sprinkler versus volledige bewaking

Hier kun je alle vragen over Sprinkler installatie's stellen

Re: sprinkler versus volledige bewaking

Berichtdoor Olaf van Alst op za 17 nov, 2007 14:47

Een brandmeldinstallatie is er voor een brand in een vroegtijdig stadium te detecteren en te melden.

Het doel van een sprinkler installatie is een brand beheersbaar te houden c.q. binnen de perken te houden.

Er is al regelmatig aangegeven dat een sprinkler installatie niet reageerd op rook en alleen aanspreekt bij het behalen van een bepaalde temperatuur.

Je moet je bij jou vraag afvragen, waarom is / wordt er een brandmeldinstallatie geeist. Is dit voor de bescherming van mens en dier, dan is een sprinkler installatie geen gelijkwaardige oplossing. Is het de bedoeling dat een beginnende brand beheersbaar dient te worden gehouden dat is een sprinkler installatie de aangewezen oplossing en is een brandmeldinstallatie geen gelijkwaardige oplossing.

Het belangrijkste is dus wat is de doelstelling van de brandmeldinstallatie.
Neem brandveiligheid serieus
Olaf van Alst
60+ berichten

Berichtdoor Palmpie op zo 18 nov, 2007 0:51

s vreeman schreef:Lees de bijsluiter en kijk of die bij het product hoort :!: :wink:

dus de NFPA, FM, VAS :adviseur:

Volgens mij zijn er naast de NFPA 13 nog al wat andere NFPA's... bijvoorbeeld de NFPA 101 die naast sprinkler soms ook keihard brandcompartimentering naast de sprinkler eist met een maximum opp van ongeveer 2000 m2....
En wij in NL maar denken dat je met sprinkler onbeperkte oppervlaktes mag hebben.... :evil: :evil: :evil: Als je A zegt moet je ook B zeggen vind ik!

En wat voor watervoorziening / pompen / enz eist de NFPA... of gaan we dan weer kijken naar het VAS omdat het beter uitkomt... :roll: :evil:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor s vreeman op zo 18 nov, 2007 12:33

Volgens mij zijn er naast de NFPA 13 nog al wat andere NFPA's... bijvoorbeeld de NFPA 101 die naast sprinkler soms ook keihard brandcompartimentering naast de sprinkler eist met een maximum opp van ongeveer 2000 m2....
En wij in NL maar denken dat je met sprinkler onbeperkte oppervlaktes mag hebben.... :evil: :evil: :evil: Als je A zegt moet je ook B zeggen vind ik!

En wat voor watervoorziening / pompen / enz eist de NFPA... of gaan we dan weer kijken naar het VAS omdat het beter uitkomt... :roll: :evil:

Om nou de hele NFPA-boekhandel er bij te halen gaat te ver (bijvoorbeeld geen spiegeltjes op een deur in een vluchttrappenhuis en dergelijke zinvolle maar betuttelende dingen). Wel is het dus erg noodzakelijk de samenhang van maatregelen te blijven zien. Zijn gesprinklerde brandcompartimenten met een grootte van 30.000 m2 en een 3e graads watervoorziening wenselijk en kan ik die installatie dan ook nog gebruiken voor persoonlijke veiligheid?????
Kom met een goed verhaal zou ik zeggen (liefst inclusief een kwantitatieve risico-analyse waarbij het voorgestelde sprinklerconcept en het Bouwbesluit naast elkaar worden gelegd). Succes. 8)
Wijsheid is:
- gezond verstand in een ongewone mate
- nuchter zijn en twijfelen
- weten wanneer je de perfectie moet vermijden

s vreeman
240+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op zo 18 nov, 2007 13:24

Om nou de hele NFPA-boekhandel er bij te halen gaat te ver (bijvoorbeeld geen spiegeltjes op een deur in een vluchttrappenhuis en dergelijke zinvolle maar betuttelende dingen). Wel is het dus erg noodzakelijk de samenhang van maatregelen te blijven zien. Zijn gesprinklerde brandcompartimenten met een grootte van 30.000 m2 en een 3e graads watervoorziening wenselijk en kan ik die installatie dan ook nog gebruiken voor persoonlijke veiligheid?????
Kom met een goed verhaal zou ik zeggen (liefst inclusief een kwantitatieve risico-analyse waarbij het voorgestelde sprinklerconcept en het Bouwbesluit naast elkaar worden gelegd). Succes. 8)

check, helemaal mee eens :-). Volgens mij wijken we intussen flink af van de orginele vraag stelling :wink:
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Vorige

Keer terug naar Sprinklerinstallatie NFPA en NEN