Brandpreventieforum Forums Bouw 20 min WBDBO

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1600 |

Beste,

Wij hebben een pand uit 1980 in ons beheer en nu hebben we een herinspectie van de Gemeente gehad waar diverse punten uit kwamen rollen die ze niet vonden kloppen. 1 daarvan is mij een beetje onduidelijk en ik hoop dat jullie dit iets kunnen ophelderen.

In de bestaande brandscheidingswanden zitten meranti deurkozijnen met een sponning van 15 mm met daarin een 40 mm WBP deur met aluminium inlage tegen het kromtrekken. Wanden zijn gemetseld tot dak. Plafond is een HWC systeemplafond.

Nu willen ze dat we aantonen dat de wanden voldoen aan 20 mm WBDBO. Ik kan dit niet omdat het geheel uit 1980 is en alleen in de loop der jaren de deuren veranderd zijn voor stevigere (hufterproof)

Is het zo dat als ik de sponningen laat opdikken naar 25 mm, deuren goed laat sluiten met drangers dat deze combinatie deur/kozijn gelijkwaardig is aan een 20 mm WBDBO? Mijn gevoel zegt van wel, maar mijn kennis in deze materie is niet helemaal toereikend. Eventueel nog een renovatiezwelstrip in het geheel?

En zou dit ook voor een dubbele deurcombinatie kunnen?

Mvg
    Erik

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

… Is het zo dat als ik de sponningen laat opdikken naar 25 mm, deuren goed laat sluiten met drangers dat deze combinatie deur/kozijn gelijkwaardig is aan een 20 mm weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag? …

In principe wel voor de deur ja.

Maar of de totale wand voldoet blijft een vraag die niet zonder volledige beschrijving en tekeningen van de situatie beoordeeld kan worden. Er doen zich namelijk nog allerlei andere mogelijke trajecten van branddoorslag of -overslag voor zoals bijv.:
    – glas;
    – gaten in de wand (doorvoeren van installaties);
    – aansluiting van wand op dak;
    – aansluiting van wand op gevel;
    – aansluiting van wand op vloer;
    – overslag over de wand;
    – overslag om de wand;
    – overslag onder de wand.

… En zou dit ook voor een dubbele deurcombinatie kunnen?

Ja.

erik bos
    Bijdrager

Wij hebben voor al onze objecten een contract met een bedrijf die de wanddoorvoeren, aansluitingen, etc, etc controleert en bijhoudt in een logboek. Dus dit zit wel goed.

Mijn vraag is beantwoord, dank hiervoor.

Blijft mij nog 1 ding onduidelijk: mogen kozijnen opgedikt worden dmv een hardhouten lat om de sponningdiepte te bereiken, of moet we de sponning laten uitfrazen? Dit is namelijk het verschil tussen wel/geen nieuwe deuren..

Ik kreeg namelijk laatst van een aannemer te horen dat kozijnen niet opgedikt mogen worden met een lat.

Groet
    Erik

jdv80
    Bijdrager
    Post count: 20

Hallo Erik,

Er is ooit een bouwvergunnning verleend en goedgekeurd. Nu moeten jullie aantonen dat de wand en deur voldoen aan de 20 min. volgens mij is het zo mocht de gemeente hierover twijfelen zij moeten aantonen dat de wand niet meer voldoet.

groet Jeroen

erik bos
    Bijdrager

He Jeroen,

Ik had ook die instelling maar het blijkt dus niet zo te zijn. Er is in de Gemeente hier dus zo dat team handhaving alle openbare objecten herinspecteren en de eigenaren aanschrijven met de mogelijke gebreken tov bouwbesluit, milieuwet. Dus noodoverstorten, pictogrammen, opslag chemicalien, en dus ook de brandscheidingswanden.

Ze verwijzen naar Bouwbesluit artikel 2.106 en 2.110 en elk pand moet voldoen aan bouwbesluit 2003. Kortom verantwoordelijkheid ligt dus bij de eigenaar.

Maar weet iemand of je een kzoijn mag opdikken om voldoende sponning te krijgen??

Groet
    Erik

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Hoi Erik,

Je hebt nog zoiets als rechtszekerheid. Als iets in vergund, dan moet je je daar aanhouden.
    Het kan niet zo zijn dat gewijzigde wetgeving kosten met zich mee mag brengen.
    Het pand is vergund in 1980(?). De wet is erna veranderd. Hij voldoet aan z’n vergunning. Je hebt geen handhavingsgrond.

groet,
    Janus

martijn_koot
    Bijdrager
    Post count: 26

Ook als het niet voldoet aan bestaande bouw bouwbesluit?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

@ Erik,

Opdikken is op zich mogelijk, maar alleen wanneer je die latten ook verschroeft en verlijmt.

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Ook als het niet voldoet aan bestaande bouw bouwbesluit?

yep: kijk hier maar eens http://www.brandpreventieforum.nl/forum/jurisprudentie-wetgeving/rechtskracht-bouwvergunning-t1165.html

erik bos
    Bijdrager

Dan kom je dus op het punt of iets wenselijk of wettelijk is. Er is hier besloten om de wenselijke kant op te gaan, maar dan zo simpel en basic mogelijk.

Dus de acties zullen worden: draadglas weg en pyobel erin, sommige sponningen opdikken, deuren afstellen zodat ze beter sluiten.

Zitten we dus met een paar dubbele deuren waar we een oplossing voor moeten vinden met zwelprofielen en tongnaalden. Liefst in de kozijnen omdat de deuren er regelmatig uitgelopen worden (vandalisme)

Toezicht en handhaving wilt dat de bestaande deuren bekleed worden met brandwerende beplating. Maar ik dacht altijd dus dat een 40 mm WBP deur al 30 min is en dus zeker 20 min maar kan dit nergens terug vinden. Weten jullie waar dit te vinden is?

Groet
    Erik

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.