Sprinkler in sanitaire ruimten

Hier kun je alle vragen over Sprinkler installatie's stellen

Sprinkler in sanitaire ruimten

Berichtdoor Jan Hus op di 24 apr, 2007 11:13

Ik heb een woontoren, > 70 meter; de woningen worden voorzien van een sprinkler.

Moeten binnen een woning sanitaire ruimten ook voorzien worden van sprinklerkoppen?

Mod edit, verplaatst van "Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie" naar "Sprinkler installatie"
Jan Hus
240+ berichten

Berichtdoor Pj op di 24 apr, 2007 16:05

Nee,

Ruimten in een gesprinklerd gebouw kunnen ongesprinklerd blijven op basis van de onwaarschijnlijkheid dat in de niet-gesprinklerde ruimten brand kan ontstaan. Bijvoorbeeld was-, douche- of toiletruimten)
Pj
30+ berichten

Berichtdoor Palmpie op di 24 apr, 2007 18:56

Pj schreef:Nee,

Ruimten in een gesprinklerd gebouw kunnen ongesprinklerd blijven op basis van de onwaarschijnlijkheid dat in de niet-gesprinklerde ruimten brand kan ontstaan. Bijvoorbeeld was-, douche- of toiletruimten)

Euuuuh, en drogers branden ook nooit..... ??? :wink: :twisted:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Pj op wo 25 apr, 2007 8:01

Ben ik met je eens, maar de vraag was "MOETEN" binnen een woning sanitaire ruimten ook voorzien worden.

Dit zegt het V.A.S.:"
Een was-, douche- en toiletruimte met onder- en bovenvloer, plafond en scheidingswanden van geheel onbrandbaar materiaal en een brandwerendheid van tenminste 60 minuten, zelfsluitende deur(en) met een brandwerendheid van tenminste 60 minuten.
Opmerking: Kleed- en voorruimten moeten wel worden gesprinklerd

Maar ik ben het met je eens dat het sowieso verstandig is om ook deze ruimten te voorzien van sprinklers.
Pj
30+ berichten

Berichtdoor Palmpie op wo 25 apr, 2007 8:07

Pj schreef:Ben ik met je eens, maar de vraag was "MOETEN" binnen een woning sanitaire ruimten ook voorzien worden.

Een was-, douche- en toiletruimte met onder- en bovenvloer, plafond en scheidingswanden van geheel onbrandbaar materiaal en een brandwerendheid van tenminste 60 minuten, zelfsluitende deur(en) met een brandwerendheid van tenminste 60 minuten.

Maar ik ben het met je eens dat het sowieso verstandig is om ook deze ruimten te voorzien van sprinklers.

Sinds wanneer wordt er een zelfsluitende 60 minuten WBDBO deur bij een badkamer neergehangen.... :roll: :roll: :twisted:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Jan Hus op wo 25 apr, 2007 12:07

Pj schreef:Ben ik met je eens, maar de vraag was "MOETEN" binnen een woning sanitaire ruimten ook voorzien worden.

Dat gaat niet over woningsprinklers, toch?
Jan Hus
240+ berichten

Berichtdoor Pj op wo 25 apr, 2007 12:42

euh, nee sorry :oops:
Pj
30+ berichten

Keer terug naar Sprinklerinstallatie NFPA en NEN