Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Aansturing hekwerk door bellen naar telefoonnummer

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2669 |

Beste forumleden,

Af en toe heb ik al eens meegelezen hier op het forum, maar naar aanleiding van een vraag die ik heb, heb ik me nu dan toch geregistreerd.

Een bedrijf binnen onze gemeente is voorzien van een BMI met doormelding naar de RAC. Als brandweer moeten we dus in geval van een automatische melding op het terrein en in het pand kunnen komen. Het hekwerk is daarom voorzien van een sleutelbuis, met daarin een loper om het hekwerk en de deuren in het pand te kunnen openen.

Het bedrijf wil nu echter de procedure gaan wijzigen en het hekwerk tijdens de nachtelijk uren automatiseren. Het hekwerk is dan alleen te openen door te bellen naar een bepaald telefoonnummer. Het nummer waarmee gebeld wordt moet vooraf door het bedrijf geprogrammeerd zijn, omdat anders het hekwerk niet open gaat. Begrijpelijk uiteraard, omdat anders iedereen het hekwerk kan openen.

Wij zitten echter nu met een aantal vragen. Want wie gaat straks in geval van een melding dat nummer bellen. Is dat de betreffende blusgroep die uitrukt, of moet de RAC dat doen? En verder, is een dergelijk geautomatiseerd systeem zomaar toegestaan, of moet het openen van het hekwerk een fysieke handeling blijven?

Kortom, we twijfelen even hoe we dit aan moeten pakken. Wie van jullie heeft eventueel ervaring met een dergelijke situatie of mogelijk tips over hoe een en ander aan te pakken?

Alvast bedankt.

Groeten,
    JKE

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Indien het een handmatig bediende poort is die nu van een elektrische aandrijving wordt voorzien, zie ik twee mogelijkheden:
    1) Poort open laten sturen door de brandmeldinstallatie. (in principe geen probleem lijkt me, de brandweer komt immers en of het hek 10 minuten open staat zonder dat de TAS er nog door is gereden lijkt me niet zo’n probleem?)
    2) Sleutelschakelaar op de poort aanbrengen zodat met de sleutel uit de sleutelbuis het hek elektrisch geopend kan worden.
    Ik bedenk me een derde mogelijkheid, ik weet niet of dit ook technisch te realiseren is bij dergelijke poorten:
    3) BMC de elektrische bediening afschakelen, zodat poort met de hand te openen is, dus mechanisch.

Dat bellen en dat iemand van afstand de poort open doet, lijkt me niet echt een goed uitgangspunt.

J. Nieuwland

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Kijk ook eens in het NVBR boek "Brandbeveiligingsinstallaties" hoofdstuk 18. Ik kan me helemaal vinden in de oplossingen die de heer Nieuwland aandraagt. Oplossing 2 heeft één addertje onder het gras: wat als de spanning van het hek uitvalt in de tijd tussen de brandmelding en de aankomst van de brandweer? Dan ga je het hek niet meer eenvoudig open krijgen. Oplossing 3 moet te realiseren zijn, die ben ik onlangs nog ergens tegen gekomen. Je ziet niet dat er een brandmelding is want het hek blijft gewoon dicht, maar het is eenvoudig met de hand open te schuiven. :H:

Dat bellen lijkt me inderdaad geen goed idee. Zul je net zien dat er iets fout is gegaan met een of andere migratie en dan staat de brandweer voor de deur. "Sorry meneer, maar u mag ik niet binnen laten"….. :F:

X never ever marks the spot

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Ik ben het ook met Nieuwland eens, dat bellen heeft niet de voorkeur. Je zou ook ter aanvulling een vertaging kunnen inbouwen, als de brandweer er 10 minuten over doet (voorbeeld), een vertraging van 7 minuten gebruiken waardoor de poort niet lang open staat.
    Oplossing 3 is het beste, maar moet technisch wel mogelijk zijn….

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Is het vereiste of verplichte doormelding?

Hoe noodzakelijk is het dat de brandweer snel ter plaatse is?
    Als het een afbrandmeldinstallatie is het de zorg van de ondernemer om de brandweer snel toe te laten.

Laten we wel zijn. Bij een doormelding moet de gebruiker de brandweer opvangen. Als de brandweer kennelijk het hek open moet sturen, waar is dan de persoon die de brandweer opvangt?

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Kunnen ze vast naar binnen rijden, TAS op de plaats zetten, slangen uitrollen. Dan is de gebruiker inmiddels ook wel ter plaatse denk ik zo..

X never ever marks the spot

jke
    Bijdrager

Tot zover iedereen bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik gewoon de drie opties aan het betreffende bedrijf ga voorleggen. Ik ga houd jullie in ieder geval op de hoogte van de vorderingen.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Is het vereiste of verplichte doormelding?

Hmm?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

haha

ik bedoelde vrijwillig of verplicht

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Ik ben het ook met Nieuwland eens, dat bellen heeft niet de voorkeur. Je zou ook ter aanvulling een vertaging kunnen inbouwen, als de brandweer er 10 minuten over doet (voorbeeld), een vertraging van 7 minuten gebruiken waardoor de poort niet lang open staat.
    Oplossing 3 is het beste, maar moet technisch wel mogelijk zijn….

Het zou me wel benieuwen over wat voor soort bedrijf het gaat. Het lijkt me een nogal omslachtige oplossing. En hoe dat opensturen dan exact werkt. Is dat een computerserver die alles automatisch doet, of een mannetje? En wordt die telefoon altijd beantwoord? In andere woorden, wat is de faalkans?

Let er wel even op dat als je probleem ook ‘inbraak’ is, de BMC vaak bewust wordt gebruikt om snel een gebouw UIT te kunnen komen met een omvangrijke buit. Dan staat er bij het hek alvast een busje klaar en kun je zo wegrijden. Naar binnen komen is meestal niet zo’n groot probleem, en je moet tenslotte ook al iemand binnen hebben om de BMI af te laten gaan…

jke
    Bijdrager

Ben ik vergeten te vermelden, maar het pand is gedeeltelijk gesprinklerd en heeft daarom een verplichte doormelding naar de RAC.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.