Brandpreventieforum Forums Gebruik 2 functies, 1 gebouw

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1630 |

Hallo mensen,

ik ben een beginneling en vind het zoeken in het bouw en gebruiksbsluit nog erg moeilijk, heb te maken met iemand die een kantoor aan/in huis wil beginnen. ik denk dat ik dit moet zien als 1 BC en dat vluchten van kantoor door woning ook geen probleem is. kan bovenstaande alleen niet onderbouwen dus hulp is welkom.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Je moet weten of het een kantoor als onderdeel van de woning is (nevenfunctie), of een losstaand bedrijfje. Om daar een goed antwoord op te krijgen moet je ook weten wat er in het bestemmingsplan van die gemeente staat hierover.

Wanneer kleine bedrijvigheid aan huis is toegestaan mag je het zien als nevenfunctie van de woonfunctie, en mag het kantoor in hetzelfde BC liggen (Bb art. 2.105 lid 3). Vluchten door de woning is waarschijnlijk geen probleem, check wel of je aan de eisen uit art. 2.146 voldoet, en zorg dat je vluchtroute met rookmelders is afgedekt.

adil bentla
    Bijdrager
    Post count: 3

Joachim, Thanx.

peter paul luiken
    Bijdrager
    Post count: 5

Hallo Mensen,

Ik ben nieuwe op dit forum maar ik heb al heel veel dingen doorgelezen en ik heb hierdoor al heel wat geleerd. Tevens ga volgend jaar de opleiding fire safety engineering volgen aan de Hanze Hogeschool Groningen.

Maar ik heb vraagje, iemand vroeg mij hoe het zit met het slapen in een scouting gebouw. Het gebouwtje is helemaal van hout en staat midden in het bos. Na mijn idee valt het pand dan volgens BB onder kopje bijeenkomst functie en logiesfunctie. Na mijn idee mag je hier niet in slapen maar in welke artikels van BB staat hier echt duidelijk informatie over.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

niet mogen slapen in een logiesfunctie?

hmm, dat is apart:

peter paul luiken
    Bijdrager

Hallo Kruislijst,

Je hebt gelijk maar de discussie loopt nu of er wel of niet in een scouting gebouw geslapen mag worden. In het pand kunnen p/m 30 mensen slapen en er zit geen brandmeldinstallatie of niks in. Als ik op Bouwbesluitonline.nl kijk moet het pand voldoen aan de eisen van bijeenkomst functie en die van logiesfunctie. Het gaat namelijk om vloer opp van 60m² waar geslapen kan worden en er kunnen kinderen slapen van 6 t/m 30 jaar.

Ik heb niet echt een goed gevoel als er in een houten gebouw van 120m² 30 kinderen liggen te slapen waar geen brandmeldinstallatie aanwezig is of iets anders.

Hoe denken jullie hier over

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Hallo Kruislijst,

Je hebt gelijk maar de discussie loopt nu of er wel of niet in een scouting gebouw geslapen mag worden. In het pand kunnen p/m 30 mensen slapen en er zit geen brandmeldinstallatie of niks in. Als ik op Bouwbesluitonline.nl kijk moet het pand voldoen aan de eisen van bijeenkomst functie en die van logiesfunctie. Het gaat namelijk om vloer opp van 60m² waar geslapen kan worden en er kunnen kinderen slapen van 6 t/m 30 jaar.

Ik heb niet echt een goed gevoel als er in een houten gebouw van 120m² 30 kinderen liggen te slapen waar geen brandmeldinstallatie aanwezig is of iets anders.

Hoe denken jullie hier over

Ik denk ook dat het niet zondermeer verantwoord is om slapen toe te staan zonder een BMI.(of iets gelijkwaardigs)
    Even een gedachte van mij:
    In het gebruiksbesluit bij logiesfunctie moet een BMI aanwezig zijn bij een gebruikopp. van 250 m2 en ook wanneer de hoogste vloer van de logiesfunctie > 5m is.
    Als ik de logiesfunctie voor de geest haal stel ik mij bijvoorbeeld een gebouw voor met verhuurbare (hotel)kamers. Zo’n kamer is schat ik +/- 30 m2. Dit betekent dat in zo’n functie +/- 8 kamers met stel 2 personen = 16 personenen aanwezig zijn/slapen. Het scoutinggebouw zal zijn niet zijn voorzien van kamers, maar waarschijnlijk slaapzalen, de vloeroppervlakte per persoon is dus een stuk kleiner. De eisen in het gebruiksbesluit zijn er voor de veiligheid van personen. De grenswaarden zijn vastgesteld op basis van geaccepteerde risico’s. In dit geval zijn de risico’s hoger dan wat het gebruiksbesluit beoogt met geaccepteerd.
    Wanneer het scoutinggebouw slechts heel incidenteel wordt gebruikt om te slapen zou ik me kunnen voorstellen dat een BMI een vergaande maatregel is. Wellicht in dat geval gekoppelde NEN2555 rookmelders toepassen in het kader van "gelijkwaardigheid" of " best praktice".

J. Nieuwland

peter paul luiken
    Bijdrager

Hallo J. Nieuwland,

Aan u antwoord heb ik zeker wat bedankt alvast voor de moeite!

Het gebouw is niet eens voorzien van slaapzalen ze leggen gewoon slaapspullen op de grond waar ze overdag andere bezigheden hebben. Een brandmeldinstallatie is inderdaad niet haalbaar omdat, er niet eens vaste lijn naar pand loopt en na mijn idee is via mob nog niet toegestaan.

Gekopelde rookmelders is inderdaad wel een mooi mogelijkheid.

Bedankt tot zo ver.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Hallo J. Nieuwland,

Aan u antwoord heb ik zeker wat bedankt alvast voor de moeite!

Het gebouw is niet eens voorzien van slaapzalen ze leggen gewoon slaapspullen op de grond waar ze overdag andere bezigheden hebben. Een brandmeldinstallatie is inderdaad niet haalbaar omdat, er niet eens vaste lijn naar pand loopt en na mijn idee is via mob nog niet toegestaan.

Gekopelde rookmelders is inderdaad wel een mooi mogelijkheid.

Bedankt tot zo ver.

Let op… ik heb mijn persoonlijke visie gegeven door middel van praktische intepretatie!

J. Nieuwland

peter paul luiken
    Bijdrager

Hallo J. Nieuwland,

Ik heb van de HVD Groningen een rapport mogen ontvangen: Regionaal beleid Overnachten in sport- en bijeenkomstfuncties.

Hier staat alles netjes uitgewerk hoe en wat het mag in het geval van scouting gebouw inderdaad niet.

P.P. Luiken

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.