Bekabeling in verborgen ruimten

Hier kun je alle vragen over Sprinkler installatie's stellen

Bekabeling in verborgen ruimten

Berichtdoor Sjon Verburg op do 09 feb, 2012 13:52

In de NEN-EN 12845+A2+NEN 1073:2010 artikel 5.4 wordt gesproken over elektrische bekabeling met een spanning lager dan 250V, eenfasig en met maximaal 15 kabels per kabelgoot.
Aanvullend staat vermeld dat elektrische kabels, meerfasig, maximale spanning van 400V is gelijkgesteld aan een fase van 250V.
Valt hieronder ook bekabeling van de brandmeldinstallatie 24V, (computer)data bekabeling en andere zwakstroom bekabeling. Dit is mij niet duidelijk.

Sjon Verburg
Sjon Verburg
Nieuwlid

Re: Bekabeling in verborgen ruimten

Berichtdoor Richard Visser op vr 10 feb, 2012 0:18

Je legt een vergelijking tussen sterkstroom en zwakstroom. Volgens mij geldt er voor zwakstrrom van geen maximaal aantal kabels in een goot.
Richard Visser
120+ berichten

Re: Bekabeling in verborgen ruimten

Berichtdoor Rob van der Fluit op vr 10 feb, 2012 19:42

Ik vermoed dat deze nen voornamelijk bedoeld dat je niet meer dan 15 kabels ten behoeve van de sprinklerinstallatie in een goot mag plaatsen (zowel sterkstroom als zwakstroom). Voor de normale bekabeling is de NEN 1010 van toepassing. Anders zouden er in het gehele land HEEEL veel gebouwen na gelopen moeten worden en HEEEL veel kabelgoten bij geplaatst gaan worden. Als je data-bekabeling hebt, is het niet wenselijk dat je maximaal 15 kabels per kabelgoot mag plaatsen. Als je dan een kast van 250 aansluitingen hebt, zou je dus ca 17 goten moeten plaatsen om deze bekabeling weg te kunnen werken?!

Gr Rob
Rob van der Fluit
Nieuwlid

Keer terug naar Sprinklerinstallatie NFPA en NEN