15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #1921 |

Hallo,

Kan iemand mij vertellen als het ook toegestaan is om een 24V voeding door te lassen in de componenten die zich in de melderlus bevinden? Bijvoorbeeld om flitslichten, GTV’s etc te voeden.
    Na mijn weten dien je altijd toestemming te krijgen van de bevoegde autoriteit, want je gaat inmiddels lassen.

Groeten,

Gert

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Een brandmeldinstallatie dient een autonome installatie te zijn, dus mag je mijns inziens geen voeding van brandbeveilingsinstallaties over de bekabeling laten lopen.

Je komt waarschijnlijk ook in de knoei met functiebehoud, hoe bewaak je het? In de meeste gevallen dien je een sturing te bewaken op kortsluiting en onderbreking.
    Bovendien, stel dat je ergens achter in een grote lus moet zijn, ga dan bijvoorbeeld 100x lassen? Je kunt je afvragen of de autoriteit daar toestemming voor gaat geven.

Je zal deze vraag hebben gesteld in het kader van kostenbesparing, maar mijn mening is dat je dit niet moet willen.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

11.5.1 Kabels
    In een kabel met stroomketens die vanuit de brandmeldcentrale worden gevoed mogen geen stroomketens
    zijn opgenomen die vanuit andere installaties worden gevoed.
    11.5.2 Leidingsystemen
    Kabels van de brandmeldinstallatie moeten zich in een leidingsysteem voor spanningsbereik I (0 V – 50 V
    wisselspanning of 0 V – 120 V gelijkspanning) bevinden.
    In een leidingsysteem waarin zich zowel kabels in het spanningsbereik I en kabels in overige
    spanningsbereiken voorkomen, moeten deze worden gescheiden. De volgende oplossingen zijn toelaatbaar:
    — een scheidingsschot tussen de verschillende spanningsbereiken plaatsen;
    OPMERKING Het wordt aanbevolen een deugdelijk bevestigd, metalen scheidingsschot toe te passen
    — de kabels in een leidingsysteem monteren op een minimale afstand van 50 mm van elkaar.

richard visser
    Bijdrager

Denk ook eens aan 7.13 en (A1) 8.6. t/m 8.6.2 uit de NEN 2535.

Als je aan de gestelde voorwaarden moet voldoen, wordt het lastig om andere stroomketens mee te nemen in de melderlus.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Hallo,

Kan iemand mij vertellen als het ook toegestaan is om een 24V voeding door te lassen in de componenten die zich in de melderlus bevinden? Bijvoorbeeld om flitslichten, GTV’s etc te voeden.
    Na mijn weten dien je altijd toestemming te krijgen van de bevoegde autoriteit, want je gaat inmiddels lassen.

Groeten,

Gert

Wat is precies je bedoeling? Wil je 24V uit de BMC mee laten lopen, of komt de spanning vanuit een ander onderdeel (GTV/ noodvoeding). Los van de vraag of het wel of niet mag lijkt het me ook niet erg handig. Als er aan de melderlus gesleuteld moet worden, gaat men zeker vergeten dat er nog een extra spanning mee loopt.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Een ander punt wat je ook niet moet vergeten is de eventuele noodzaak van functiebehoud. Melderlussen functiebehoudend uitvoeren om 24 V voor een flitser mee te nemen lijkt met niet een handige oplossing.

Ook kan 24 V van GTV voeding behoorlijk storen op je meldlus. Een standaard GTV is niet gestabiliseerd, dus het uitgangssignaal is weliswaar gelijkspanning, maar slechts enkelzijdig of dubbelzijdig gelijkgericht zonder een afvlakelco.

Wellicht geven mijn argumenten voldoende reden om dit niet te doen.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager

Als je van een geadresseerd systeem uitgaat, zou ik niet zomaar alles op de lus zetten, de kans bestaat dat je data verminkt wordt.

Beste Gert,

Met al deze regelgeving en technische argumenten kun je niet anders dan besluiten om het separaat aan te leggen.

richard visser
    Bijdrager

Een ander punt wat je ook niet moet vergeten is de eventuele noodzaak van functiebehoud. Melderlussen functiebehoudend uitvoeren om 24 V voor een flitser mee te nemen lijkt met niet een handige oplossing.

Als je uitgaat van een lus heb je voeding van twee kanten wat vaak gelijk is aan functiebehoud.
    Er zijn systemen in de handel die flitsers kunnen sturen en voeden van de melderlus.
    Bovendien is een flitser onderdeel van de brandmeldinstallatie dus maakt deel uit van het autonome systeem, dit in tegenstelling tot een GTV voeding.

gert penning
    Bijdrager

Iedereen bedankt voor jullie reacties.

Om even een duidelijk beeld te scheppen, ik sta er zelf namelijk ook niet achter om dit te doen (aangezien ik diegene ben om een installatie attest te ondertekenen).

Ik ben momenteel bezig met een project waarin wij de brandmeldinstallatie hebben uitbesteedt aan een belgische firma. Zij hebben dus aangegeven dat ze van ons verwachten om 4-aderige kabels te gaan trekken (2 voor de lus en 2 voor de 24 V). Hoofdzakelijk gebruiken zij de 24V voor nevenindicatoren met volgschakelingen, flitslichten en een voeding voor een geografisch tableau.

Betreft functiebehoud is geen probleem omdat het gebouw is voorzien van sprinklers.
    Betreft bewaking is ook geen probleem omdat de lus/voeding redundant is aangelegd en alle componenten zijn voorzien van kortsluitisolatoren.

Voor zo ver ik weet is het wel toegestaan om 24 V mee te nemen (vanuit de BMC) in je lusbekabeling, maar dan kom je tot je eerste component en dan moet je gaan lassen, waar ik het dus niet mee eens ben.

Dus als iemand mij kan laten zien als dit nou wel of niet mag, ben ik weer wat wijzer.

Groeten,

Gert Penning

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

aanvullende info

17.7 Ringleiding
    Bij een transmissieweg die als ringleiding is uitgevoerd, moeten de komende en afgaande aders in gescheiden
    kabels zijn ondergebracht.

gert penning
    Bijdrager

Voor je lusbekabeling ben ik het er mee eens en dat gebeurt ook wel. Het gaat alleen om de 24 V.

Gert Penning

richard visser
    Bijdrager

De nevenindicatoren zullen toch wel uit de melders worden gevoed, als je het systeem (bmc) het aankan kun je flitslichten ook vanuit de lus voeden, deze zijn onderdeel van de bmi. Ook een geografisch paneel valt onder de bmi.
    Tot zover prima.

Als blijkt dat je hiervoor tientallen keren moet lassen……probeer daar maar eens toestemming voor te krijgen. En probeer dan maar eens aan alle eisen te voldoen die de NEN 2535 stelt aan lassen.

Theorie, ALS je toestemming krijgt van de eisende partij en je voldoet aan de voorwaarden in de NEN, dan mag het.
    Praktijk, ALS je wilt voldoen aan de NEN is het bijna onmogelijk en de kans dat je toestemming krijgt voor tientallen lassen.

Kies een ander merk.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Zij hebben dus aangegeven dat ze van ons verwachten om 4-aderige kabels te gaan trekken (2 voor de lus en 2 voor de 24 V). Hoofdzakelijk gebruiken zij de 24V voor nevenindicatoren met volgschakelingen, flitslichten en een voeding voor een geografisch tableau.

Dus je krijgt waarschijnlijk een systeem met ringleidingen. Dan mag je 24V (gevoed vanuit de BMC) mee laten lopen. Extra voeding voor volgschakelingen is overigens wel enigzins achterhaalde techniek, maar dat geheel ter zijde. Zoals al eerder vermeld bestaan er tegenwoordig systemen waarbij je de flitslichten in de ringleiding op kunt nemen. En bij een geografisch paneel zou ik een noodvoeding plaatsen.

Betreft functiebehoud is geen probleem omdat het gebouw is voorzien van sprinklers.

Het is off-topic, maar staat er wel vermeld in je PvE dat de sprinkler als functiebehoud beschouwd mag worden? Overigens is een ringleiding (mits juist aangelegd) ook een vorm van functiebehoud.

Voor zo ver ik weet is het wel toegestaan om 24 V mee te nemen (vanuit de BMC) in je lusbekabeling, maar dan kom je tot je eerste component en dan moet je gaan lassen, waar ik het dus niet mee eens ben.

Meestal zitten er in de componenten extra aansluitklemmen waar je de extra aders op door kunt lussen. Bij oudere systemen gebeurde dit veelal voor het meevoeren van een extra spanning voor volgschakelingen. Het mag dus wel, maar ik begrijp je twijfels.

Groeten Mippie.

richard visser
    Bijdrager

Sterker nog, als het een gecertificeerde installatie betreft, dan kan de sprinkler alleen maar als functiebehoud worden beschouwd als deze ook gecertificeerd is.

Uit het hele verhaal van dit onderwerp maak ik op dat ze voor het verkeerde systeem heben gekozen. Je kunt op allerlei manieren aanleggen en PvE wijzigingen doorvoeren dat je net nog aan de NEN voldoet.
    Ik vraag me af waar je dan mee bezig bent.

Je kunt beter voor een systeem kiezen waar je niet allerlei fratsen hoeft uit te halen om een gecertificeerde installatie te kunnen leveren.
    Volgens mij is het hier veiligheid vs. kosten

dirk beukenkamp
    Bijdrager

Als je nu een 4 aderige kabel neemt waarvan je de 24V niet los haalt maar door laat gaan hoef je niet te lassen bij elke melder.

Als de sprinklerinstallatie gecertificeerd wordt hoe je geen functiebehoud toe te passen.

PS er zijn ook leveranciers waar je niet alleen de flitser maar ook het paneel in de ringlus op kan nemen zonder extra voeding

Weet dat de belgische norm afwijkt van die van Nederland. Wellicht mag hier wel het één en ander.

Ik denk dat je aan de veiligheid wel kan voldoen.

Is er een inspectieinstelling die eventueel komt keuren , leg het hen voor!!

Ik zie dat niemand nog steeds uitsluitsel heeft gegeven of het nu wel of niet mag volgens de Norm.
    Ik weet dat eerlijk gezegd niet zeker.

Wie kan daar nu antwoord op geven!!!!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.