Stuwdrukventilatie.....
- Met droge ogen beweren dat je tegen de wind in kan blazen met wat ventilatoren aan het plfafond.
- ventilatoren die zo goed zijn dat ze geen turbulentie rondom obstakels veroorzaken
- de brandweer vragen waar in de simulatie de autobrand moet komen te staan (zonder dat de betreffende man/vrouw er verstand van heeft), zodat je als verkoper in ieder geval een kans hebt dat men de niet maatgevende situatie kiest
- mooie plaatjes met veel kleur en twijfelachtige schaalverdelingen
- rekenmethodieken waarvan de input niet gecontroleerd kan worden omdat rapporten geen uitgangspunten bevatten
- warme rookproeven met een fractie van het echte brandvermogen, liefst op een dag dat de wind de goede kant opstaat
- brandweermensen die zelf rookproeven in de garage gaan doen om te kijken of de installatie werkt. (Sorry, maar dat slaat nergens op als je geen realistische vermogens en rookproductie gebruikt)
- verkopers van hardware die integer zijn en echte veiligheid aanbieden
Helaas, geen handreiking voor de projectie. Een cursus stromingsleer, fysische transportverschijnselen, brandfysica, thermodynamica doet wonderen. Sommige mensen volgen zelfs een universitaire studie op dit gebied (techn. natuurkunde oid). Ik moet helaas bekennen dat ik zover niet ben gekomen, maar acht mezelf door mijn opleiding en boeren verstand aardig in staat om onzin van zin te scheiden.
Mijn tips:
- twijfel sowieso aan alles dat van een leverancier vandaan komt.
-schakel een adviseur in die ook aantoonbaar kennis heeft van dynamica en ook CFD-berekeningen heeft gevalideerd, liefst in de sessie met Efectis waarbij diverse partijen hun CFD-kunsten konden vergelijken met collega CFD-ers.
- volg je boeren verstand: tegen de wind inblazen lukt je niet, een kaars uitzuigen ook niet.
- bij obstakels (trappenhuizen, wanden en dergelijke) hoor je turbulente strominge te kunnen ontdekken waardoor de rook welliswaar dunner wordt, maar in volume toeneemt (inmenging schone lucht met rook)
- dode hoeken kun je door een enkele ventilator behoorlijk beinvloeden doordat je er turbulent lucht doorheen pompt.
- de cursus van de VEBON liljkt aardit, maar het is wel een clubje dat spullen verkoopt. Vpolgens mij komt CFD/stuwdruk hierbij niet of nauwelijks aan bod.
Succes met de studie natuurkunde....

heb zelf toevallig ook nog eens natuurkunde gedaan, ok, slechts een nederige hbo studie, maar die wonderen zijn nog niet opgetreden zover ik weer