Brandpreventieforum Forums Bouw Aanpassen bestaande noodtrap

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2918 |

Is verhuurder gehouden aan het aanpassen bestaande noodtrap indien wetgeving wijzigt?
    Voorbeeld betreft langs de muur hangende noodtrap(in kooi), krijg volgens bouwbesluit wel regelgeving maar geen verplichting?
    Vlaardingen-20140625-00011.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Als die kooiladder alleen bedoeld is om het dak te inspecteren, dan mag dat zo. Dan is het geen verblijfsgebied.
    Is er daarboven wel een verblijfsgebied, of is er daar een verblijfsruimte die uitkomt op dat dak/plat zodat mensen moeten vluchten dan is de kooiladder niet toegestaan. Dan moet het echt een trap zijn (overigens was dat altijd al zo, en is dat geen nieuwe regelgeving voor zover mij bekend).

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Zo lang de bestaande situatie voldoet aan Bouwbesluit niveau bestaande bouw is aanpassing van de trap niet nodig. De trap mag echter ook niet zomaar verwijderd worden, omdat die wel wat toevoegt aan de vluchtveiligheid…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

@Jan Hus

1. voldoet dit aan bestaande bouw dan? Daar geldt toch ook de eis dat een vluchtroute over vaste trappen of hellingbanen moet voeren?
    2. Is dit ‘rechtensverkregen niveau’? Ik vraag me af of hiervoor ooit vergunning is verleend.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

@joachim

je hebt gelijk als het een vluchtroute is die komt vanuit een voor personen bestemde ruimte.

als boven op het dak een vluchtroute loopt omdat er daar ergens een verblijfsrumte zit die met een vluchtdeur op het dak uitkomt, ja dus, een normale trap noodzakelijk

als boven op het dak alleen een technisch hok zit waar een monteur af en toe eens komt, dan is het geen verblijfsruimte van waaruit een vluchhroute komt, kooiladder volstaat (wel functieruimte maar geen verblijfsruimte)

jan hus
    Bijdrager

@Joachim –
    1. Ik bedoelde te zeggen: Zo lang de bestaande situatie voldoet aan Bouwbesluit niveau bestaande bouw terwijl de kooiladder buiten beschouwing wordt gelaten (want dat is idd geen ‘vluchtroute’), is aanpassing van de trap niet nodig.

2. De kooiladder is ondanks dat het geen formele vluchtroute is, naar zijn aard wel bestemd om iets toe te voegen aan de vluchtveiligheid. Hij is ooit wel aangemerkt geweest als vluchtroute (ik ga er van uit dat dit zo ooit is vergund). Als je de trap zou verwijderen, zou je de situatie verslechteren. En dat mag niet, volgens art. 2.109 BB 2012…

Moderator

@Jan Hus

Punt twee lijkt me niet, omdat die ladder ook niet aan de eisen voor bestaande bouw voldoet. Het is dan in wezen ook illegaal om die als vluchtroute te gebruiken, en kan per definitie al geen ‘RECHTENS verkregen niveau’ vertegenwoordigen.

En zelfs al zou het een bruikbare, legale route zijn, mag de situatie mag op zich wel verslechteren. Je verbouwartikel is onderdeel van de nieuwbouweisen, en die mag je wel praktisch gezien wel overstijgen maar qua toetsniveau blijft dat het maximum. Wanneer je zonder die tweede mogelijkheid nog steeds aan nieuwbouw voldoet, voldoe je aan het maximale toetsniveau en kun je hem prima weglaten zonder in strijd te komen met je verbouwartikel.

jan hus
    Bijdrager

@Jan Hus

Punt twee lijkt me niet, omdat die ladder ook niet aan de eisen voor bestaande bouw voldoet. Het is dan in wezen ook illegaal om die als vluchtroute te gebruiken, en kan per definitie al geen ‘RECHTENS verkregen niveau’ vertegenwoordigen.

En zelfs al zou het een bruikbare, legale route zijn, mag de situatie mag op zich wel verslechteren. Je verbouwartikel is onderdeel van de nieuwbouweisen, en die mag je wel praktisch gezien wel overstijgen maar qua toetsniveau blijft dat het maximum. Wanneer je zonder die tweede mogelijkheid nog steeds aan nieuwbouw voldoet, voldoe je aan het maximale toetsniveau en kun je hem prima weglaten zonder in strijd te komen met je verbouwartikel.

Het is niet illegaal om de ladder te gebruiken; je mag hem bij de beoordeling of je voldoet aan het Bouwbesluit alleen niet als volwaardige vluchtroute meetellen. Maar praktisch gezien kan je er wel degelijk gebruik van maken – als de officiele vluchtroute geblokkeerd is, ben je waarschijnlijk maar wat blij met de aanwezigheid van de kooiladder. Je zou kunnen zeggen: er is een soort van gelijkwaardige oplossing aanwezig. Een soort van "niveau bestaande bouw-plus", zeg maar…
    Inderdaad, zo lang je met het weglaten nog voldoet aan de nieuwbouwvoorschriften kun je hem rustig weghalen. Maar stel dat er met die ene vluchtroute een veiligheidsniveau aanwezig is dat zich ergens tussen niveau bestaande bouw en niveau nieuwbouw in bevindt, dan mag de kooiladder niet verwijderd worden.

Moderator

Ik hoor veel ‘als’ en ‘maar’ in onze reacties. :)

vraagsteller: meer info over noodzaak en gebruik trap?

jan hus
    Bijdrager

Het vaststellen van een abstract toetskader is toch veel leuker dan de toepassing er van? :-)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.