Hoeveel rookafvoervenster in een trappenhuis?

Hier kun je alle vragen over Rook en Warmte Afvoer installatie's stellen (RWA)

Hoeveel rookafvoervenster in een trappenhuis?

Berichtdoor Sven Feer op wo 18 nov, 2009 13:28

Dames en heren,

Na het lezen van het bouwbesluit en de verschillende NEN-normen, hoop ik via jullie wel een duidelijk en begrijpbaar antwoord te vinden.

VELUX levert sinds kort rookafvoervensters, nu werd ons gevraagd hoeveel dakvensters er in een bepaalde ruimte nodig zijn.

Is er een vuistregel? Per m2 vloeroppervlakte, zoveel m2 rookafvoer oppervlakte o.i.d.? Ik heb mijn inziens overal gezocht en gekeken, maar tot op heden niks gevonden.

Stel er is een trappenhuis in een appartementencomplex van 6 woningen. Totaal vloeroppervlakte van het rappen huis is 2,5m x 12m. Hoeveel m2 rookafvoer is dan nodig?

Alvast bedankt voor de hulp en verduidelijking.

Met vriendelijke groet,
Sven
Sven Feer
Nieuwlid

Re: Hoeveel rookafvoervenster in een trappenhuis?

Berichtdoor --kruisje-- op wo 18 nov, 2009 14:40

Stel er is een trappenhuis in een appartementencomplex van 6 woningen. Totaal vloeroppervlakte van het rappen huis is 2,5m x 12m. Hoeveel m2 rookafvoer is dan nodig?

0 luiken!

Het is correct dat je niets kon vinden, in de NL bouwregelgeving worden er in tegenstelling tot onze oosterburen geen RWA of rookafvoer voorzieningen geeist in gebouwen die vallen binnen het toepassingsgebied van het Bouwbesluit.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor kruislijst op wo 18 nov, 2009 14:43

In Nederland of in Duitsland?

Dat het leverbaar is wil niet zeggen dat het vereist is. In Nederland binnen het huidige kader van de bouwregelgeving niet.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Sven Feer op do 19 nov, 2009 9:29

Ok perfect! Dan hoef ik niet verder meer te zoeken iedergeval.

Bedankt voor de snelle reacties!
Sven Feer
Nieuwlid

Berichtdoor Joachim Bolte op do 19 nov, 2009 10:29

Er is 1 geval waarin je het zou kunnen vragen, dat is wanneer je een besloten vluchtroute zodanig open wilt maken dat je het als een 'niet besloten ruimte' kunt beschouwen. Dat heeft invloed op de uitvoering van je rookwerendheden of de status van je trappenhuis, en kan je kosten gunstig beinvloeden.

De grenswaarden waar je dan mee rekent staan in de toelichting bij art. 2.169 van het Bouwbesluit. Wanneer je wilt onderzoeken of je dit met vensters/lamellenroosters kunt regelen zul je er een vultijden- of CFD-berekening tegenaan moeten gooien.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Sven Feer op do 19 nov, 2009 10:49

Voor alle duidelijkheid.
Ik werk bij VELUX en mijn vraag is puur werkgerelateerd.
Het is niet mijn bedoeling geweest om hier sluikreclame te plaatsen, maar het vakgebied is nog tamelijk nieuw voor ons.
Sven Feer
Nieuwlid

Berichtdoor Joachim Bolte op do 19 nov, 2009 10:59

Blijkbaar hebben jullie toch een lijn producten kunnen ontwikkelen die de mogelijkheid geven rook af te voeren. Waarop hebben jullie die producten dan gebaseerd? ligt er een bepaalde norm aan ten grondslag? Of is het meer een extra wat inspeelt op een (misschien niet onderbouwd) gevoel van veiligheid?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Sven Feer op do 19 nov, 2009 13:09

Nou dat heeft meer te maken met dat VELUX een internationaal bedrijf is en deze producten al jaren beschikbaar zijn voor andere sales companies landen.
In andere landen leveren ze deze producten al jaren en zoals jullie weten is in elk land de regelgeving anders.
De producten voldoen aan de eisen die worden gesteld in de EN 12101-2 en EN 60335-2-103.

Aan mij de taak om uit te zoeken hoe deze regelgeving in Nederland precies geregeld is, zodat wij potentiele klanten op een juiste manier kunnen informeren.
Sven Feer
Nieuwlid

Berichtdoor kruislijst op do 19 nov, 2009 19:43

In Duitsland heb je vaak een "entrauch" eis, evenals in Frankrijk (iets van 'de fume' ofzo).

Ding open bij brand, ventilator in de voordeur, even blazen en "rookvrij" naar binnen,
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Leon op do 19 nov, 2009 21:35

kruislijst schreef:In Duitsland heb je vaak een "entrauch" eis, evenals in Frankrijk (iets van 'de fume' ofzo).

Ding open bij brand, ventilator in de voordeur, even blazen en "rookvrij" naar binnen,

Wakker je daar de brand niet mee aan dan?
Brandpreventieforum: mooi dat het bestaat, jammer dat het nodig is :-)
Leon
120+ berichten

Volgende

Keer terug naar Rook en WarmteAfvoerinstallatie