markt opgesteld. De markt is er per definitie op uit geld te verdienen (liefst zo veel mogelijk). De Nederlandse wetgever heeft er wat betreft de 1838 wat franje afgehaald en de projecteringseisen rechtstreeks verwoord in afdeling 2.8 van het Bouwbesluit. In de Regeling Bouwbesluit worden ook nog enkele andere direct aangestuurde normen "gerepareerd".

Ondanks dat iedereen dat zegt, is het goed je werkelijke plaats te kennen ;)

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Dat heeft nu alles te maken met de oprichting van de EEG en de afspraken die daarbij gemaakt worden.

(het volgende even grof opgeschreven, ik ben ook geen expert op europese regelgeving)

Vertrekpunt voor vele normen en richtlijnen is artikel 118A vanuit het Verdrag tot oprichting EEG uit 1957.
    http://eur-lex.europa.eu/nl/treaties/da … _x444x.pdf (veel leesplezier :D )

De EN-1838 is dus wel opgesteld binnen het toepassingsgebied van de artikel 118A maar heeft geen formele binding met Richtlijnen die opgesteld zijn op grond van 118A.
    Pas als de 1838 een formele vastgestelde Richtlijn was geweest dan had e.e.a zo moeten worden uitgevoerd zoals het zo mooi staat in de NEN-EN1838.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.