Welke sprinklercertificatie schema's kennen jullie

Hier kun je alle vragen over Sprinkler installatie's stellen

Re: Welke sprinklercertificatie schema's kennen jullie

Berichtdoor De Pet op za 16 feb, 2008 1:34

Van achteren naar voren wat reacties op wat beweringen in dit topic…

Ruysdael schreef: “Ik ben van mening dat een overheid niet één certificerende partij mag voorschrijven. Je mag een burger niet voorschrijven waar hij of zij de boodschappen moet doen.”

Natuurlijk, helemaal mee eens. Maar kijk eens naar de LPS 1233:
- alle Nederlandse sprinklerinstallateurs werken volgens deze regeling dus die kan je kiezen
- buitenlandse installateurs staat geen strobreed in de weg om met deze regeling te werken, de Regeling is zelfs in het Engels beschikbaar, er is al een buitenlandse installateur erkend (hoeveel Nederlandse installateurs zijn door BOSEC of VdS erkend? :shock: ; enige lastige aspect is dat de installateur moet zorgen dat ze binnen zekere tijd storingen in de installatie verhelpen (lijkt me handig bij een veiligheidssysteem, letten AMPI of VdS daar ook op als ze in Nederland inspecteren?)
- er is keuze uit 4 verschillende inspectie-instellingen: alle Nederlandse RvA geaccrediteerde inspectie-instellingen op blussysteem-gebied, de regeling staat volledig open voor buitenlandse inspectie-instellingen
- er is inderdaad maar één certificatie-instelling, maar dat is logisch omdat die de eigenaar van dat certificatieschema is; er wordt bij CCV inderdaad gewerkt aan een opvolger met meerdere CI’s, prachtig, maar let wel op de valkuil: er zijn CCV regelingen met dusdanige aantallen CI’s dat in de strijd om marktaandeel en de laagste prijs de kwaliteit onder druk staat; overigens zeggen overheid en verzekeraars vaak: LPS 1233 of gelijkwaardig, dus je blijft keuze houden (maar dan moeten VdS en AMPI/BOSEC wel met een echt gelijkwaardige regeling komen, en niet zomaar een inspectie in het wilde weg doen, ik heb het nog niet gezien)

Wollem schreef: “Een regeling voor niet erkende en erkende installateurs, ben benieuwd hoe er dat uit gaat zien.”

Dat heb ik niet geschreven, ik schreef: “…en komt er ook een procedure voor niet-erkende (buitenlandse) installateurs om op basis van een projecterkenning installaties te mogen aanleggen” Wel ff goed lezen, hè? :wink:

Wollem schreef: “En in het buitenland wordt door diverse nederlandse II's al druk geinspecteerd, VdS Tüv en ANPI accepteren volgens mij ook LPCB installateurs in het buitenland. Dus ik denk dat het buitenland toch al een enorme stap vooruit loopt.”

Natuurlijk wordt er al lang driftig over de grenzen geïnspecteerd. Het gaat erom dat ze in Duitsland en België geen certificatieschema (bestaande uit inspectie en productcertificatie) hebben dat open staat voor niet erkende installateurs, meerdere binnenlandse of buitenlandse inspectie-instellingen en mogelijk meerder certificatie-instellingen. In België en Duitsland hebben ze weliswaar erkenningen van sprinklerinstallateurs en los daarvan geaccrediteerde inspectie-instellingen maar een productcertificatieschema kennen ze niet.

Wollem schreef: “Waarom wil de brandweer zo graag een stem laten gelden in een regeling welke branche gerelateerd is? Wat is het belang hiervan, zij eisen een sprinklerinstallatie, zij gaan toch niet vertellen of een installateur VCA of de diploma's Sprinkler 1 of 2 moet hebben of, hoeveel mensen er binnen de bedrijven met papieren aanwezig moeten zijn, of hoeveel installaties zij moeten maken. Doen ze dit ook wanneer ze een nieuwe TSA van Mercedes of M.A.N. kopen. Wanneer ze dit zouden doen zouden er uitsluitend DAF trucks rijden. Maar goed................”

Toch zie ik dat de brandweer (maar ook verzekeraars en overheid) sinds jaar en dag veel tijd en geld steekt in normcommissies, werkgroepen, Commissies van Deskundigen etc. Kennelijk hecht men eraan dat de waarborging van de kwaliteit van brandbeveiligingsvoorzieningen in orde is. Lijkt me gezien de zaken die afgelopen jaren in het nieuws zijn gekomen een logische zaak.

Wollem schreef: Wie kan mij vertellen wat er fysiek anders is aan een sprinklerinstallatie welke is geinspecteerd en goedgekeurd door een II en een gecertificeerde installatie?

Niemand! En daar gaat het dus om. Van twee sprinklerinstallaties die beiden conform een weloverwogen certificatieschema (zoals LPS 1233 of gelijkwaardig) zijn aangelegd kan je wel bij beiden hetzelfde vertrouwen hebben dat ze een afdoende beveiliging bieden.

Sjaak schreef: Een certificaat betekent niet dat de installatie ook doet wat ie moet doen. II's hebben m.i. veelal geen brandveiligheidsmoraal: "ja wij kunnen deze oplossing certificeren volgens LPS 1233" (maar het doel bereikt de installatie niet....)

Ik heb inmiddels al heel wat onzinnige technische oplossingen gezien die welliswaar volgens het VAS kunnen maar die niets te maken hebben met het 'beheersen van een brand' (toch zo'n beetje de meest gebruikte doelstelling voor sprinklers in Nederland). Meestal zijn het VAS-eisen die slechts het beperken van schade (verzekeringskwestie) tot doel hebben, het beperken van brandgroei etc. laat nog wel eens te wensen over.

Dit zijn ongefundeerde beweringen; graag argumenten of voorbeelden.

Sjaak schreef: Certificering helpt alleen als je hierbij ook de oorspronkelijke doelstellingen in beeld houdt. Dus: blijf alsjeblieft nadenken en volg desnoods een goede cursus over sprinkler en de technische zin en onzin ervan zodat je binnen de certificering ook weet waar je over praat.

Sorry hoor, maar dit zijn weer ongefundeerde beweringen; graag argumenten of voorbeelden. Je beweert dat men niet nadenkt en een goede cursus over sprinkler moet volgen: welke cursus over sprinkler en de technische zin en onzin ervan kan je adviseren buiten de Sprinklercursussen die de medewerkers van inspectie- en certificatie-instellingen al moeten hebben gevolgd? (Was al eerder gevraagd maar ik zag nog geen antwoord :roll: )

Wollem schreef: Inmiddels heb ik wel wat ervaring opgedaan met VdS en ik moet zeggen dat die installaties er goed uitzien en dat er terzake kundig wordt gehandeld. Leuke bijkomstigheid is dat in tegenstelling met de Nederlandse II's. VdS onaangekondigd langs komt op de projecten. Ook de rapportages krijg je netjes vertaald in het Nederlands.

VdS zou langs kunnen komen als inspectie-instelling, bedoel je dat? Ze hebben dan opdracht van een bepaalde partij. Ik zie dan niet wat het voordeel is van onaangekondigd langskomen (mag je overigens als VdS zomaar onaangekondigd een bouwterrein oplopen?). De installatie die ze inspecteren kunnen ze net zo goed inspecteren als ze van te voren een afspraak maken. Zelfs nog beter, want dan kan de installateur zorgen dat er hoogwerkers aanwezig zijn, deskundigen aanwezig zijn om pompen te bedienen, bevoegde personen aanwezig zijn om systemen veilig te stellen en doormeldingen af te melden. En dat er tekeningen en berekeningen aanwezig zijn die kunnen worden gecontroleerd aan de hand van de op schrift gestelde uitgangspunten waar ook de eisende partijen mee akkoord zijn (hoe noemen ze dat in Duitsland, Pve of BdB, en mag VdS dat zelf schrijven, en welke goede sprinklercursus hebben ze daarvoor gevolgd, en dat gaat dan ook in het Nederlands én Duits?)
En dan kan de installatie echt gecontroleerd worden dan alleen maar een rondje lopen met de conclusie dat het er goed uitziet. Pfff, wat een vragen hè? :shock: als e.e.a. niet netjes vastligt zoals in de LPS 1233. :lol:

Palmpie schreef: …zijn de LPCP, VdS of ANPI certificaten onderling vergelijkbaar? Waar zitten de overeenkomsten en waar zitten de verschillen?

Ik zou het je niet kunnen vertellen. De LPS 1233 regeling hebben ze gewoon op internet gezet maar op welke voorwaarden VdS of ANPI certificaten op een sprinklerinstallatie afgeven heb ik niet op hun website kunnen vinden. Als ik niet weet wat de voorwaarden zijn dan heb ik er ook niet veel aan, toch?? :roll:

Wollem schreef: Wel moeten VdS erkende installateurs aan allerlei eisen voldoen. (Deze zijn mij nog onbekend).

Mij wel bekend :bwt: , best goede eisen op het eerste gezicht: http://www.vds.de/fileadmin/pdf/2132.pdf Maar het levert natuurlijk alleen maar een installateurerkenning en niet zoiets als een certificaat op de installatie op basis van een 1:1 inspectie op.

Nou hoop ik niet dat ik de discussie heb doodgeslagen :oops: . Graag jullie reacties!
De Pet
30+ berichten

Berichtdoor Wollem op za 16 feb, 2008 15:04

Beste mensen, wanneer men naar een gelijkwaardigheid op de LPS 1233 vraagt. Dan kunt u lang zoeken. De meeste mensen die bekend zijn met LPS1233 regeling weten het antwoord. Er is geen gelijkwaardige regeling te vinden op deze planeet.

Het bouwbesluit vraagt naar gelijkwaardigheid op een groot brandcompartiment, het antwoord is een sprinklerinstallatie en niet een regeling.
De gemiddelde bouwverordening vraagt naar een Certificaat Iso 17020, er zijn meerdere manieren om tot zo'n certificaat te komen niet alleen de LPCB regeling.

Overigens is de LPS1233 regeling inderdaad toegankelijk voor buitenlandse installateurs, echter dient zowat het gehele bedrijf op cursus te gaan in Nederland. Dus opeens minder toegankelijk. Overigens zijn er toch wel een aantal VdS erkende Nederlandse installateurs, ze zijn wel in de minderheid.

Men meent dat de kwaliteit van een installatie in de regeling is verwerkt. Volgens mij zit de kwaliteit in de gebruikte normen in combinatie met een eindinspectie (tussen inspecties) van een Iso 17020 erkende II.

Men meent dat de kwaliteit van personen moet worden vastgelegd, in regelingen. Het zegt helaas niets over het eindresultaat van de sprinklerinstallatie.
Fysiek verandert er geheel niets aan een installatie wanneer deze nu volgens een regeling is ontworpen, geïnstalleerd en mogelijk ook wordt onderhouden of niet. Het zijn de normen die iets zeggen over de installatie.

Met andere woorden, wanneer je een installatie aanlegt conform NFPA regelgeving, dan zullen alle installatie ongeveer het zelfde uit moeten zien. Kwalificaties van materialen is vastgelegd in de norm, montage en bevestigingsmedthode's, hydraulisch calculeren, watervoorzieningen enz. het ligt allemaal vast in normen.

In principe zou een amerikaanse installateur in Nederland zonder problemen een installatie kunnen en mogen maken, wanneer deze wordt geinspecteerd door een ISO 17020 Inspectie Instelling.

Meer kan ik er niet meer over zeggen, het laatste wat ik er nog over wil zeggen is dat er op dit moment veel gaande is omtrend de LPS 1233 regeling. En dat naar alle waarschijnlijkheid de regeling niet meer mag worden voorgeschreven door de overheid. Goed dit roept men al jaren................... maar nu dreigt het toch nabij te zijn.

P.S. nog een klein misverstand. De LPS 1233 regeling wordt niet beheerd door het CCV, maar door LPCB.
Wollem
Nieuwlid

Berichtdoor Palmpie op za 16 feb, 2008 18:16

Wollem schreef:(...)

Het bouwbesluit vraagt naar gelijkwaardigheid op een groot brandcompartiment, het antwoord is een sprinklerinstallatie en niet een regeling.
De gemiddelde bouwverordening vraagt naar een Certificaat Iso 17020, er zijn meerdere manieren om tot zo'n certificaat te komen niet alleen de LPCB regeling.
(...)

Meer kan ik er niet meer over zeggen, het laatste wat ik er nog over wil zeggen is dat er op dit moment veel gaande is omtrend de LPS 1233 regeling. En dat naar alle waarschijnlijkheid de regeling niet meer mag worden voorgeschreven door de overheid. Goed dit roept men al jaren................... maar nu dreigt het toch nabij te zijn.

P.S. nog een klein misverstand. De LPS 1233 regeling wordt niet beheerd door het CCV, maar door LPCB.

@wollem: We waren het er toch al overeens dat een 17020 een inspectierapport oplevert en geen 'certificaat'..... :roll: :roll: :!: Waarom kom je daar nu weer op terug?? :?: (zie onderstaande quote)

Wollem schreef:Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. Maar de overheid eist toch een certificaat van een certificeringsinstelling en niet van een inspectie instelling.
Dus het certificaat moet dus worden afgegeven door een B&W geaccepteerde certificeringsinstelling.
(...)

Het wordt toch ook niet voorgeschreven dat het persé een LPS certificaat wordt? De LPS1233 wordt geaccepteerd... Als er een voorstel voor een andere regeling wordt ingediend dan zal deze beoordeeld worden... Alleen gebeurt dit nooit... Ligt dit aan de overheid of aan de adviseurs.... :roll: :roll: :wink: Ik heb nog nooit een voorstel gehad voor de VdS of ANPI... Waarom wel de overheid verwijten maar er zelf niets aan doen?? Dit noem ik boerenbedrog...

Gezien je argumenten lijkt het wel of je zelf niet aan de overheidskant zit terwijl dit wel in je profiel staat... Mag ik weten of je aan de kant van de overheid zit of aan de particuliere kant van de tafel? Dit niet om je argumenten minder waard te laten zijn maar voor de helderheid van de discussie.
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Palmpie op zo 17 feb, 2008 22:18

Jammer dat het stil blijft...

Even wat 'olie' op het vuur gooien... :lol: :lol:

DE nieuwe site van brandweer Nederland!!!

http://www.brandweer.nl/bedrijven/veili ... /item_918/
Sprinklerinstallaties

Afbeelding

Een sprinklerinstallatie is een prima middel om een beginnende brand te beheersen of te blussen. De installatie bestaat uit waterleidingen met daarop gemonteerd sproeikoppen (sprinklers). De sprinklers hebben een smeltzekering die bij een bepaalde temperatuur stuk springt, zodat ze direct automatisch worden geopend. Hierdoor wordt meteen bluswater rondom en op de brandhaard gesproeid.

Zodra een sprinkler water gaat sproeien, stroomt er water aan het begin van het leidingnet, waardoor een alarmklep of stromingsschakelaar detecteert dat er ergens brand is. Vervolgens treedt de brandmeldcentrale in het gebouw in werking.

Kwaliteit

Voor de certificatie van brandveiligheidsystemen in Nederland kennen we de certificeringregeling ‘LPS 1233’. Deze regeling heeft draagvlak bij de verzekeringsmaatschappijen, brandweerkorpsen en brancheorganisaties in Nederland.

Kwaliteit sprinklerinstallaties

Als uitgangspunt geldt dan ook dat de borging van de kwaliteit van sprinklersystemen moet plaatsvinden op basis van het certificatieschema LPS 1233 of een gelijkwaardige manier. Voor het beoordelen van deze gelijkwaardigheid, kunt u een goede onderbouwing vinden in het onderzoeksrapport van Efectis Nederland BV, ‘Vergelijking LPS 1233 en ISO 17020’, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Breda.
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor kruislijst op ma 18 feb, 2008 20:49

Ok dan, laat ik ook een stukje toevoegen (onderdeel rapport hetccv)

EVALUATIE EFECTIS RAPPORT
De conclusies in het rapport zijn:
– een ISO/IEC 17020 inspectierapport is per definitie niet gelijkwaardig aan een LPS 1233 certificaat. Waar ISO/IEC 17020 slechts algemene eisen stelt aan inspectie-instellingen, stelt LPS 1233 gedetailleerde specifieke eisen aan inspectie-instellingen, de installateur en de brandbeveiligingsinstallatie
– een brandbeveiligingssysteem, waarvoor een goedkeurend ISO/IEC 17020 inspectierapport is opgesteld, waarborgt niet per definitie dezelfde kwaliteit en betrouwbaarheid als een brandbeveiligingssysteem waarvoor een LPS 1233 brandbeveiligingscertificaat is afgegeven.

ONEIGENLIJKE VERGELIJKING
In vorige hoofdstukken is een vergelijking gemaakt tussen de accreditatienormen die toegepast kunnen worden bij productcertificatie en inspectie. De RvA als accrediterende organisatie hanteert drie categorieën van documenten die gebruikt worden bij conformiteitverklaringen:
- categorie 1 normen, hieraan moet de RvA zelf voldoen en hierop wordt de RvA beoordeeld door de Europese collega's in het kader van de wederzijdse Europese erkenning van de accreditaties (MLA).
- categorie 2 normen, hieraan moeten de geaccrediteerde instellingen voldoen en hierop worden ze door de RvA op beoordeeld
- categorie 3 normen, deze worden gebruikt door marktpartijen en worden door de geaccrediteerde instellingen toegepast bij het uitvoeren van een beoordeling en het opstellen van een conformiteitverklaring.
Vergelijking van LPS 1233 en ISO 17020 is een vergelijking tussen documenten van een verschillende categorie. ISO 17020 is een categorie 2 document, LPS 1233 is een categorie 3 document. Dit maakt dat het Efectis rapport een oneigenlijke vergelijking beschrijft, waardoor de conclusies niet bruikbaar zijn.

OVERIGE BEVINDINGEN
Een vergelijking van een uitgewerkt certificatiesysteem onder EN 45011 en een uitgewerkt inspectieschema onder ISO 17020 is mogelijk.
Hierbij kan gelijkwaardigheid aangetoond worden tussen een LPS 1233 brandveiligheidcertificaat en een inspectiecertificaat op basis van ISO 17020 mits hierbij als inspectieschema de procedures van de geaccrediteerde instelling en het normatief document in de vergelijking betrokken worden. Deze gegevens ontbreken in het Efectis rapport. De conclusies van het Efectis rapport zijn het gevolg van de vraagstelling van opdrachtgever, deze is niet correct geformuleerd.
De vraag dringt zich dan op waarom de opdracht op deze wijze gesteld is en welk belang hiermee gediend zou zijn.
Indien de opdracht aan Efectis gericht was geweest op de vraag waaraan de uitvoering van een inspectie onder ISO 17020 had moeten voldoen om daadwerkelijk gelijkwaardig te zijn, had het Efectis rapport wel toegevoegde waarde kunnen hebben.
De gemeentelijke bouwverordening Breda verwijst naar de aanwezigheid van een LPS 1233 certificaat of een ander certificaat( …) dat gelijkwaardig is.

De indruk ontstaat dat het Efectis rapport een deskundige beschouwing en conclusiesgeeft over certificatie en inspectie. De autoriteit in Nederland op dit gebied is de Raad voor Accreditatie (RvA). Uit het rapport is niet op te maken dat de RvA geraadpleegd is.
Dit lijkt een gemiste kans, tenzij dit een bewuste keuze is geweest van de opdrachtgever en/of Efectis.
Bestudering van het LPS 1233 schema leidt tot de conclusie dat het toegepaste certificatiesysteem gebaseerd is op een inspectie door een geaccrediteerde inspectieinstelling van elk te certificeren object. Dit maakt het binnen LPS 1233 certificatieschema toegepaste certificatiesysteem minstens zo gelijkwaardig aan een inspectiecertificaat onder ISO 17020, mits het inspectiecertificaat gebaseerd is op
hetzelfde normatief document voor het brandbeveiligingsysteem als bij LPS 1233.
Nadere bestudering van het Efectis rapport leidt tot de conclusie dat het certificatieschema LPS 1233 non-conformiteit vertoont met EN 45011. De certificerende instelling LPCB is door UKAS (accrediterende instelling in het Verenigd Koninkrijk) geaccrediteerd voor dit certificatieschema. In het volgende hoofdstuk wordt hierop nader ingegaan.

CONCLUSIE
Door de uitgangspunten in de opdrachtstelling zijn de in het rapport weergegeven conclusies niet bruikbaar waardoor het Efectis rapport enige toepassingswaarde mist.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor De Pet op di 19 feb, 2008 23:01

Wollem schreef: Overigens is de LPS1233 regeling inderdaad toegankelijk voor buitenlandse installateurs, echter dient zowat het gehele bedrijf op cursus te gaan in Nederland. Dus opeens minder toegankelijk. Overigens zijn er toch wel een aantal VdS erkende Nederlandse installateurs, ze zijn wel in de minderheid.

Qua cursus heb je wel gelijk, in de LPS 1233 wordt kennis van de VAS voorschriften verlangd. Dat houdt inderdaad buitenlandse installateurs tegen. Maar dat is toch terecht? Je mag toch ook van een buitenlandse E-installateur verlangen dat die de NEN 1010 goed kent? Maar voor NFPA installaties zou ook een buitenlandse opleiding op dat gebied kunnen volstaan. Wat dat betreft heb je dus wel gelijk.

Waar zie je overigens de Nederlandse installateurs? : http://www.vds.de/Feuerloeschanlagen.17 ... us=1&par=0

Wollem schreef: Men meent dat de kwaliteit van een installatie in de regeling is verwerkt. Volgens mij zit de kwaliteit in de gebruikte normen in combinatie met een eindinspectie (tussen inspecties) van een Iso 17020 erkende II.

OK, maar de kracht van de regeling is nu juist dat er staat vermeld wat van die inspectie-instelling verwacht wordt. En dat zijn juist de minder goede ervaringen met andere (buitenlandse) inspectie-instellingen: wel geaccrediteerd maar onduidelijk wat de diepgang is van hun inspectie. Lopen ze een half uurtje rond in het gebouw of doen ze echt alle uitgebreide controles (uitgangspunten, tekeningen, oplevering) op de wijze die in de LPS 1233 en de VVB 09 zijn vastgelegd.

Wollem schreef: Men meent dat de kwaliteit van personen moet worden vastgelegd, in regelingen. Het zegt helaas niets over het eindresultaat van de sprinklerinstallatie.
Fysiek verandert er geheel niets aan een installatie wanneer deze nu volgens een regeling is ontworpen, geïnstalleerd en mogelijk ook wordt onderhouden of niet. Het zijn de normen die iets zeggen over de installatie.

Dus als jij in het vliegtuig zit maakt het jou niet uit of de piloot opgeleid is, als in het vluchtplan maar jouw bestemming is aangegeven (en die eindbestemming door een onafhankelijke deskundige achteraf gecontroleerde wordt)?

Wollem schreef: In principe zou een amerikaanse installateur in Nederland zonder problemen een installatie kunnen en mogen maken, wanneer deze wordt geinspecteerd door een ISO 17020 Inspectie Instelling.

Bedoel je een Amerikaanse sprinklerinstallateur of een Amerikaanse loodgieter? Ken je het volgende NFPA 13 artikel: “1.2.2 Sprinkler systems and private fire service mains are specialized fire protection systems and shall require knowledgeable and experienced design and installation.”

@Kruislijst: dat is ingewikkelde tekst, waar komt dat vandaan? Veel woorden maar toch krijg ik niet echt door wat er nu zo fout is aan het Efectis rapport.
De Pet
30+ berichten

Berichtdoor kruislijst op wo 20 feb, 2008 17:44

Het is niet mijn stuk, dus ik dacht netjes de bron er bij te zetten:
Ok dan, laat ik ook een stukje toevoegen (onderdeel rapport hetccv)

Vergelijking van LPS 1233 en ISO 17020 is een vergelijking tussen documenten van een verschillende categorie. ISO 17020 is een categorie 2 document, LPS 1233 is een categorie 3 document. Dit maakt dat het Efectis rapport een oneigenlijke vergelijking beschrijft, waardoor de conclusies niet bruikbaar zijn

In Jip en Janneke taal er zijn appels met appelbomen vergeleken (als je het snel doorleest staat er in beide woorden appel, maar er wordt wel iets anders bedoeld.

Dus als jij in het vliegtuig zit maakt het jou niet uit of de piloot opgeleid is, als in het vluchtplan maar jouw bestemming is aangegeven (en die eindbestemming door een onafhankelijke deskundige achteraf gecontroleerde wordt)?

Als het vliegtuig ondertussen neerstort heb je "pech" bij een certificering van de sprinklerinstallatie is het een controle voordat er wordt opgestegen. Het is niet zo dat de inspectieinstelling pas na het afbranden van het gebouw gaat kijken of het ontwerp/uitvoering conform is geweest (sorry Wollem, denk dat jij dit ook zo ziet).

VVB09 is dat toch marktbeschermingsdocument? Als ik morgen wil beginnen als zelfstandig inspecteur moet ik al voor een half jaar inspecties in opdracht hebben. Ergo, ik kan alleen maar beginnen als ik vers bij een inspectieinstelling weg ben gelopen en daar mijn uurtjes voor dat jaar al heb gehad (alleen zit men daar waarschijnlijk met een relatie/anti concurrentiebeding).

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van deze kwaliteitssystemen, echter, bij sommige stukken (zoals bovenstaande) vraag ik mij af of kwaltiteitsborging de enige drijfveer is.

Waar zie je overigens de Nederlandse installateurs? : http://www.vds.de/Feuerloeschanlagen.17 ... us=1&par=0

tussen de Poolse, Tsjechiëse, Belgische, Oostenrijkse staat inderdaad geen Nederlands bedrijf, maar of dit nu aan de VDS ligt......
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Vorige

Keer terug naar Sprinklerinstallatie NFPA en NEN