Watervoorzieningen Sprinklerinstallatie

Hier kun je alle vragen over Sprinkler installatie's stellen

Watervoorzieningen Sprinklerinstallatie

Berichtdoor Rudi c Rautenbach op ma 07 dec, 2009 14:17

Weet iemand het voor-,nadelen, bouwfysiche- en constructieve aspecten van de volgende watervoorzieningen voor een sprinklerinstallatie?:

• Een watertank
• Een waterkelder onder het gebouw
• Een aansluiting op de drinkwaterleiding met of zonder drukverhogingpomp
• Open water/ bronnen
• Druktanks

Of ook misschien waar ik die informatie kunnen vinden?
Rudi c Rautenbach
Nieuwlid

Re: Watervoorzieningen Sprinklerinstallatie

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 07 dec, 2009 16:14

Het enige wat je er op deze manier van kan zeggen is DAT het voor- en nadelen, en bepaalde gevolgen zal hebben. Heb je een concreet voorbeeld in wat voor gebouw je een sprinkler toe wilt passen?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Rudi c Rautenbach op di 08 dec, 2009 12:05

Wij zijn bezig om een distilleerderij te ontwerpen en die heeft veel bluswater nodig en dus ook een groot wateropslag.
Ik weet met:
• Een watertank - Nadeel:Dat ik dus fundering nodig hebben,maar hoe zit het met de winter als de water gaan vriezen.
• Een waterkelder onder het gebouw -Nadeel:Dat het heel duur is ,maar wat komt er te kijken bij stil liggende water onder een gebouw(gaat het stinken, vriezen enc.)
• Een aansluiting op de drinkwaterleiding met of zonder drukverhogingpomp
• Open water/ bronnen - hangt er weer van af waar je het gaan bouwen en wat voor grond en water er is. Wat voor staal je gaan gebruiken bij het buizen vanwege dat het gaat roesten?

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik probeer te constateren.
Ik probeer eigenlijk te achterhalen wat er komt te kijken bij het installeren van zo een onderdeel.
Rudi c Rautenbach
Nieuwlid

Berichtdoor Louis van Wijk op di 08 dec, 2009 19:52

misschien is een schuimblusinstallatie wel een optie :?:
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor kruislijst op di 08 dec, 2009 20:16

Voor schuim heb je ook water nodig. Let dn ook even op de schuimkeuze. Normaal schuim en alcohol werkt niet helemaal!
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor De Pet op vr 11 dec, 2009 20:53

Rudi c Rautenbach schreef:Wij zijn bezig om een distilleerderij te ontwerpen en die heeft veel bluswater nodig en dus ook een groot wateropslag.
Ik probeer eigenlijk te achterhalen wat er komt te kijken bij het installeren van zo een onderdeel.

Eerste keus: Watertank: eenvoudig, relatief goedkoop voor een grote opslag, fundering niet altijd nodig, betrouwbaar, makkelijk leverbaar, neemt vloeroppervlak in beslag, vorstgevaar is relatief eenvoudig op te lossen (alleen wakverwarming);
open water: onbeperkt water beschikbaar, wel brede diepe vaart nodig, inlaatwerk is erg duur, denk aan dikke ijslaag van 60 cm,
Bassin met folie: zoals bij tuinderijen: dijkje met folie met daartussen een kuil met waterdichte folie: veel onderhoud nodig, lage aanschafkosten, denk aan dikke ijslaag, relatief duur waterinlaatwerkmet filters ;
Vijver: moet groter zijn dan tank of kelder (b.v. 2000 m3), denk aan dikke ijslaag van 60 cm, bodem moet grondwaterdoorlatend zijn, inlaatwerk met filters is relatief duur;
Waterkelder: duur, maar soms bij nieuwbouw valt dat mee omdat e.e.a. in de totale constructie kan worden gecombineerd, bespaart vloeroppervlak, gaat niet stinken, bevriest niet omdat de grond het voldoende opwarmt (mits van dak voorzien);
Drinkwaterleiding: bij grote vereiste hoeveelheid water/minuut vaak niet mogelijk want capaciteit meestal begrenst tot 30 à 60 m3/min; bij diesel-sprinklerpomp moet elke week worden getest onder belasting: waterverbruik;
bronpompen: bij groot vereist debiet (l/min) meerdere bronnen nodig; staat te boek als minder betrouwbaar; op zich goedkope watervoorziening; inderdaad kans op corrosie in sprinklerleidingen
De Pet
30+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op ma 14 dec, 2009 14:28

Wij zijn bezig om een distilleerderij te ontwerpen en die heeft veel bluswater nodig en dus ook een groot wateropslag.

Misschien mag ik het niet roepen, maar als je wat verder bent praat eens met een goede adviseur. Die kan je ook vertellen waar je mee rekening moet houden en wat de voor en nadelen zijn. Een sprinklerinstallatie is een complex ding qua voorschriften.

Dit is op een forum gewoon niet goed mogelijk.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor mixed is burnt op di 15 dec, 2009 12:43

Is de optie HI-Fog (watermistsysteem) al bekeken? Google maar eens.
mixed is burnt
20+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op di 15 dec, 2009 14:18

Is de optie HI-Fog (watermistsysteem) al bekeken? Google maar eens.

Wat zullen we in het gebouw voor risico's hebben:
- productie;
- opslag;

Denk dat je snel bent uitgekeken met watermist voor dit soort gevaarklassen. Maar mischien zie ik het verkeerd, laat me graag overtuigen.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor mixed is burnt op di 15 dec, 2009 16:16

Een sprinklerinstallatie wordt eigenlijk altijd toegepast op basis van gelijkwaardigheid, een watermistinstallatie (ook gelijkwaardigheid) is mogelijk een optie ipv sprinkler.
mixed is burnt
20+ berichten

Volgende

Keer terug naar Sprinklerinstallatie NFPA en VAS