Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Aanpassing c.q. renovatie winkelcentrum in relatie tot BMI

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #1109 |

Vraag.

Het plan is om een winkelcentrum (jaren 70) te vitaliseren en behoorlijk te verbouwen.
    Het totale winkelcentrum incl verkeersruimten (cenrtrale gebieden) komt schat ik rond de 4500M2 te liggen.
    Het winkelcentrum wordt opgesplitst in verschillende brandcompartimenten waarvan er niet een groter is dan 1000M2
    Ook geen winkel heeft een groter oppervlak dan 1000M2.

Het gehele winkelcentrum bij elkaar is een winkelfunctie die bij elkaar opgeteld beduidend groter is dan 1000M2.
    Houdt dit nu in dat op basis hiervan wel degelijk een BMI aangebracht dient te worden?
    Een en ander zou dan gaan om het aanbrengen van een niet automatische BMI (zonder doormelding)
    Klopt mijn redenatie of is dit niet te eisen in verband met de gerealiseerde compartimentering van het bouwwerk?

Vortex :brwman:

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De gerealiseerde compartimentering is niet van invloed op de BMI.
    Tot 5.000 m2, max hoogte 13m, geldt niet-automatische bewaking met ontruiming. (modelbouwverordening)
    Indien meer dan 1000 personen in het winkelcentrum, dan de ontruimingsalarminstallatie uitvoeren als type A installatie. Dus een "gesproken woord" installatie.(NEN2575)

J. Nieuwland

burcom
    Bijdrager
    Post count: 18

Oké thanx mijn beeld klopt dan toch wel!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.