Hoeveel rookafvoervenster in een trappenhuis?

Hier kun je alle vragen over Rook en Warmte Afvoer installatie's stellen (RWA)

Re: Hoeveel rookafvoervenster in een trappenhuis?

Berichtdoor kruislijst op do 19 nov, 2009 21:47

Ja, kan.

Maar stel je voor:
Portiekflat, brand in de woning op de derde verdieping, en de brandweer heeft geen redvoertuig.
Voordeur bleef open staan en het portiek staat vol rook.

Brandweer moet twee trappen door dikke rook bestijgen. Met gatje in dak en wind van onder kan de brandweer onder aanzienlijk beter en sneller inzetten.

In sommige ontwikkelingslanden doen ze het zo:

Afbeelding
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor johan op vr 20 nov, 2009 8:38

Nou, vroeger werden in nederland ook de trappenhuizen wel voorzien van rookluiken welke vaak aangestuurd werden door rookmelders. Ik weet niet op welke regelgeving of richtlijnen dit gebaseerd was maar ze zitten of zaten er wel hoor.

kruislijst, bij het toetsen van een portiekflatsituatie kijk ik ook altijd of de woningen straatgericht zijn geprojecteerd want bij een portiekflat is de de ladder of redvoertuig van de brandweer nog steeds wel degelijk de 2e vluchtroute.
johan
240+ berichten

Berichtdoor Marcel Veenboer op ma 30 nov, 2009 10:13

Sven Feer schreef:Nou dat heeft meer te maken met dat VELUX een internationaal bedrijf is en deze producten al jaren beschikbaar zijn voor andere sales companies landen.
In andere landen leveren ze deze producten al jaren en zoals jullie weten is in elk land de regelgeving anders.
De producten voldoen aan de eisen die worden gesteld in de EN 12101-2 en EN 60335-2-103.

Aan mij de taak om uit te zoeken hoe deze regelgeving in Nederland precies geregeld is, zodat wij potentiele klanten op een juiste manier kunnen informeren.

De afgelopen 20 jaar hebben verschillende buitenlandse partijen de Nederlandse markt voor RWA trachten te betreden. De marktsituatie in Dld en Frrijk is zo fundementeel anders en de implicaties daarvan zodanig onderschat dat elk initiatief weer op de zelfde gronden lijkt te stranden. Bovendien is de markt voor RWA de afgelopne jaren a.g.v. gewijzigde regelgeving sterk gekrompen. Je hebt een lastige klus!

marcel veenboer
www.vector-fsc.nl
Marcel Veenboer
Nieuwlid

Berichtdoor --kruisje-- op ma 30 nov, 2009 10:52

kruislijst, bij het toetsen van een portiekflatsituatie kijk ik ook altijd of de woningen straatgericht zijn geprojecteerd want bij een portiekflat is de de ladder of redvoertuig van de brandweer nog steeds wel degelijk de 2e vluchtroute.

Tja, kan je doen. Je kan er alleen zo weinig mee als het niet straat gerichte woningen zijn.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 30 nov, 2009 12:31

Niet volgens het Bouwbesluit, dus wanneer je constateert dat de woningen NIET straatgericht zijn heb je geen poot om op te staan qua wijzigingsverzoek, en kun je de aanvrager alleen adviseren het plan aan te passen.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Koolifant op vr 19 maart, 2010 17:26

Leon schreef:Wakker je daar de brand niet mee aan dan?

als je hem op de brand richt wel ja, maar om een corridor die alleen onder de rook staat vrij te maken is het wel toepasbaar lijkt me. Wordt zover ik begreep wel gebruikt door de brandweer.
Koolifant
120+ berichten

Vorige

Keer terug naar Rook en WarmteAfvoerinstallatie