Lage Druk ?

Hier kun je alle vragen over Sprinkler installatie's stellen

Lage Druk ?

Berichtdoor Jan de Koper op za 13 maart, 2010 15:11

ik heb vak kundig informatie nodig over een bepaalde voorval op me werk
hopelijk kunnen jullie mij hier antwoord op geven.

als er een gat in de sprinkler leiding ontstaat van ongeveer 4 Mm ontstaat en de druk dus eigenlijk verlies in de leiding
hoelang zou het duren voordat je de alarm "lage druk" in je bmc door zou moeten krijgen en hoeveel water zou er kunnen ontsnappen binnen ongeveer 2 uur ?

alvast bedankt voor uw reactie
Jan de Koper
Nieuwlid

Re: Lage Druk ?

Berichtdoor --kruisje-- op za 13 maart, 2010 16:03

Een gat van 4 mm, daar kan een behoorlijke hoeveelheid water uitkomen. Hebben we het hier over een Nat systeem of een droog systeem?

Bij een Nat systeem:
De hoeveelheid water die eruit kan komen is afhankelijk van de druk in het systeem.

Als je de druk weet kan je op basis van onderstaand verhaal uitrekenen hoelang je moet dwijlen:
Code: Selecteer alles
the flow may be evaluated with the following formula :

Flow = (0.6) x S x (square root of (2 x P) )

S= total area of the holes in square meters (m*)
P= pressure in bars or Kg/cm*.

In other words: take the area of the hole (in squre meters!)
multiply by 0.6.  You will find a number, say it is A.

Take the pressure (in bars, not in PSI!), multiply by 2 and take  the
square root of the result, say it is B.

Multiply A by B. The result is the flow in cubic meters per second.

If you find this too complicated send me the pressure, the number and
diameters of the holes and i will show you how to find the flow.

Voordat je een brandmelding (of melding lage druk) krijgt probeert de jockey pomp het systeem te vullen (dit geeft normaal geen storingsmelding).

Bij een sprinklerinstallatie ontworpen volgens de VAS voorschriften mag de capaciteit van de pomp niet meer dan 30 liter per minuut zijn. Tot een lekverlies van 30 liter per minuut krijg je dus geen brand of storingsmelding. Kom je boven de 30 liter per minuut aan lekverlies uit moet je een brandmelding krijgen.

Bij een droog systeem:
Voor een droog systeem mag de compressor ook maar een beperkte capaciteit hebben. Heb even de sprinklervoorschriften niet bij de hand, maar het lekverlies mag niet meer zijn als de waterbehoefde van 1 sprinklerkop.

Graag wat meer informatie, zit ook nogal verschil in wat mag bij de verschillende ontwerp voorschriften die er zijn.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Keer terug naar Sprinklerinstallatie NFPA en VAS