Functiebehoud voeding sprinklerpomp

Hier kun je alle vragen over Sprinkler installatie's stellen

Functiebehoud voeding sprinklerpomp

Berichtdoor Theo Aalbers op do 06 jan, 2011 9:32

Hallo,

Als ik uit de NEN12845 + NEN1073 de volgende voorschriften haal:
8.1.1 Sproeitijd
De watervoorziening moet automatisch ten minste de vereiste druk en opbrengst voor de installatie kunnen
leveren. Indien andere brandblusinstallaties worden aangesloten op dezelfde watervoorziening, zie 9.6.4,
moet elke watervoorziening, uitgezonderd zoals gespecificeerd in het geval van druktanks, voldoende
capaciteit kunnen leveren gedurende de volgende minimum sproeitijden:
— LH 30 min;
— OH 60 min;
— HHP 90 min;
— HHS 90 min.

en
10.8.2.2 Alle bekabeling moet worden beschermd tegen brand en mechanische beschadiging.
Om kabels te beschermen tegen directe blootstelling aan brand, moeten ze lopen buiten het gebouw of in
delen van het gebouw waar het brandrisico verwaarloosbaar klein is en die van elk significant brandrisico zijn
afgescheiden door muren, wanden of vloeren met een brandwerendheid van ten minste 60 min, of worden
voorzien van aanvullende directe bescherming of ondergronds worden aangelegd. Kabels moeten uit één
lengte zijn, zonder lassen.

NEN 1073:2010
In Nederland geldt hiervoor het begrip functiebehoud bij brand. Als wordt voldaan aan het gestelde in
NPR 2576 mag worden verwacht dat functiebehoud bij brand is gerealiseerd.

Mag ik dan concluderen dat, afhankelijk van de gevarenklasse, ik de voeding van de sprinklerpomp moet uitvoeren in 60 of 90 minuten functiebehoud? Ik kan nl. nergens vinden hoelang de voeding operationeel moet blijven.

Ik hoor het graag,
Bedankt alvast.

Theo
Theo Aalbers
20+ berichten

Re: Functiebehoud voeding sprinklerpomp

Berichtdoor Hans de Jong op do 06 jan, 2011 14:58

Het leuke aan de NPR 2576 is dat kabels zonder functiebehoud in gesprinklerd gebied gezien moeten worden als kabels met functiebehoud. Dus de voeding van de sprinklerpomp in gesprinklerd gebied aanbrengen.
Hans de Jong
120+ berichten

Berichtdoor Theo Aalbers op do 06 jan, 2011 15:03

Ja dat weet ik. (Mits als zodanig vermeld in het inspectieplan van de sprinklerinstallatie).
Ik kan echter niet voor het hele trace van de voeding waarmaken dat de bekabeling door met sprinkler beveiligd gebied loopt.

Door de constructie van het gebouw kan ik niet anders dan voor een FB kabel met bijbehorende montage te kiezen op de delen van het tracé dat niet beveiligd wordt met sprinklers.
Vandaar de vraag: 60 of 90 minuten?
Theo Aalbers
20+ berichten

Berichtdoor Leon Rijsdijk op do 06 jan, 2011 18:02

Ik heb geleerd van ANPI dat de voeding altijd 90 fb moet zijn maar zit hier ook om wat te leren dus ben benieuwd naar de uitkomst.
Leon Rijsdijk
30+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op vr 07 jan, 2011 13:59

NEN En 12845
10.8.2.2 Alle bekabeling moet worden beschermd tegen brand en mechanische beschadiging.
Om kabels te beschermen tegen directe blootstelling aan brand, moeten ze lopen buiten het gebouw of in
delen van het gebouw waar het brandrisico verwaarloosbaar klein is en die van elk significant brandrisico zijn
afgescheiden door muren, wanden of vloeren met een brandwerendheid van ten minste 60 min, of worden
voorzien van aanvullende directe bescherming of ondergronds worden aangelegd. Kabels moeten uit één
lengte zijn, zonder lassen.

Mag ik dan concluderen dat, afhankelijk van de gevarenklasse, ik de voeding van de sprinklerpomp moet uitvoeren in 60 of 90 minuten functiebehoud? Ik kan nl. nergens vinden hoelang de voeding operationeel moet blijven.

je hebt zelf het antwoord al gegeven, 60 minuten of in gesprinklerd gebied (staat in de norm toch?) als je aan de voorwaarden van de NPR voldoet. Of 60 minuten en-/of het gebruik van de NPR verstandig is?....
Understanding is a three edged sword, your side, their side...and the truth
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor Theo Aalbers op vr 07 jan, 2011 14:15

Als je het stuk op de letter gaat lezen gaat die 60 minuten over de brandwerendheid van de muren, wanden en vloeren van die de kabels moeten afscheiden van 'elk significant brandrisico.'
Over de voedingskabel wordt alleen gezegd dat deze, wanneer er niet voldaan wordt aan de eerdere oplossingen, voorzien moet worden van 'aanvullende directe bescherming of ondergronds moet worden aangelegd.'
Vervolgens wordt in de regel daaronder naar de NPR verwezen.

Ik ben voornamelijk met brandmeldinstallaties bezig en wil dus niet het risico lopen dat we aan het eind van het project in een discussie komen. M.I. heb je wel gelijk hoor en kan voldaan worden met een brandwerendheid van 60 minuten. Goed om te lezen dat er meer die mening hebben.
Theo Aalbers
20+ berichten

Keer terug naar Sprinklerinstallatie NFPA en NEN