Als ik uit de NEN12845 + NEN1073 de volgende voorschriften haal:
8.1.1 Sproeitijd
De watervoorziening moet automatisch ten minste de vereiste druk en opbrengst voor de installatie kunnen
leveren. Indien andere brandblusinstallaties worden aangesloten op dezelfde watervoorziening, zie 9.6.4,
moet elke watervoorziening, uitgezonderd zoals gespecificeerd in het geval van druktanks, voldoende
capaciteit kunnen leveren gedurende de volgende minimum sproeitijden:
— LH 30 min;
— OH 60 min;
— HHP 90 min;
— HHS 90 min.
en
10.8.2.2 Alle bekabeling moet worden beschermd tegen brand en mechanische beschadiging.
Om kabels te beschermen tegen directe blootstelling aan brand, moeten ze lopen buiten het gebouw of in
delen van het gebouw waar het brandrisico verwaarloosbaar klein is en die van elk significant brandrisico zijn
afgescheiden door muren, wanden of vloeren met een brandwerendheid van ten minste 60 min, of worden
voorzien van aanvullende directe bescherming of ondergronds worden aangelegd. Kabels moeten uit één
lengte zijn, zonder lassen.
NEN 1073:2010
In Nederland geldt hiervoor het begrip functiebehoud bij brand. Als wordt voldaan aan het gestelde in
NPR 2576 mag worden verwacht dat functiebehoud bij brand is gerealiseerd.
Mag ik dan concluderen dat, afhankelijk van de gevarenklasse, ik de voeding van de sprinklerpomp moet uitvoeren in 60 of 90 minuten functiebehoud? Ik kan nl. nergens vinden hoelang de voeding operationeel moet blijven.
Ik hoor het graag,
Bedankt alvast.
Theo