Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Aanbevelingen voor even brandwerende deur in het trappenhuis

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2555 |

Als particulier heb ik een vraag over verbeteringen die ik kan aanbrengen aan de brandveiligheid van mijn huis.
    Het doel dat ik wil bekijken is dat ik de zo lang hoe mogelijk de tijd wil hebben om met vrouw en kinderen het huis via de 1e verdieping te verlaten (mijn vluchtroute), als het op de begane grond fout gaat.

Het gaat zich om een huis met betonnen vloer, normale trap, stadsverwarming gebouwd in 1998
    De kans op brand is het groots in de keuken en onder de trap (want daar staat al het elektrische spul zoals stereo, etc)
    Er is geen gas.

Overal hangen netjes brandmelders. En op de risicoplaatsen hang een extra melder.
    De vloeren zijn voorzien van laminaat, de trap is gestoffeerd.

Voor zover de globale situatie.

Nu heb ik een deur geplaatst in het trapgat naar boven toe. Dit is een massieve 40 mm meranti buitendeur, rustend op een vloerveer. Dit is dus een deur die 2 kanten op kan zwaaien en zit boven en onder bevestigd. Ik heb een hier een 3 punts haaksluiting in gezet met een paniekslot en alleen een klink aan de binnenkant. (alleen te sluiten vanaf de de trapkant, vanaf de woonkamerkant is helemaal niks, behalve de vlakke plaat). Er is geen kozijn.

Mijn vraag heeft betrekking op de deur en de trap. Hoe lang duurt het voordat het vuur door de trap komt/ de vloerbedekking is de hens zet?. Wat kan ik doen om deze situatie te verbeteren. (de deur naar de trapkast is een echte opdek branddeur)

Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat de brand niet via het laminaat of op een andere manier aan de ander kant van de deur komt en de vloerbedekking in de hens zet. (het is dus deur, 1 meter laminaat en dat trap met vloerbedekking)

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een stenen dorpel toepassen.

Wat is het doel van je ingrepen?
    – vluchten
    – beperken schade
    – anders …….

marcel depre
    Bijdrager
    Post count: 2

Mijn doel is vluchten, dus tijd.
    Ik moet zeggen dag ik tijdens het schrijven van mijn vraag er al achter kwam dat het grootste risico in de bekleding van de trap zit en het doorslaan van een brand vanuit mijn trapkast. De treden zullen best wel wat tijd geven, maar de stootborden zijn van spaanplaat. Ergens een spleetje en de vloerbedekking vliegt in de hens. Verstikking is dan al snel heel reëel.
    Gevoelsmatig denk ik dat de melder een minuutje nodig heeft om af gaan. Dan nog maximaal 3 minuten en het is feest.
    Is op zich voldoende, maar ik zat toch meer aan 10 minuten brandvertragend te denken. Dan zal ik mijn biezen wel gepakt hebben.

Dus deze zal ik als eerste aanpakken. Zal vrouwlief niet blij mee zijn….

De stenen dorpel vind ik een goedidee. Maar aan de andere kant denk ik dat voordat de laminaat in de fik staat we snel een minuutje of 10 verder zijn.?..?

Wel had ik in de trapkast al een klikaan klikuit schakelaar neergezet. Deze schakelt de meeste verbruikers uit als we naar bed gaan. Ik heb draadloos een centrale schakelaar gemaakt die onodige verbruikers uit zet (stereo, spelcomputers , draadloze netwerk, verlichting benedenverdieping en zolder). Dat was meer uit gemak en energie oogpunt, maar met dit thema helpt het natuurlijk ook.

Alle tips zijn welkom

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Het beste middel zijn toch rookmelders, bij voorkeur gekoppeld.

Hang er ook een op in de kast.

Een brand in je kast zal zich eerst moeten ontwikkelen voordat deze door kan slaan. De rookmelder heeft je dan al gewekt.
    Als je echt wilt klussen koop dan een dhz woningsprinklerpakket. Voor een paar duizend euro heb je dan een significante verbetering van de veiligheid.

koen meis
    Bijdrager
    Post count: 15

Beste Marcel,

Het grootste gevaar van brand is de rook en de daarbij behorende verbrandingsgassen. Tenzij je een versneller hebt zoals een ontvlambare vloeistof (terpetine e.d.). Belangrijkste advies wat ik zonder je specifieke situatie gezien te hebben kan geven, is dat je gekoppelde rookmelders gebruikt. Je deur naar je trapgat zorgt voor een aardige afscherming tegen rook en vlammen, maar zal er ook voor zorgen dat je veel minder geluid van benenden zult horen. Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je gekoppelde of stand alone rookmelders hebt vandaar het advies tot gekoppelde rookmelders.

Daarnaast ben ik niet zo bang dat brand zich via vloerbedekking of laminaat zich zal verspreiden de rookontwikkeling is eerder een probleem. Je uitschakelingsmethode die je gemaakt hebt zorgt al voor een kleinere kans op brand.
    Wat je zou kunnen doen is je trap van onderaf afwerken met gipsplaat/ promatec. Of wat kruislijst ookal aangeeft, woningsprinkler.

Met een goede plattegrond kan ik je zonder het huis te zien al wel e.a. vadviseren. Het mooiste is natuurlijk een bezoek zodat je ter plaatse het beste advies krijgt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.