s vreeman schreef:Voor alle programmatuur geldt dat het bugs kent en dat je er niet 'effe' mee aan de gang kunt, ook voor evac (NIST) en Exodus.
Maar mijn ervaring leert toch wel dat een programma als FDS smokeview (evac heb ik nog niet mee gewerkt) vele malen stabieler is en veel minder bugs kent als bijvoorbeeld simulex.
s vreeman schreef:Studie naar achtergronden e.d. is noodzakelijk om te voorkomen dat je 'shit' invoert en dus 'shit' als resultaat krijgt. De handleiding lezen lijkt me niet genoeg, ook achtergrondstudies etc zijn m.i. noodzakelijk. Vandaar dus dat het programma niet door iedereen gebruikt wordt.
Je moet je natuurlijk bij alle programma's verdiepen in de achtergronden en vooral de praktijk validaties ervan bestuderen. Maar bijvoorbeeld Simulex is qua invoer helemaal niet complex en er zijn weinig/geen functies aan interpretatie onderhevig. Een van de meest betrouwbare onderzoeken naar de praktijk valadatie van ontruimings simulaties adviseerd altijd een handmatge berekening te maken om de resultaten van de simulatie te valideren. (Een handmatige simpelere berekening is welliswaar minder secuur, maar ook minder kans op fouten en is daarom een goede validatie voor een computersimulatie)
s vreeman schreef:Bij exodus maakt de veelheid in te voeren info eea niet echt overzichtelijk, daarnaast moet je goed opletten omdat er een raster wordt gecreerd en dat allerlei rare effecten kan hebben. Evac ken ik zelf niet zo goed, maar Nist kennende is dit vooral veel tekstinvoer (ala FDS als je de invoertool niet gekocht hebt).
Ik heb zelf nog nooit met exodus gewerkt, maar zo ik hoor lijkt het wat dat betreft op cfd programma's qua raster, dan moet je inderdaad bij het invoeren van je geometrie rekening houden met het raster. Evac is zoals ik tot nu toe gelezen heb inderdaad gewoon tekstinvoer net als FDS. Evac is trouwens niet van Nist, maar word door het finse VTT gemaakt, NIST verwerkt wel de broncode van Evac in zijn FDS pakketten.