projectering stuwdruk

Hier kun je alle vragen over Rook en Warmte Afvoer installatie's stellen (RWA)

projectering stuwdruk

Berichtdoor Koolifant op di 01 sep, 2009 8:32

Hi there
ik zoek wat info over het projecteren van stuwdrukventilatoren. Zover ik weet bestaat er geen richtlijn oid maar misschien iets van een handboek ofzo? Any suggestions welcome..
Koolifant
120+ berichten

Re: projectering stuwdruk

Berichtdoor Joachim Bolte op di 01 sep, 2009 8:40

Ontwerpen op basis van een CFD-berekening? of zeg ik dan iets heel geks?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Koolifant op di 01 sep, 2009 8:43

Joachim Bolte schreef:Ontwerpen op basis van een CFD-berekening? of zeg ik dan iets heel geks?

nee maar het moet ook zonder CFD mogelijk zijn algemene projectierichtingen aan te geven. CFD zie ik dan meer voor controle of het doet wat je verwacht en verdere finetuning.
Koolifant
120+ berichten

Berichtdoor kruislijst op di 01 sep, 2009 14:06

zoek je hier naar:
ventilator A = 1 per 140 m2
b = 300 m2
c = 800 m2

hierbij gelden er geen beperkingen van wanden vides of gevelopeningen.

Neuh, ik denk dat dit niet gaat werken.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Koolifant op di 01 sep, 2009 14:29

kruislijst schreef:zoek je hier naar:

uuuh nou niet echt nee :roll: , ik bedoel een iets meer intelligente projectie :lol: , bv minimale afstanden van muur en balken, minimale afstand tov elkaar in relatie tot worp, positionering tov afvoer/openingen, enz enz. Hier moet toch wel eea over te zeggen zijn zou ik zo zeggen. Ik zie in de praktijk soms zulke op het oog vreemde plaatsingen van stuwers dat ik me afvraag of daar wel over nagedacht is. Toepassing van stuwers komt uit de tunnelbusiness, daar is het allemaal wat meer recht toe recht aan, letterlijk en figuurlijk althans in iedergeval qua geometrie, maar een garage kan elke willekeurige vorm hebben en dan zijn wat handvaten om in te schatten of de plaatsing realistisch is wel zo handig, overigens ook voorafgaand aan een cfd berekening, want daar wil je ook geen oneindig aantal varianten mee doorrekenen :paashaas: .
Koolifant
120+ berichten

Berichtdoor kruislijst op di 01 sep, 2009 14:53

Aha, ik zie ook wel eens ventilatoren hangen terwijl k mij afvraag of de in het laboratorium aangetoonde inductieve werking wel benaderd wordt.

Ik heb dan ook regelmatig het idee dat er maar iets aan het plafond geschroefd wordt, zonder de echte werking te kunnen waarborgen.

-> kleiner dan 5.000 m2, geen CFD berekening noodzakelijk = doe maar wat
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Palmpie op di 01 sep, 2009 15:28

kruislijst schreef:(...)

-> kleiner dan 5.000 m2, geen CFD berekening noodzakelijk = doe maar wat

= schijnveiligheid

Wat heeft dat nog met serieus brandpreventie vak te maken? 5000 m2 (100 meter lang en 50 meter diep)stijf onder de rook en dan met droge ogen beweren dat er max 3 auto's in de brand staan en dat de brandweer binnen 20 minuten de brand uit heeft... :roll: Volgens draagt een brandweerman onder zijn uniform niet dit embleem...

Afbeelding

En toch durven de meeste adviseurs deze oplossing zonder te lachen op te schrijven? Al moet ik bekennen dat een aantal brandweermensen dat ook nog geloven... :evil: :evil:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Koolifant op di 01 sep, 2009 16:05

uuhh kunnen we misschien even on-topic blijven.. projectie van stuwers?

(ik snap je frustatie hoor, maar dat heeft er ook wel een beetje mee te maken dat de richtlijnen niks zeggen over wat voor rekenmethode aan te houden. 6098 doet het hierbij al ietsje beter door te zeggen dat je voor < 2500 m2 uit mag/moet gaan van homogene opmenging, dan heb je tenminste een handvat voor keuze van een rekenmethode. Ook met een CFD berekening kan er maar wat aangeprutst worden.. het staat of valt met de juiste uitgangspunten (en modellering).)
Koolifant
120+ berichten

Berichtdoor Palmpie op di 01 sep, 2009 16:14

Koolifant schreef:uuhh kunnen we misschien even on-topic blijven.. projectie van stuwers?

(ik snap je frustatie hoor, maar dat heeft er ook wel een beetje mee te maken dat de richtlijnen niks zeggen over wat voor rekenmethode aan te houden. 6098 doet het hierbij al ietsje beter door te zeggen dat je voor < 2500 m2 uit mag/moet gaan van homogene opmenging, dan heb je tenminste een handvat voor keuze van een rekenmethode. Ook met een CFD berekening kan er maar wat aangeprutst worden.. het staat of valt met de juiste uitgangspunten (en modellering).)

Ok... :wink:

Wat ik wel weet is dat stuwdrukventilatoren alleen zorgen voor een puls in de luchtbeweging. Belangrijker is de plaats van de afvoer en toevoer van de lucht in een 'dichte doos'. De stuwdrukfans duwen alleen de lucht, een stukje, een bepaalde richting op.
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Koolifant op di 01 sep, 2009 16:54

klopt maar als ze verkeerd geplaatst staan, kunnen ze tot wervelingen leiden waardoor de rook juist lokaal opgesloten wordt ipv afgevoerd naar de afvoer. Of de rook heeft zo'n impuls dat ie langs de afvoer gaat ipv erin.. positionering is dus wel van belang. in feite gaat het hier om een zo goed mogelijke plaatsing zodanig dat de ventilatie efficientie optimaal is.

Heeft trouwens iemand ervaring met de cursus ontwerpdeskundige Rookbeheersingssystemen van VEBON? Komen daar dergelijke zaken aan bod?
Koolifant
120+ berichten

Volgende

Keer terug naar Rook en WarmteAfvoerinstallatie