Brandpreventieforum Forums Bouw 2500 m2 eis

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #1632 |

Hallo,

Mag een gemeente een, in dit geval een stal, aanmerken als zijde meer dan 2500 m2 als er een binneninrichting in wordt gezet die een verdiepingsvloer heeft. Onze insteek is dat de binneninrichting geen onderdeel uitmaakt van het gebouw en daarom niet meegenomen hoeft te worden in de 2500 m2 vloeroppervlakte norm.
    Er blijkt hier al jurisprudentie over te zijn, het betrof hier magazijnstellingen met tussenvloeren, ook dit werd niet gezien als m2 vloeroppervlakte, ik kan dit nergens terug vinden.
    Wie weet hier meer van.

Frank.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Frank, volgens mij moet je hiervoor de NEN 2580 raadplegen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ik zou het eerder in de methode beheersbaarheid zoeken. Daarin wordt de grens van 2500 m2 gesteld, dus daarin zal ook wel omschreven staan of ze daarmee GO van alle verdiepingen of alleen de footprint bedoelen.

Uit mijn hoofd zou ik zeggen het GO van het hele compartiment, dus met tussenvloeren.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ja klopt maar volgens mij gaat het om de vraag of je nu boven of net onder de 2500m2 blijft. In een aantal gemeenten is geen BvB rapportage nodig bij stallen <2500m2.

Moderator

??? Hoe willen die gemeenten dan de gelijkwaardigheid onderbouwen van de oppervlakte groter dan 1000 m2? Of van de brandwerendheid van de schil?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

BvB 2007 is een mogeljkheid tot gelijkwaardigheid.

Meerdere gemeentes hebben een beleidsrichtlijn voor stallen. Deze richtlijn gebruiken is een andere methode om een gelijkwaardig niveau aan te tonen.

Magazijnstelling is geen gebruiksoppervlak (als het ten minste niet beloopbaar is).

http://www.brandpreventieforum.nl/forum/search.php?author_id=1107&sr=posts
    Gaat hier trouwens niet gewoon een produkt geplugd worden?

Moderator

Het gaat uiteraard wel om het oppervlak aan ‘dierverblijven’. Wanneer het een opslagstelling is zonder verdere vloeren of gebruiksmogelijkheden hoef je de oppervlakte inderdaad niet mee te tellen. Ik heb echter het vermoeden dat het hier gaat om het vergroten van de oppervlakte aan dierverblijf.

J.

frank luttels
    Bijdrager

Het gaat om inderdaad om vergroting van het leefoppervlakte van de dieren.
    Bij de door mij gestelde magazijnstellingen ging het overigens om stellingen waar meerdere niveaus beloopbaar zijn.

Moderator

En over wat voor dieren hebben we het? Een legbatterij heeft ook een stellingvorm, maar is wat bij betreft weer net iets anders dan een varkensflat.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

En over wat voor dieren hebben we het? Een legbatterij heeft ook een stellingvorm, maar is wat bij betreft weer net iets anders dan een varkensflat.

Is dat jouw mening, wat heeft jou tot deze mening gebracht?

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

… Mag een gemeente een, in dit geval een stal, aanmerken als zijde meer dan 2500 m2 als er een binneninrichting in wordt gezet die een verdiepingsvloer heeft. …

Wacht, inrichting met verdiepingsvloer? Is het nou inrichting of een vloer?

frank luttels
    Bijdrager

Hallo,

Legbatterijen bouwen we niet meer in Nederland, het zijn allemaal scharrelstallen, al dan niet met buitenuitloop.
    Een slechte discussie is volgens mij wel om dierwelzijn aan brandpreventie te koppelen.

Binneninrichting, geen vloer is mijn mening.

Frank.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Wat legbatterijen hiermee van doen hebb is me niet duidelijk.

Zijn de etages van de stellages, ik noem het maar even iets anders, met een trap of hellingbaan te bereiken?

frank luttels
    Bijdrager

Je kunt de etages met een trap bereiken, je moet de dieren kunnen controleren.
    De vloer bestaat meestal uit een mix van dichte vloer, vaak betonmultiplex, en roosters met daaronder mestbanden.

Frank

Moderator

@frank,

Juist die discussie (welzijn vs. brandveiligheid) is wat tot die richtlijn van 2500 m2 geleid heeft. Je mag dieren niet als object zien, niet bij je vuurlast optellen, en het bouwbesluit gaat niet over dieren maar over mensen. In het kader van het dierenwelzijn moet je dus op een andere manier voorkomen dat er teveel dieren op een hoop worden gezet in een potentieel onveilige of onredbare situatie.

Eigenlijk is de oplossing dus ook heel simpel: staan die extra vloeren jou toe meer dieren in dat verblijf te huisvesten? Zo ja, zal de brandweer het altijd zien als een vergroting van je 2500 m2. Dat heeft niets te maken met het ‘gebruik’ zoals het in het bouwbesluit staat (dat gaat tenslotte over gebruik door mensen), maar wanneer ik jouw posts lees lijkt het mij dat je stallenbouwer bent, en die hele grenswaarde niet zo nuttig vindt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.