watermist beveiliging

Hier kun je alle vragen over Sprinkler installatie's stellen

watermist beveiliging

Berichtdoor jano op do 24 jul, 2008 10:29

Zijn er personen die ervaring hebben met een watermistbeveiliging? Dit betreft een soort sprinklerinstallatie gebaseerd op NFPA voorschriften. Ik heb een dergelijke installatie voorgeschoteld gekregen ter beoordeling, dit op basis van gelijkwaardigheid ivm overschrijding van maximale brandcompartimentgrootte.

Is ergens op het net een werkende watermistbeveiliging te zien / vinden?

Graag reactie!
jano
120+ berichten

Re: watermistbeveiliging

Berichtdoor Emiel van Rossum op do 24 jul, 2008 10:42

In de tunnels van de A73 ter hoogt van Roermond zijn volgens mij watermist systemen gebruikt.
Emiel van Rossum
Beheerder

Berichtdoor Palmpie op do 24 jul, 2008 10:48

Ik denk dat watermist de toekomst is voor veel situaties. Van welke fabrikant is de installatie, marioff? Je hebt binnen watermist nog verschillende 'druppel' grotes. Soms wordt het wel erg snel watermist genoemt :wink:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor jano op do 24 jul, 2008 10:56

Volgens het concept inspectieplan is het van marioff, betreft een hi fog watermistinstallatie.

enekel kreten die ik tegen kom:

VBB 2008 (vast opgestelde brandbeheers en blussystemen).
certificering overeenkomstig brandcompartimentsklasse B conform memorandum 65 van VVB 2008(?).

FM NFPA

CCvDL (?????) mbt lift

gevarenklasse light hazard en special hazard worden toegepast.

enz. enz.

leuk, een keer wat anders
jano
120+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op do 24 jul, 2008 11:09

Volgens het concept inspectieplan is het van marioff, betreft een hi fog watermistinstallatie

Heb je ook nog een document waarop het inspectie plan opgesteld is? Of heeft de inspectie instelling alles zelf bedacht?

certificering overeenkomstig brandcompartimentsklasse B conform memorandum 65 van VVB 2008(?).

Dit heeft betrekking op het certificeren van de installatie volgen de LPS 1233

FM NFPA

Dit zou de ontwerp norm kunnen zijn, bijvoorbeeld de NFPA 750

CCvDL (?????) mbt lift

Dit is een stuk over hoe om te gaan met sprinklers in liftmachine kamers, volgens de NFPA moeten deze gesprinklerd worden. Dit is in NL niet toegestaan.

Dit is de risico indeling, light hazard is o.a kantoor/klaslokalen enzo (zoals het VAS:NIII-H7.5 kent enzo). Special hazard duidt op een hoge vuurbelasting. Het systeem dient specifiek 'listed' te zijn voor het aanwezige risico.

een FAQ: http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3737/is_199907/ai_n8853627
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor jano op do 24 jul, 2008 12:04

--kruisje-- schreef:
Volgens het concept inspectieplan is het van marioff, betreft een hi fog watermistinstallatie

Heb je ook nog een document waarop het inspectie plan opgesteld is? Of heeft de inspectie instelling alles zelf bedacht?

Dit heeft betrekking op het certificeren van de installatie volgen de LPS 1233

FM NFPA

Dit zou de ontwerp norm kunnen zijn, bijvoorbeeld de NFPA 750

CCvDL (?????) mbt lift

Dit is een stuk over hoe om te gaan met sprinklers in liftmachine kamers, volgens de NFPA moeten deze gesprinklerd worden. Dit is in NL niet toegestaan.

Dit is de risico indeling, light hazard is o.a kantoor/klaslokalen enzo (zoals het VAS:NIII-H7.5 kent enzo). Special hazard duidt op een hoge vuurbelasting. Het systeem dient specifiek 'listed' te zijn voor het aanwezige risico.

een FAQ: http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3737/is_199907/ai_n8853627

He bedankt ben al weer wat wijzer. Ik krijg trouwens een filmpj(s) toegestuurd van de leverancier. Het is voor het eerst -bij mijn weten- dat een dergelijk systeem in onze gem. toegepast zal gaan worden.

je eerste vraag: ik heb een inspectieplan van een gerenommeerd bedrijf en install. tekeningen waarop ik ja moet zeggen en of kanttekeningen kan plaatsen. daarnaast heb ik van een ander gerenommeerd buro een document dat vervolgens weer verwijst naar het inspectieplan. Voor de rest geen document waarop het inspectieplan opgesteld is, er wordt verwezen naar oa NFPA e.d. en naar de VVB 2008 (overigens te downloaden bij het CVV).
jano
120+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op do 24 jul, 2008 12:25

Wat mij vooral opvalt is dat er verschillende eisenpakketten (LPS, NFPA, FM-global) door elkaar worden gebruikt, die wellicht niet op elkaar en op de europese wetgeving aansluiten...

Heb je het idee dat je hiermee een duidelijk, concreet voorstel is gedaan over wat voor installatie er nu eigenlijk inkomt?

Wat ik op de site van Marioff lees is dat ze hun systemen zelf ontwerpen, en dat elk systeem uniek is. Is de installatietekening die jij hebt rechtstreeks van Marioff afkomstig, of door hen goedgekeurd?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor --kruisje-- op do 24 jul, 2008 14:54

Wat mij vooral opvalt is dat er verschillende eisenpakketten (LPS, NFPA, FM-global) door elkaar worden gebruikt, die wellicht niet op elkaar en op de europese wetgeving aansluiten...

LPS+VVB=certificeren

FM-NFPA=ontwerp installatie

De overige zijn norm documenten over het ontwerp van de installatie. De NFPA en FM zijn normen die in de basis toepasbaar zijn in Nederland, wel is het noodzakelijk deze voor een aantal aspecten aan te passen aan de Nederlandse situatie.

De FM datasheets zijn de eisen zoals gesteld door FMglobal (verzekeraar) en kan je zien als een aanvulling op de NFPA (13). Voordeel van de FM datascheets is dat deze vaak in meer speciafieke situaties voorzien dan de NFPA.

je eerste vraag: ik heb een inspectieplan van een gerenommeerd bedrijf en install. tekeningen waarop ik ja moet zeggen en of kanttekeningen kan plaatsen. daarnaast heb ik van een ander gerenommeerd buro een document dat vervolgens weer verwijst naar het inspectieplan.

De uitgangspunten document moet je als eerste toetsen. Op basis hiervan wordt door de inspectie instelling een inspectie plan opgesteld. Hierin staan de afkeur criteria van de installatie genoemd. Installatie tekeningen zou ik nooit goedkeuren als gemeente, dit is voor de verantwoordelijkheid van de installateur (en heb je er wel verstand van?)
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor kruislijst op do 24 jul, 2008 16:37

watermist = kleine druppels = zeer effectief bij branden van beperkte grootte en vermogen.

Hierdoor met name geschikt voor light hazard en ordinary hazard (m.n. OHI).
Scholen, kantoren, ziekenhuizen, maar let op bij opslag (linnenkamer, kantoorproducten en dergelijke, deze vallen vaak al buiten dit risico (op te lossen door beperkt m² in b30 schil te pakken maar wel meesprinkleren.

Laat je bij de toetsing niet leiden door alleen de goeie naam van het rapport maar blijf kritisch (er zijn nu ook een paar VS banken met een zeer goede reputatie, maar om daar nu al je geld aan toe te vertrouwen)
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Re: watermist beveiliging

Berichtdoor jano op vr 25 jul, 2008 10:20

Hoi mensen bedankt voor het meedenken. !!

Ik kan hier wel wat mee, alert zijn is de boodschap
jano
120+ berichten

Volgende

Keer terug naar Sprinklerinstallatie NFPA en NEN