Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Aansluiting brandslanghaspels op blusleidingen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1353 |

beste collegae

Heeft iemand van jullie ervaring met de aansluiting van brandslanghaspels op natte blusleidingen (stijgleiding)?
    Is deze situatie wel wenselijk cq. toegestaan?

Het gaat hier om een gebouw met een hoogteverschil van 126 meter. In de kelder worden electrische pompen geplaatst voor de drukverhoging. Op diverse hoogtes is er een aftakking naar een reduceer zodat ieder aftappunt binnen een sectie van de blusleiding tussen de 5 bar en 7 bar bedraagt. De brandslanghaspels wil men hierop aansluiten.
    De drukverhogingspomp is een pomp met een traploze toerentalregeling.

Indien je ervaring hebt met dit systeem, goed of slecht, of als je twijfels hebt, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
    Kobo1

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

beste collegae

Heeft iemand van jullie ervaring met de aansluiting van brandslanghaspels op natte blusleidingen (stijgleiding)?
    Is deze situatie wel wenselijk cq. toegestaan?

Het gaat hier om een gebouw met een hoogteverschil van 126 meter. In de kelder worden electrische pompen geplaatst voor de drukverhoging. Op diverse hoogtes is er een aftakking naar een reduceer zodat ieder aftappunt binnen een sectie van de blusleiding tussen de 5 bar en 7 bar bedraagt. De brandslanghaspels wil men hierop aansluiten.
    De drukverhogingspomp is een pomp met een traploze toerentalregeling.

Indien je ervaring hebt met dit systeem, goed of slecht, of als je twijfels hebt, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
    Kobo1

Is de pomp altijd actief of werkt hij op drukval?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

wordt er geen sprinklerinstallatie aangebracht ? het is gebruikelijker om de bsh aan te sluiten op de sprinklerinstallatie

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

het is gebruikelijker om de bsh aan te sluiten op de sprinklerinstallatie

Is niet echt gebruikerlijk hoor, vaak meer een last dan een lust.

palmpie
    Bijdrager

het is gebruikelijker om de bsh aan te sluiten op de sprinklerinstallatie

Is niet echt gebruikerlijk hoor, vaak meer een last dan een lust.

Vertel?

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Heeft deze pomp dan ook een backup stroomvoorziening?

In dit soort hoogbouw is het heel normaal dat de brandweer de inzet begint met de aanwezige BSH’s tot dat de waterwinning is opgebouwd. Als deze pomp het dan niet doet dan zijn de rapen gaar.

Op zich is het een voorkomend systeem. Je ziet het ook wel bij industriële panden alleen betreft het dan een liggende leiding en staat deze onder detectie bij gebruik van het water.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

in veel gevallen zelfs een diesel en een electrische pomp dus de faalkans is erg klein. De kans dat de ts niet start bij een alarmering is groter ;)

ik heb er op zich geen problemen mee dat de bsh aangesloeten worden op de sprinklerinstallatie, aandachtspunt is inderdaad wel dat bij gebruik van een haspel er een brandalarm volgt. Dit is naar mijn mening redelijk makkelijk te ondervangen met een tekst op de haspel.
    Ik kan wel met kruisje meegaan dat dit niet in elk gebouw wenselijk is. In een hoog duur kantoorgebouw verwacht ik weinig problemen, in een winkelcentrum met veel openbare ruimten ligt dat wat anders.

palmpie
    Bijdrager

in veel gevallen zelfs een diesel en een electrische pomp dus de faalkans is erg klein. De kans dat de ts niet start bij een alarmering is groter ;)

ik heb er op zich geen problemen mee dat de bsh aangesloeten worden op de sprinklerinstallatie, aandachtspunt is inderdaad wel dat bij gebruik van een haspel er een brandalarm volgt. Dit is naar mijn mening redelijk makkelijk te ondervangen met een tekst op de haspel.
    Ik kan wel met kruisje meegaan dat dit niet in elk gebouw wenselijk is. In een hoog duur kantoorgebouw verwacht ik weinig problemen, in een winkelcentrum met veel openbare ruimten ligt dat wat anders.

De jocky(?) pomp uitvoeren met een capaciteit die groter is dan de afname van twee brandslanghaspels… :wink:

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Sowieso zal er een droge blusleiding of leidingen in dit pand aangebracht moeten worden. De BSH dienen dan alleen voor de eerste inzet voor de BHV en Brandweer. Als de watervoorziening is opgebouwd zal de brandweer de brand te lijf gaan aan de de hand van de eigen bluswatervoorziening. Dus als je er op deze manier naar kijkt kan je als backup ook bij de haspels een schuimblusser ophangen. Daar kan je multifunctioneel mee blussen. Lijkt mij een beter backup dan er op te vertrouwen dat de diesel generator aanspringt. Ik heb vaak meegemaakt dat dit niet het geval is bij de jaarlijkse testen!

kobo1
    Bijdrager
    Post count: 4

Heren
    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Hierbij nog enkele antwoorden op jullie vragen.
    Het is de bedoeling dat het systeem op constante druk blijft (BSH moeten direct inzetbaar zijn) maar bij drukval door afname zal direct worden bij gevoedt. Het systeem is aangesloten op een ringleiding, dus altijd water.
    Het gebouw krijgt 2 trappentorens die elk pompen hebben voor druk verhoging. Onderling zijn de systemen gekoppeld zodat bij uitval van een pomp de ander pomp als back-up kan dienen.
    Het gebouw wordt niet gesprinkeld.

Over de stroomvoorziening en functiebehoud van de bekabeling kan gezegd worden dat dit meer dan OK is.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.