Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie 4 / 8 maandelijkse controle door beheerder BMI volgens NEN2654-1

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 801
    #49149 |

In de NEN2654-1:2015 staat bij 5.5.2.3 5e aandachtstreepje: “……- Controleer of de huidige voorzieningen van de brandmeldinstallatie nog voldoen aan de alarmorganisatie;……”.

In de NEN2654-1:2002 staat bij 5.4.2.2 5e aandachtstreepje: “….- controleer of het alarmorganisatieplan nog voldoet aan de huidige voorzieningen;..”.

Wat moet de beheerder nu concreet controleren………?

Johan FrankenJohan Franken
    Participant
    Post count: 6

In de NEN 2654-2 voor ontruimingsalarminstallaties staat ongeveer dezelfde zin maar dan is “ontruimingsplan ” toegevoegd: “controleer of het alarmorganisatieplan (ontruimingsplan) nog voldoet aan de huidige voorzieningen”.

In de cursus beheerder brandmeldinstallaties geef ik aan dat men in het ontruimingsplan en op de ontruimingsplattegronden moet controleren of dat wat daar staat met betrekking tot de brandmeld- en ontruimingsalarminstallatie, klopt met de installatie (het gaat dus niet over BHV). Als hulpmiddel heb ik daar een checklist voor gemaakt. Het gaat dus om zaken als: Gaat de ontruiming af bij een automatische melder of alleen een zoemer? Is er rechtstreekse doormelding naar de brandweer of moet men zelf 112 bellen? Zijn er meerdere ontruimingszones en wanneer gaat waar de ontruiming af? Staan de handbrandmelders en de ontruimingspanelen juist op de plattegronden?  Zie verder in de checklist.  Niet alles uit de checklist is echt verplicht. Waar het bij een aantal punten vooral om gaat is dat, als het in het ontruimingsplan staat, dit correct is beschreven. Bij het uitvoeren van de controles kom ik vaak fouten in de ontruimingsplannen tegen.

Deze eis komt dus uit de NEN 2654-1: 2002. Die kan nog van toepassing zijn als men certificering heeft volgens het CCV-certificatieschema’s Brandmeldinstallaties 2011. Maar dezelfde zin staat ook in de NEN 2654-2 voor ontruimingsalarminstallaties en is dus ook via het bouwbesluit nog van toepassing.

Maar wat te controleren volgens de nieuwe norm NEN 2654-1: 2015 die in het bouwbesluit wordt aangewezen?: “Controleer of de huidige voorzieningen van de brandmeldinstallatie nog voldoen aan de alarmorganisatie” Dat interpreteer ik als: zijn er wijzigingen in het gebruik of het gebouw waar mogelijk een verandering van de brandmeldinstallatie voor nodig is. Maar dat is al in de norm beschreven als “controleer of zich binnen de detectiezones veranderingen in ruimtegebruik, inrichting, ventilatiesysteem of bouwconstructie hebben voorgedaan”. Dus wat moet er nog extra gecontroleerd worden met de nieuwe norm?

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 1 week geleden door Johan Franken Johan Franken.
    Johan FrankenJohan Franken
    Participant
    Post count: 6

Omdat de link naar de checklist niet goed zichtbaar is in bovenstaande tekst, probeer ik het document nu toe te voegen.

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.