Mag je stellen dat een sprinkler installatie minimaal gelijkwaardig is aan volledige bewaking mbv een brandmeldinstallatie?
Of moet een gesprinklerd gebouw altijd aangevuld worden met volledige bewaking??
wie het weet mag het zeggen

Van sprinkler is bekend dat dit een goede beveiliging is.
Mag je stellen dat een sprinkler installatie minimaal gelijkwaardig is aan volledige bewaking mbv een brandmeldinstallatie?
Of moet een gesprinklerd gebouw altijd aangevuld worden met volledige bewaking??
wie het weet mag het zeggen

Palmpie schreef:Simpele vraag: wanneer spreekt een rookmelder aan en wanneer spreekt een sprinklerkop aan....![]()

Palmpie schreef:Waar heb je eerder problemen mee (ga je dood aan): met rook of met vuur. Heb je misschien een tabel met de aanspreek tijd van een sprinkler en van een rookmelder...![]()
:
Sprinkler wordt in jouw voorbeeld toegepast voor het vergroten van een brandcompartiment niet als gelijkwaardigheid voor het vluchten. Daarvoor zit daar, volgens mij, een rook en warmte afvoer... :wink
We gaan er van uit dat er een gecertificeerde installatie aanwezig is conform goedgekeurd PVE.

Kan wel zo zijn dat de rook en warmte afvoer gedimensioneerd is op een door een sprinkler beheerste brand. Een rook en warmte afvoer heeft na een brandmelding enige tijd nodig om functioneel te zijn (luiken open e.d.). In veel situaties wordt de rook en warmte afvoer aangestuurd door een brandmeldinstallatie, dit staat volgens mij ook zo in de rook en warmte afvoer norm (heb ik ff niet bij de hand).

Wel eens gehoord van het VAS en hoe om te gaan met sprinkler v. rook en warmte afvoer: bij aanwezigheid van mensen prevaleert de rook en warmte afvoer boven sprinkler. Met een beetje pech gaan de buisjes pas stuk als de hele hal onder een mooie warme rooklaag hangt. Als je echt pech hebt, is dit gebied zo groot dat het aantal kopjes dat kapot gaat groter is dan waarop de installatie is uitgelegd. Kortom: sprinkler heeft dan dus weinig zin.
Overigens kan sprinkler (life safety concept) best aardig zijn, bijvoorbeeld als vervanging van gedeeltelijke bewaking (verzin eens een leuke onderbouwing zou ik zeggen!!). Voor ruimtebewaking/volledige bewaking denk ik niet dat je er iets aan hebt.
sprinkler = wonderolie? NEE!!

Keer terug naar Sprinklerinstallatie NFPA en NEN
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast