Offertes Sprinkleronderhoud en ontruimingsverslag

Hier kun je alle vragen over Sprinkler installatie's stellen

Offertes Sprinkleronderhoud en ontruimingsverslag

Berichtdoor Radjis Jagbandhan op do 03 jun, 2010 21:59

Hoe krijg ik een scherpe offerte omtrent mijn jaarlijkse sprinkleronderhoud en ontruimingsverslag (Vuurwerkopslag <1000kg)?
Ik heb jl. een onderhoud gehad, de beste heer was een kleine 30 min. bezig en ik kreeg de volgende dag al een factuur van bijna €400,-.

Wie kan mij helpen aan scherpe offertes.

Mvg. Jessy
Radjis Jagbandhan
Nieuwlid

Re: Offertes Sprinkleronderhoud en ontruimingsverslag

Berichtdoor J. Nieuwland op vr 04 jun, 2010 13:00

Een vuurwerkverkooppunt moet zijn voorzien van een gecertificeerde brandbeveiligingsinstallatie, bestaande uit een sprinklerinstallatie en een brandmeld-ontruimingsalarminstallatie.
Indien binnen genoemd bedrag het onderhoud van de installaties, de schriftelijke rapportages hiervan en de inspectie inclusief verstrekken certificaat is inbegrepen, lijkt het bedrag beslist niet extreem.
Het lijkt me dan ook niet juist om te veronderstellen dat alleen het 30 minuten bezoek resulteert in een factuur van € 400,-.

Daarnaast moet de leverancier onderdelen op voorraad houden, een helpdesk oid hebben en een servicedienst. Deze kosten worden deels betaald uit de onderhoudscontracten.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op zo 06 jun, 2010 9:16

Als het "all inclisive" is, dan lijkt het me een keurige prijs.

Als je daarnaast nog kosten krijgt voor certificering en dergelijke kun je eventueel naar een ander overstappen. Let er dan wel op dat het bedrijf waarmee je in zee gaat een erkenning heeft om onderhoud uit te voeren. Zorg ook dat dit bedrijf afspraken heeft met het branddetectiebedrijf voor levering van onderdelen en afgifte van het certificaat.

Dus, een willekeurige prijsvechter (installateur om de hoek)....niet doen.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Cillus Jansen op vr 11 jun, 2010 7:51

Mijn ervaring in combinatie met het vuurwerk is dat er jaarlijks onderhoud uitgevoerd moet worden door een erkende sprinklerinstallateur en door een erkend branddetectiebedrijf. Dit kan door een bedrijf uitgevoerd worden als zij deze papieren hebben. De meeste bedrijven sturen dan ook 2 monteurs wat vaak ook betekend dat de factuur veel hoger als het bedrag wat jij ervoor betaald hebt. Het afgeven van een certificaat is hier vaak niet in meegenomen omdat de installatie toch door een type A geacrediteerde inspectie-instelling geïnspecteerd moet worden. Deze instantie geeft dan ook het certificaat af. Deze mensen kijken niet alleen naar de installatietechnische aspecten maar naar bouwkundige en organisatorische aspecten, Stapelhoogte, maandelijkse testen, enz.
Cillus Jansen
Nieuwlid

Berichtdoor Richard Visser op vr 11 jun, 2010 10:24

Cillus Jansen schreef:Het afgeven van een certificaat is hier vaak niet in meegenomen omdat de installatie toch door een type A geacrediteerde inspectie-instelling geïnspecteerd moet worden. Deze instantie geeft dan ook het certificaat af. Deze mensen kijken niet alleen naar de installatietechnische aspecten maar naar bouwkundige en organisatorische aspecten, Stapelhoogte, maandelijkse testen, enz.

Het is een misvatting dat de inspectieinstelling het certificaat afgeeft. De inspectie instelling stuurt het inspectierapport binnen 10 werkdagen aan de certificatieinstelling (bijv. NCP of Kiwa).
Ook het branddetectiebedrijf ontvangt ook dit rapport waarna deze (met toestemming van certificaatieinstelling) het certificaat afgeeft.
De rekening van het geheel gaat naar het branddetectiebedrijf, hoe dit wordt doorberekend naar de gebruiker/eigenaar dat hangt af van het contract.

Dit is wat de regeling van 2002 (heruitgave 2009) er van zegt.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op vr 11 jun, 2010 12:10

Richard Visser schreef:
Cillus Jansen schreef:Het afgeven van een certificaat is hier vaak niet in meegenomen omdat de installatie toch door een type A geacrediteerde inspectie-instelling geïnspecteerd moet worden. Deze instantie geeft dan ook het certificaat af. Deze mensen kijken niet alleen naar de installatietechnische aspecten maar naar bouwkundige en organisatorische aspecten, Stapelhoogte, maandelijkse testen, enz.

Het is een misvatting dat de inspectieinstelling het certificaat afgeeft. De inspectie instelling stuurt het inspectierapport binnen 10 werkdagen aan de certificatieinstelling (bijv. NCP of Kiwa).
Ook het branddetectiebedrijf ontvangt ook dit rapport waarna deze (met toestemming van certificaatieinstelling) het certificaat afgeeft.
De rekening van het geheel gaat naar het branddetectiebedrijf, hoe dit wordt doorberekend naar de gebruiker/eigenaar dat hangt af van het contract.

Dit is wat de regeling van 2002 (heruitgave 2009) er van zegt.

Hier heb je toch niet helemaal gelijk; een certificaat voor een vuurwerkopslag/verkooppunt is niet gebaseerd op de Regeling brandmeldinstallaties. Het certificaat wordt in dit geval wel degelijk afgegeven door de inspectieinstelling.
Hier geldt Memorandum 60 en deze maakt deel uit van de Voorschriften Automatische Sprinklerinstallaties. (VAS)
In hoofdstuk 5 Voorschrift 5.3: "De bewaarplaats, bufferbewaarplaats en verkoopruimte worden niet eerder in gebruik genomen dan nadat door een inspectie-instelling als bedoeld in voorschrift 5.2 een goedkeuren inspectierapport is afgegeven of nadat een certificaat door een daartoe op basis van EN 45011 door de Raad van Accreditatie geaccrediteerde certificatie-instelling is afgegeven. Uit het goedkeurend inspectierapport of het certificaat blijkt dat de brandbeveiligingsinstallatie voldoet aan het goedgekeurde Programma van Eisen. Het goedkeurend inspectierapport of het certificaat is binnen de inrichting aanwezig".

J. NIeuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op vr 11 jun, 2010 14:21

Beste J.

Dit is nieuw voor mij, dank je voor de uitgebreidde uitleg.
Richard Visser
120+ berichten

Keer terug naar Sprinklerinstallatie NFPA en VAS